• mammamia78

Hjälp...Gammal katt bajsar på golvet!

Har två hankatter, en på 2 år och en som är drygt 15. Nu är det så att den äldre katten har en tendens/ vana att hela tiden bajsa på vår matta i vardagsrummet. Han gör det på EXAKT samma ställe varje gång. Inte här och där utan verkligen EXAKT SAMMA ställe på mattan. Detta gör han nästan dagligen och det är oerhört jobbigt. VI har försökt dölja lukten på alla möjliga sätt, klorin, handsprit osv men inget hjälper han går ändå tillbaka och bajsar där varenda dag.

Någon som vet vad detta kan bero på? Han går på lådan och kissar men bajsar aldrig på den. Katterna har bara EN gemensam låda att gå på men vi gör rent så fort de varit och gjort nåt där och vi märker det.

Vad kan man göra för att detta beteende ska upphöra? KAN man alls göra nånting åt det? Och VARFÖR gör han det? Varför bara den mattan hela tiden?

• Svar på tråden Hjälp...Gammal katt bajsar på golvet!
  • sirisdotter

Ts,  du skriver att de kissar på kläder.   Det gjorde våra honor,  när vi höll dem okastrerade med tanke på avel.   Vi fick tänka om!

• Birmafröken

Om den ena katten bajsar utanför och båda katterna har tendens att kissa på kläder som ligger på golvet, ja då är det absolut läge att se över lådsituationen för då är det något med den katterna inte trivs med.

1. Antal: Man bör som sagt helst ha lika många lådor som katter + en extra.

2. Lådans utformning: Lådan bör vara öppen (helst utan huv och definitivt utan lucka).

3. Placering: Var lådorna är placerade kan ha stor betydelse.

4. Sandtyp: Sanden bör vara lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad. Det är den typ av sand som är behagligast för katter och är lättast att hålla ren och fräsch.

5. Sandmängd: Det ska vara ett tjockt och grävvänligt lager med sand så att kissklumpar inte fastnar i botten.

6. Rensning: Lådorna bör rensas minst varje morgon och kväll + när man märker att det finns bajs där.

• mammamia78

Båda kissarna är kastrerade. De kissar när nåt ligger på golvet som inte brukar eller ska ligga på golvet. Knappt man kan lägga en hög m smutstvätt på golvet medan man sorterar utan att den högen blir nedkissad.

Ska skicka en beställning på den där scentstop o göra rent här hemma med den!

• Envira
    mammamia78 skrev 2012-09-23 12:31:25 följande:
    Båda kissarna är kastrerade. De kissar när nåt ligger på golvet som inte brukar eller ska ligga på golvet. Knappt man kan lägga en hög m smutstvätt på golvet medan man sorterar utan att den högen blir nedkissad.

Ska skicka en beställning på den där scentstop o göra rent här hemma med den!
    Har hört om såna katter och jag tycker det låter så sjukt konstigt.. 

Jag kan lägga påsen med gammalt kiss , klumparna osv som jag ska slänga på golvet och skulle kunna låta den ligga där en vecka utan att de skulle kissa på den.. 
    jag skulle faktiskt ringa en veterinär, att bara prata i telefon och få tips kostar ju inget! 
  • Birmafröken
    Envira skrev 2012-09-23 13:19:06 följande:
    Har hört om såna katter och jag tycker det låter så sjukt konstigt.. 

Jag kan lägga påsen med gammalt kiss , klumparna osv som jag ska slänga på golvet och skulle kunna låta den ligga där en vecka utan att de skulle kissa på den.. 
    jag skulle faktiskt ringa en veterinär, att bara prata i telefon och få tips kostar ju inget! 

Ja, det är verkligen inget beteende som man ska se som normalt, men att det är relativt vanligt beror oftast på att kattägaren inte förstår att katten inte trivs med den erbjudna lådsituationen. På marknaden finns det så många direkt olämpliga lådvarianter och innehållsmaterial (pellets och kristaller t.ex.) som enbart är utformade efter kattägarens behov och då är det är lätt att tro att det inte behöver spela så stor roll för katten själv, men det gör det definitivt!

En veterinär kan bekräfta eller utesluta att det finns fysiska besvär bakom felkissande och felbajsande, men  problembeteenden som visar sig p.g.a. miljön (t.ex. en undermålig lådsituation) har veterinärer oftast ganska dåliga kunskaper om. Vissa veterinärer kan tipsa om kattbeteenderådgivare i sådana fall, eller så får man kontakta en själv eller skaffa sig kunskapen på egen hand.
  • nemo1

Extreme classic är en superbra sand. Köp två stora förvaringslådor på tex ÖB eller Rusta och fyll dessa med tio kg sand var.

• Birmafröken
    mammamia78 skrev 2012-09-23 14:03:29 följande:
    Vilken sand är det som katterna föredrar då? För det mesta alltså....

Alla undersökningar som har gjorts visar att katter föredrar lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand i ett tjockt lager i öppna och stora lådor som rensas ofta.

Av de vanligaste sorterna som man kan köpa i vanliga mataffärer är det Pussi Kompakt som motsvarar katters naturliga val av lådinnehåll bäst. I djuraffärer finns det fler sorter att välja på som är lerbaserade, finkorniga och klumpbildande (se till att välja de oparfymerade varianterna bara!).
  • hon mot strömmen

Katten kan helt enkelt ha blivit sen på äldre dagar.  Svärmors katt var runt 15-20år och hon blev senil. Glömde att hon hade ätit kissade och bajsade överallt, trots alla de möjliga åtgärder.

Svar på tråden Hjälp...Gammal katt bajsar på golvet!