• Anonym (umg förälder)

inställt umgänge pga sjukt barn

Hej alla.
    Jag har lite funderingar kring vad man kan göra när boendeföräldern skyller på att barnet är sjuk väldigt ofta, det är alltid feber, förkyld och hosta.
    Barnet är närmare 2 år och jag får träffa h*n 4 dagar i veckan..h*n går inte på förskola så det är inget som går runt runt därifrån.
    Jag vet att den andra föräldern gör detta enbart för att sabba för mig och vet att det funkar genom att skylla på att barnet är sjuk...
    Finns det något jag som umgängesförälder kan göra för att förhindra detta? Jag vet nämligen att barnet är hos andra när h*n är hos"sjuk" men det är aldrig något jag kan bevisa i en förhandling. Tycker synd om mitt barn som förlorar så mycket tid med en av sina föräldrar.

• Svar på tråden inställt umgänge pga sjukt barn
  • Anonym (umg förälder)
    Anonym (hm) skrev 2012-09-17 08:16:19 följande:
    alltså - jag försvarar inte mamman i detta läget.. men såhär små barn är sjuka oerhört ofta...

är hon mycket på öppna förskolan? träffar andra med barn osv?

de smittas ju lättare än vad blommor pollineras på våren/sommaren.. ;))

mina 2 är sjuka MINST varannan vecka från aug-maj!! det är skitjobbigt och oerhört tärande :(

men finns inte så mycket att göra åt saken..

men tvinga henne till läkaren om du vill ha intyg, för jag menar det kostar ju INGET att gå till läkaren med barn under 18år. :) 

Nej mamman går inte till öf med barnet, hon är bara hemma med djuren. Har även funderat om barnet kan vara allergisk men där får jag inte heller påverka ett läkarbesök. Jag blir stoppad och misstror tydligen mamman, tänker inte på barnets bästa osv. Klart jag vill att mitt barn ska må bra, förstår inte varför det vänds emot mig till något negativt.
  • Anonym (umg förälder)
    Anonym (hm) skrev 2012-09-17 08:16:19 följande:
    alltså - jag försvarar inte mamman i detta läget.. men såhär små barn är sjuka oerhört ofta...

är hon mycket på öppna förskolan? träffar andra med barn osv?

de smittas ju lättare än vad blommor pollineras på våren/sommaren.. ;))

mina 2 är sjuka MINST varannan vecka från aug-maj!! det är skitjobbigt och oerhört tärande :(

men finns inte så mycket att göra åt saken..

men tvinga henne till läkaren om du vill ha intyg, för jag menar det kostar ju INGET att gå till läkaren med barn under 18år. :) 

Nej mamman går inte till öf med barnet, hon är bara hemma med djuren. Har även funderat om barnet kan vara allergisk men där får jag inte heller påverka ett läkarbesök. Jag blir stoppad och misstror tydligen mamman, tänker inte på barnets bästa osv. Klart jag vill att mitt barn ska må bra, förstår inte varför det vänds emot mig till något negativt.
  • Anonym (umg förälder)
    Muminski skrev 2012-09-17 08:21:30 följande:
    Inte okej att kalla en annan man för pappa- Du är barnets pappa.

Hon drog igång en tvist säger du- utfallet blev gemensam vårdnad? Umgänget några dagar i månaden för din del eller?

Om KP;n är med vid umgängena kan ju denna bilda sin egen uppfattning eller hur? På vilket sätt menar mamman att du är olämplig?

Funkar inga andra alternativ kan du som sista utväg stämma henne för umgängessabotage om du anser att det är det hon gör. Då får förvaltningsrätten reda ut detta en gång för alla. 

Nej hon förlorade sin stämning om ensam vårdnad, vi har haft gemensam från det att barnet föddes..

Kp har gjort sin uppfattning och det är att lyssna på mamman, även fast jag har visat kp papper från tingsrätten där mamman till och med ljuger om vad kp sagt. Något som inte ens ifrågesätts!
  • Anonym (umg förälder)

Det som känns mest är att jag fick en bild av en vän igår där barnet var ute och lekte 3 timmar innan jag fick beskedet om inställt umgänge idag..

• Muminski
    Anonym (umg förälder) skrev 2012-09-17 08:27:02 följande:

Nej hon förlorade sin stämning om ensam vårdnad, vi har haft gemensam från det att barnet föddes..
    Kp har gjort sin uppfattning och det är att lyssna på mamman, även fast jag har visat kp papper från tingsrätten där mamman till och med ljuger om vad kp sagt. Något som inte ens ifrågesätts!

Fast tingsrätten är ju inte hos er i vardagen som KP;n är. Vad har KP:n för uppfattning när det kommer till dig som pappa,det KP; ser och hör under umgänget?  Det är ju något som du borde få veta- dels om det finns förbättringsområden. Varför fick mamman med på gemensam vårdnad om hon ändå stämde om det? Låter märkligt.
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Anonym
    Anonym (umg förälder) skrev 2012-09-17 08:36:38 följande:
    Det som känns mest är att jag fick en bild av en vän igår där barnet var ute och lekte 3 timmar innan jag fick beskedet om inställt umgänge idag..
    Kontakta ditt ombud! Om mamman obstruerar umgänge ska ni lämna in ansökan om vite.

Har slutlig dom fallit i tvisten?
  • Anonym (umg förälder)
    Muminski skrev 2012-09-17 08:42:43 följande:

Fast tingsrätten är ju inte hos er i vardagen som KP;n är. Vad har KP:n för uppfattning när det kommer till dig som pappa,det KP; ser och hör under umgänget?  Det är ju något som du borde få veta- dels om det finns förbättringsområden. Varför fick mamman med på gemensam vårdnad om hon ändå stämde om det? Låter märkligt.
    KP:n säger att jag är jättefin med barnet och ger kärlek, närhet och trygghet...men det framkommer inte i ett utlåtande...där framkommer det att jag är lite osäker ibland, inte så konstigt när man har extra ögon på en plus att det aldrig blir ett jämnt umgänge, det blir alltid hackigt med tanke på att umgänget ställs in..
    Vi separerade när barnet var 4månader så jag fanns med från början.

En till tråd som jag startat.

• Anonym
    Anonym (umg förälder) skrev 2012-09-17 08:54:28 följande:
    KP:n säger att jag är jättefin med barnet och ger kärlek, närhet och trygghet...men det framkommer inte i ett utlåtande...där framkommer det att jag är lite osäker ibland, inte så konstigt när man har extra ögon på en plus att det aldrig blir ett jämnt umgänge, det blir alltid hackigt med tanke på att umgänget ställs in..
    Vi separerade när barnet var 4månader så jag fanns med från början.

En till tråd som jag startat.

Ta ett möte med soc och kp'n där du ifrågasätter kp'ns utlåtande.
  • Anonym (umg förälder)
    Anonym skrev 2012-09-17 08:58:22 följande:
    Ta ett möte med soc och kp'n där du ifrågasätter kp'ns utlåtande.
    Jag har begärt ett möte men det går dom inte med på, de tycker jag ska sluta med det jag håller på med och vara glad att jag får träffa mitt barn överhuvudtaget!
    Det var FR som såg till att jag inte träffade mitt barn på 4 månader, för att mamman ville det! precis i början av separationen!!

• Anonym
    Anonym (umg förälder) skrev 2012-09-17 09:06:16 följande:
    Jag har begärt ett möte men det går dom inte med på, de tycker jag ska sluta med det jag håller på med och vara glad att jag får träffa mitt barn överhuvudtaget!
    Det var FR som såg till att jag inte träffade mitt barn på 4 månader, för att mamman ville det! precis i början av separationen!!

Va? Kontakta enhetschefen på soc. Något är galet fel hos era handläggare....

Domen ska följas och du ska inte behöva stå med mössan i hand och vara tacksam för att mamman skiter i domen!
Svar på tråden inställt umgänge pga sjukt barn