• mammamia78

Hjälp...Gammal katt bajsar på golvet!

Har två hankatter, en på 2 år och en som är drygt 15. Nu är det så att den äldre katten har en tendens/ vana att hela tiden bajsa på vår matta i vardagsrummet. Han gör det på EXAKT samma ställe varje gång. Inte här och där utan verkligen EXAKT SAMMA ställe på mattan. Detta gör han nästan dagligen och det är oerhört jobbigt. VI har försökt dölja lukten på alla möjliga sätt, klorin, handsprit osv men inget hjälper han går ändå tillbaka och bajsar där varenda dag.

Någon som vet vad detta kan bero på? Han går på lådan och kissar men bajsar aldrig på den. Katterna har bara EN gemensam låda att gå på men vi gör rent så fort de varit och gjort nåt där och vi märker det.

Vad kan man göra för att detta beteende ska upphöra? KAN man alls göra nånting åt det? Och VARFÖR gör han det? Varför bara den mattan hela tiden?

• Svar på tråden Hjälp...Gammal katt bajsar på golvet!
  • Birmafröken
    sirisdotter skrev 2012-09-25 00:43:34 följande:
    Kan pellets  (PeeWee)  också orsaka att katten bajsar på helt annan plats än lådorna?

Ja, pellets (och kristallsand) är vanliga orsaker till att katter väljer att kissa och bajsa utanför lådorna. PeeWee-lådor och stängda lådor (med huv och lucka) är också påfrestande för katter att använda..
  • Birmafröken
    mammamia78 skrev 2012-09-25 06:46:53 följande:
    Vilken finkornig sand finns det som klumpar och inte är för dyr?
    Han går på lådan och kissar men bajsar utanför och alltid på samma plats.

Pussi Kompakt är lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad och finns att köpa i vanliga mataffärer. Den är dyrare än grovkornig sand, men också mycket drygare. Ställ ytterligare en öppen låda med finkornig sand precis på den plats han brukar bajsa på. (när han börjat använda den kan du flytta lådan en liten bit varje dag tills den står på en mer lämplig plats).
  • Birmafröken
    LillaHallonet skrev 2012-09-25 12:50:45 följande:
    Dock inte alla katter. Våran vägrar använda annat än sin peewee låda.

Ja, katter är individer, men om en katt föredrar PeeWee framför en vanlig låda skulle jag tro att det beror på negativa erfarenheter av sand  som i sin tur kan bero på att katten haft fel sorts låda (t.ex. stängd), fel sorts sand eller för smutsig låda.
  • Birmafröken
    mammamia78 skrev 2012-09-25 10:02:13 följande:

Har provat piss off för att få bort kattkiss lukt men tyckte inte det funkade, även mot klösning men det funkade inte heller... dock så har jag aldrig provat det för att han inte ska bajsa nån annanstans...

Hur ofta bör man byta låda?

Piss-off är ett rengöringsmedel som bryter ner doftmolekylerna i urin, så det har ingen annan effekt.

Har man tillräckligt mycket sand i lådan (så att den varken repas i botten när katten gräver eller urinet kommer i kontakt med själva lådan) då kan en låda hålla hur länge som helst.
  • LillaHallonet

Min katts första låda var en helt öppen låda, (aldrig haft stängd låda) och finkornig sand som inte dammar är luktfri och klumpbildande. Exakt som rekommendationer säger. Den rensades flera gånger om dagen då katter är otroligt renliga djur som vill ha rent om sig.

Hon stod med alla fyra tassar på kanten och kissade och bajsade vilket resulterade i att hon kanske inte alltid prickade. Tycker inte man ska gå efter vad folk "tror" är bäst, inte om min katt ska behöva balansera på lådkanten.

Skaffade en likadan låda med toa-lätt strö och ställde på annan plats. Genast blev det nya favorit lådan och hon satt i lådan och gjorde sina behov. (Bytte plats på lådor för att se om det hade med lådans Placering att göra men hon valde den med toa-lätt strö i iaf)

När det var dax för nya lådor så fick ena lådan bli en peewee låda och hon använder nu bara den.

Vid resa har hon haft en låda med "rekommenderad" SAND och hon håller sig tills hon kommer hem och får gå på sin peewee.

Så man kan inte säga att det ska vara si och så som du säger så är katter individer och man får testa sig fram till vad dom gillar.

Tycker heller inte det är rätt då att sitta och döma ut pellets och tex peewee lådor. Som förövrigt är stora vida lådor som katter vill att lådor ska vara öppna och rymliga.

• LillaHallonet

Piss-off funkar på ställen man vill att katten inte ska "vara" också i våran bemärkelse hjälper den för att få våra Lilla tjej att sluta äta på gardinerna.

Lådor SKA bytas med jämna mellanrum. Har du dessutom sand i lådan som i sin tur repar så blir dom äckliga ändå även om inte katten klöser i botten. Vi kanske tycker dom är hela och rena men en kattnäsa säger annat!

• Birmafröken
    LillaHallonet skrev 2012-09-25 13:20:11 följande:
    Min katts första låda var en helt öppen låda, (aldrig haft stängd låda) och finkornig sand som inte dammar är luktfri och klumpbildande. Exakt som rekommendationer säger. Den rensades flera gånger om dagen då katter är otroligt renliga djur som vill ha rent om sig.

Hon stod med alla fyra tassar på kanten och kissade och bajsade vilket resulterade i att hon kanske inte alltid prickade. Tycker inte man ska gå efter vad folk "tror" är bäst, inte om min katt ska behöva balansera på lådkanten.

Skaffade en likadan låda med toa-lätt strö och ställde på annan plats. Genast blev det nya favorit lådan och hon satt i lådan och gjorde sina behov. (Bytte plats på lådor för att se om det hade med lådans Placering att göra men hon valde den med toa-lätt strö i iaf)

När det var dax för nya lådor så fick ena lådan bli en peewee låda och hon använder nu bara den.

Vid resa har hon haft en låda med "rekommenderad" SAND och hon håller sig tills hon kommer hem och får gå på sin peewee.

Så man kan inte säga att det ska vara si och så som du säger så är katter individer och man får testa sig fram till vad dom gillar.

Tycker heller inte det är rätt då att sitta och döma ut pellets och tex peewee lådor. Som förövrigt är stora vida lådor som katter vill att lådor ska vara öppna och rymliga.
    Vet du vad din katt hade med sig för erfarenheter av toalådor hos sin uppfödare?
    Jag har läst på väldigt mycket angående problembeteenden hos katter och det jag rekommenderar är inte bara vad jag tror, utan vad som har framkommit genom olika undersökningar som gjorts av de som forskat i katters naturliga behov och beteenden.
  • sirisdotter
    Birmafröken skrev 2012-09-25 13:30:40 följande:
    Vet du vad din katt hade med sig för erfarenheter av toalådor hos sin uppfödare?
    Jag har läst på väldigt mycket angående problembeteenden hos katter och det jag rekommenderar är inte bara vad jag tror, utan vad som har framkommit genom olika undersökningar som gjorts av de som forskat i katters naturliga behov och beteenden.

Vad tror du om min teori att en kattunge vars mamma dött,  så att kattunge föds upp med nappflaska -  kan det inte vara så att katten gör sina behov på fel ställen eftersom den aldrig lärt sig av mamman hur man gör?  (som hingsten jag såg på tv för någon månad sedan -  en mycket erfaren hästtämjare förordade avlivning när han fick reda på att fölet fötts upp av människor)
  • LillaHallonet

Hon är från ett katthem där hon föddes och dom körde också med finkornig lerbaserad luktfri klumpbildande kattsand i öppna stora fina lådor.

Vi har följt henne från hennes första dag i livet så jo jag vet vad hon har för erfarenhet av det.

Svar på tråden Hjälp...Gammal katt bajsar på golvet!