mammamia78 skrev 2012-10-06 22:08:58 följande:
Såg ikväll gammelkatten sitta på lådan, eller rättare sagt stå i lådan, med tassarna på lådkanten stod han och försökte bajsa (såg det på stilen han hade för han sitter mer när han ska kissa och så syntes det att han verkligen tog i och krystade) till sist kom en liiiiten liiiiten plutt ut, han verkade vara hård. Berömde honom direkt för det och belönade med en liten godisbit typ av hans älskade burkmat (tänkte att det skulle uppmuntra honom att gå på lådan fler gånger).
En liten stund senare kom dottern och sa att han hade gått tilll mattan och bajsat ändå.
Såg att när han klev ur kattlådan så var det som att hans bakben krampade (han hade ju till stor del satt all tyngden att stå som på huk på bakbenen) och det var svårt för honom att gå direkt efter han klev ur. Sen gick det över på en väldigt kort stund, tror inte det handlade om mer än några sekunder.
Så jag TROR att det är pga det han inte går på lådan för att bajsa, det är jobbigt för honom att stå sådär i lådan när han är gammal.
Vet dock inte hur jag ska kunna lösa DET. Om det är problemet så spelar det inte nån roll hur många lådor jag än skaffar eller hur mkt jag byter ut sanden i lådan eller var jag än ställer lådan för han verkar obekväm. Han står inte så när han kissar ju.
Det är ju som med äldre människor som kanske inte kan stå på knä eller på huk för de har ont/krämpor i ett eller båda benen. Dock kan inte katten berätta det för oss och förklara hur han skulle vilja ha det.
Om han är förstoppad så kan du ge paraffinlösning i maten, är det för att han inte gillar sanden som han balanserar på lådkanten så har du fått en del förslag på olika sand i tråden. Personligen hade jag nog valt att ta bort mattor tills han ofelbart gör det han ska i lådan, sen försöka lägga tillbaka mattorna, i värsta fall vara utan mattor tills katten går ur tiden på grund av ålder.