• Anonym (umg förälder)

inställt umgänge pga sjukt barn

Hej alla.
    Jag har lite funderingar kring vad man kan göra när boendeföräldern skyller på att barnet är sjuk väldigt ofta, det är alltid feber, förkyld och hosta.
    Barnet är närmare 2 år och jag får träffa h*n 4 dagar i veckan..h*n går inte på förskola så det är inget som går runt runt därifrån.
    Jag vet att den andra föräldern gör detta enbart för att sabba för mig och vet att det funkar genom att skylla på att barnet är sjuk...
    Finns det något jag som umgängesförälder kan göra för att förhindra detta? Jag vet nämligen att barnet är hos andra när h*n är hos"sjuk" men det är aldrig något jag kan bevisa i en förhandling. Tycker synd om mitt barn som förlorar så mycket tid med en av sina föräldrar.

• Svar på tråden inställt umgänge pga sjukt barn
  • Anonym
    Muminski skrev 2012-09-17 11:53:45 följande:

Nej varför skulle familjerätten göra så? Vaddå ofta, siffror, källor? Hur kan du "veta" att det ofta är så?

Normala ord?  det var helt klart en negativ värdeladdning.

Och? Vem ska de tro? Den som hela tiden ojar sig för att den andre övergav dem, för att denne aldrig brytt sig, att denne varit elak, inte ser barnets behov osv eller den som säger att denne inte får träffa sitt barn?
    Eftersom familjerättens uppdrag är att se barnets bästa så kommer givetvis skyddsaspekten in så fort en mamma öppnar munnen och säger något negativt om pappan som pappa.
    Det behövs inga skäl, mamman kan ha fått dem med sig för att hon t.ex "blev så stressad av umgängen att mjölken höll på att sina..:" Mer krävs inte. 

Snacka om negativ klang och nedsättande om en mamma som ojar sig och öppnar munnen i tid och otid. Ett sådant oskick allt i konspiration med de partiska familjerättshandläggarna... No?
    Vad ska de göra när en boendeförälder svartmålar den andres föräldraegenskaper?
  • Anonym (kräksjuk)

Inte läst alla svar, men vill ändå berätta att jag en gång blev tvungen att skicka iväg mitt barn på umgänge trots att det var kräksjukt. Resan tar dessutom 5 timmar.... Jag rådfrågade tom min advokat, då ja tyckte det var helt galet, men hon sa att jag riskerade boendet (låg i tvist då) om jag inte skickade iväg barnet. Så nog kan sjuka barn åka till sin andra förälder... Den gången kändes långt ifrån optimal, men den andra föräldern skulle ha barnet, punkt slut. Vad jag vill komma till? Jag tror det skulle vara svårt för BF att i en rättegång hävda att barnet skulle vara för sjukt för umgänge. Tycker ts ska stå på sig och önskar lycka till!

• Leilon

Det kan hända att jag är ute och cyklar här men visst är det väl så att om BF försvårar umgänget på egen hand genom att hela tiden hitta anledningar till att pappan inte får träffa sitt barn så kan det får negativa konsekvenser för henne själv?

• Muminski
    Anonym skrev 2012-09-17 12:06:55 följande:
    Vad ska de göra när en boendeförälder svartmålar den andres föräldraegenskaper?

Inte ta ställning- gå efter FB, se till barnens rätt att träffa båda sina föräldrar på ett sätt som är tryggt. Stötta och uppmuntra föräldrar till en konsensus med barnens behov i fokus.
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Muminski
    Leilon skrev 2012-09-17 12:12:41 följande:
    Det kan hända att jag är ute och cyklar här men visst är det väl så att om BF försvårar umgänget på egen hand genom att hela tiden hitta anledningar till att pappan inte får träffa sitt barn så kan det får negativa konsekvenser för henne själv?

helt klart negativt.
  • Anonym
    Muminski skrev 2012-09-17 12:17:57 följande:

Inte ta ställning- gå efter FB, se till barnens rätt att träffa båda sina föräldrar på ett sätt som är tryggt. Stötta och uppmuntra föräldrar till en konsensus med barnens behov i fokus.
    Hur? Rent praktiskt alltså.

Ska de strunta i mammans påståenden om att pappan är inkompetent?

Hur ska de uppmuntra umgänge om mamman är emot det och envisas med att pappan är olämplig?
  • Muminski
    Anonym skrev 2012-09-17 12:22:16 följande:
    Hur? Rent praktiskt alltså.

Ska de strunta i mammans påståenden om att pappan är inkompetent?

Hur ska de uppmuntra umgänge om mamman är emot det och envisas med att pappan är olämplig?

Om det finns ett umgängesavtal ska familjerätten uppmana föräldrarna att följa detta. Det praktiska förfarandet är ju föräldrarnas ansvar, om en förälder anser att den andre inte följer avtal eller dom får denne vända sig till tingsrätten för att få frågan förhandlad där. Familjerätten kan ju endast försöka medla och hitta vägar till samarbete och i samråd med bägge föräldrar skriva umgängesavtal, de har ingen möjlighet att bestämma eller agera på om en förälder anser den andre vara inkompetent. Om de däremot får kännedom om något som föranleder oro för barnet är de skyldiga att anmäla detta till socialtjänsten.

• Anonym
    Muminski skrev 2012-09-17 13:03:05 följande:

Om det finns ett umgängesavtal ska familjerätten uppmana föräldrarna att följa detta. Det praktiska förfarandet är ju föräldrarnas ansvar, om en förälder anser att den andre inte följer avtal eller dom får denne vända sig till tingsrätten för att få frågan förhandlad där. Familjerätten kan ju endast försöka medla och hitta vägar till samarbete och i samråd med bägge föräldrar skriva umgängesavtal, de har ingen möjlighet att bestämma eller agera på om en förälder anser den andre vara inkompetent. Om de däremot får kännedom om något som föranleder oro för barnet är de skyldiga att anmäla detta till socialtjänsten.

De var där INNAN det fanns umgängesavtal.... De uppmuntrar INTE att domen följs. Läs vad ts skriver och svara utifrån det så blir kanske dina råd bättre just för ts.

• Muminski
    Anonym skrev 2012-09-17 13:04:46 följande:
    De var där INNAN det fanns umgängesavtal.... De uppmuntrar INTE att domen följs. Läs vad ts skriver och svara utifrån det så blir kanske dina råd bättre just för ts.

Mitt råd till ts har under hela tiden varit att kontakta sitt ombud för att få hjälp att få sitt umgänge verkställt. Att mamman snackar bull om att det är barnmisshandel att förflyttas under sjukdom (då inte hur sjukt som helst så klart). Att han ska ta kontakt med läkare ang barnets täta sjukdomstillfällen. Det var riktat till TS.

När det gäller mitt senaste svar var det ett mer generellt svar på dina frågor- inte som tänkt till svar gällande TS situation.

• Anonym
    Muminski skrev 2012-09-17 13:09:50 följande:

Mitt råd till ts har under hela tiden varit att kontakta sitt ombud för att få hjälp att få sitt umgänge verkställt. Att mamman snackar bull om att det är barnmisshandel att förflyttas under sjukdom (då inte hur sjukt som helst så klart). Att han ska ta kontakt med läkare ang barnets täta sjukdomstillfällen. Det var riktat till TS.

När det gäller mitt senaste svar var det ett mer generellt svar på dina frågor- inte som tänkt till svar gällande TS situation.

Jag har gett ts samma råd hela tiden.

Du har skrivit saker rörande den här situationen som föranledde till mina frågor. Ts skriver att familjerätten och soc inte hjälper honom utan att de tycker han ska låta mamman vara. Det är fel av dem!
Svar på tråden inställt umgänge pga sjukt barn