Du måste logga in för att svara i en tråd.

• mammamia78

Hjälp...Gammal katt bajsar på golvet!

Har två hankatter, en på 2 år och en som är drygt 15. Nu är det så att den äldre katten har en tendens/ vana att hela tiden bajsa på vår matta i vardagsrummet. Han gör det på EXAKT samma ställe varje gång. Inte här och där utan verkligen EXAKT SAMMA ställe på mattan. Detta gör han nästan dagligen och det är oerhört jobbigt. VI har försökt dölja lukten på alla möjliga sätt, klorin, handsprit osv men inget hjälper han går ändå tillbaka och bajsar där varenda dag.

Någon som vet vad detta kan bero på? Han går på lådan och kissar men bajsar aldrig på den. Katterna har bara EN gemensam låda att gå på men vi gör rent så fort de varit och gjort nåt där och vi märker det.

Vad kan man göra för att detta beteende ska upphöra? KAN man alls göra nånting åt det? Och VARFÖR gör han det? Varför bara den mattan hela tiden?

• Svar på tråden Hjälp...Gammal katt bajsar på golvet!
  • sirisdotter
    avstängd skrev 2012-09-30 16:04:32 följande:
    För att hon har skrivit flera idiotiska inlägg till mig. Jag har aldrig påstått att mina katter är en måttstock eller att jag vet allt om katter. Jag skrev tydligt i mitt första inlägg att det KAN bero på ålder, inte att det gör det med säkerhet. Alla andra hade skrivit om sand och lådor osv så jag slängde in varför mina katter började gå utanför när dom blev gamla. En till erfarenhet som ingen skrivit om. Vad är problemet? Ni är ju fan inte kloka här! Tyst
    Skulle jag ha inboxat dig?  När då och om vad??
  • ForReal
    avstängd skrev 2012-09-30 16:04:32 följande:
    För att hon har skrivit flera idiotiska inlägg till mig. Jag har aldrig påstått att mina katter är en måttstock eller att jag vet allt om katter. Jag skrev tydligt i mitt första inlägg att det KAN bero på ålder, inte att det gör det med säkerhet. Alla andra hade skrivit om sand och lådor osv så jag slängde in varför mina katter började gå utanför när dom blev gamla. En till erfarenhet som ingen skrivit om. Vad är problemet? Ni är ju fan inte kloka här! Tyst
    Du tar åt dig och tolkar det fel, ingen har sagt att den har mer rätt än den andre. I så fall är ditt inlägg lika mycket som en måttstock på alla katter som någon av våra andra inlägg. Ta det lite lugnt :) det blir alltid lite hårdare i skrift när man inte ser personerna som skriver. Jag med flera kan inte se att sirisdotter skrivit idiotiska inlägg till dig?
  • Pluppisarna

Vi bytte sand och skaffade en till kattlåda och hux flux så slutade mina små kattherrar ut för små olyckor. 

äntligen 6 barns mamma <3
  • sirisdotter
    fru Plupp skrev 2012-10-02 23:59:37 följande:
    Vi bytte sand och skaffade en till kattlåda och hux flux så slutade mina små kattherrar ut för små olyckor. 

Grattis!   Har levt med 13 olika katter under mitt ganska långa liv.  Bara en av dem använder inte låda jämt  (bajsar alltid på samma ställe på   hallgolvet,  de 4-5 år hon levt)   ,,,,,   det mesta har testats.
  • mammamia78

Sirisdotter- här är det exakt samma ställe det sker på varje gång också. Vad gör man då man provat det mesta som du säger o det fortsätter ändå?

• sirisdotter
    mammamia78 skrev 2012-10-03 10:41:37 följande:
    Sirisdotter- här är det exakt samma ställe det sker på varje gång också. Vad gör man då man provat det mesta som du säger o det fortsätter ändå?
    Tja,  familjen som lever med den katten har haft väldigt mycket tålamod -  av och till kissar den på golvet också....

Inte många har så mycket överseende med en sådan katt,  tror vi,
  • mammamia78

Vi har tålamod med vår katt också. Andra kanske skulle lämna bort den eller avliva en sådan katt t.o.m finns folk som skulle kunna det. Men katten är vår familjemedlem oavsett om han skiter på fel ställe så är han högt älskad av oss alla. Det är jobbigt att plocka bajs från golvet men det är bara o göra så länge vi inte hittar ngt annat som får han o sluta.

• mammamia78

Såg ikväll gammelkatten sitta på lådan, eller rättare sagt stå i lådan,  med tassarna på lådkanten stod han och försökte bajsa (såg det på stilen han hade för han sitter mer när han ska kissa och så syntes det att han verkligen tog i och krystade) till sist kom en liiiiten liiiiten plutt ut, han verkade vara hård. Berömde honom direkt för det och belönade med en liten godisbit typ av hans älskade burkmat (tänkte att det skulle uppmuntra honom att gå på lådan fler gånger).
    En liten stund senare kom dottern och sa att han hade gått tilll mattan och bajsat ändå. Skrikandes Förvånad

Såg att när han klev ur kattlådan så var det som att hans bakben krampade (han hade ju till stor del satt all tyngden att stå som på huk på bakbenen) och det var svårt för honom att gå direkt efter han klev ur. Sen gick det över på en väldigt kort stund, tror inte det handlade om mer än några sekunder.
    Så jag TROR att det är pga det han inte går på lådan för att bajsa, det är jobbigt för honom att stå sådär i lådan när han är gammal.
    Vet dock inte hur jag ska kunna lösa DET. Om det är problemet så spelar det inte nån roll hur många lådor jag än skaffar eller hur mkt jag byter ut sanden i lådan eller var jag än ställer lådan för han verkar obekväm. Han står inte så när han kissar ju.

Det är ju som med äldre människor som kanske inte kan stå på knä eller på huk för de har ont/krämpor i ett eller båda benen. Dock kan inte katten berätta det för oss och förklara hur han skulle vilja ha det.

• iMHotEP
    mammamia78 skrev 2012-10-06 22:08:58 följande:
    Såg ikväll gammelkatten sitta på lådan, eller rättare sagt stå i lådan,  med tassarna på lådkanten stod han och försökte bajsa (såg det på stilen han hade för han sitter mer när han ska kissa och så syntes det att han verkligen tog i och krystade) till sist kom en liiiiten liiiiten plutt ut, han verkade vara hård. Berömde honom direkt för det och belönade med en liten godisbit typ av hans älskade burkmat (tänkte att det skulle uppmuntra honom att gå på lådan fler gånger).
    En liten stund senare kom dottern och sa att han hade gått tilll mattan och bajsat ändå. Skrikandes Förvånad

Såg att när han klev ur kattlådan så var det som att hans bakben krampade (han hade ju till stor del satt all tyngden att stå som på huk på bakbenen) och det var svårt för honom att gå direkt efter han klev ur. Sen gick det över på en väldigt kort stund, tror inte det handlade om mer än några sekunder.
    Så jag TROR att det är pga det han inte går på lådan för att bajsa, det är jobbigt för honom att stå sådär i lådan när han är gammal.
    Vet dock inte hur jag ska kunna lösa DET. Om det är problemet så spelar det inte nån roll hur många lådor jag än skaffar eller hur mkt jag byter ut sanden i lådan eller var jag än ställer lådan för han verkar obekväm. Han står inte så när han kissar ju.

Det är ju som med äldre människor som kanske inte kan stå på knä eller på huk för de har ont/krämpor i ett eller båda benen. Dock kan inte katten berätta det för oss och förklara hur han skulle vilja ha det.
    Om han är förstoppad så kan du ge paraffinlösning i maten, är det för att han inte gillar sanden som han balanserar på lådkanten så har du fått en del förslag på olika sand i tråden. Personligen hade jag nog valt att ta bort mattor tills han ofelbart gör det han ska i lådan, sen försöka lägga tillbaka mattorna, i värsta fall vara utan mattor tills katten går ur tiden på grund av ålder.
  • mammamia78
    iMHotEP skrev 2012-10-06 22:24:03 följande:
    Om han är förstoppad så kan du ge paraffinlösning i maten, är det för att han inte gillar sanden som han balanserar på lådkanten så har du fått en del förslag på olika sand i tråden. Personligen hade jag nog valt att ta bort mattor tills han ofelbart gör det han ska i lådan, sen försöka lägga tillbaka mattorna, i värsta fall vara utan mattor tills katten går ur tiden på grund av ålder.
    Jag tror inte att han balanserar så på kanten för han inte gillar sanden. Han stod ju med baktassarna i lådan på sanden MEN det var som att han ville hålla upp rumpan när han bajsade. När han kissar går han i lådan och sätter sig i den och kissar som vanligt men han vill liksom ha mer utrymme under sig när han bajsar ser det ut som.

Ska prova paraffinlösning... var får man tag på sån??
Svar på tråden Hjälp...Gammal katt bajsar på golvet!