• mammamia78

Hjälp...Gammal katt bajsar på golvet!

Har två hankatter, en på 2 år och en som är drygt 15. Nu är det så att den äldre katten har en tendens/ vana att hela tiden bajsa på vår matta i vardagsrummet. Han gör det på EXAKT samma ställe varje gång. Inte här och där utan verkligen EXAKT SAMMA ställe på mattan. Detta gör han nästan dagligen och det är oerhört jobbigt. VI har försökt dölja lukten på alla möjliga sätt, klorin, handsprit osv men inget hjälper han går ändå tillbaka och bajsar där varenda dag.

Någon som vet vad detta kan bero på? Han går på lådan och kissar men bajsar aldrig på den. Katterna har bara EN gemensam låda att gå på men vi gör rent så fort de varit och gjort nåt där och vi märker det.

Vad kan man göra för att detta beteende ska upphöra? KAN man alls göra nånting åt det? Och VARFÖR gör han det? Varför bara den mattan hela tiden?

• Svar på tråden Hjälp...Gammal katt bajsar på golvet!
  • Birmafröken
    sirisdotter skrev 2012-09-25 13:39:24 följande:

Vad tror du om min teori att en kattunge vars mamma dött,  så att kattunge föds upp med nappflaska -  kan det inte vara så att katten gör sina behov på fel ställen eftersom den aldrig lärt sig av mamman hur man gör?  (som hingsten jag såg på tv för någon månad sedan -  en mycket erfaren hästtämjare förordade avlivning när han fick reda på att fölet fötts upp av människor)

Kattungar lär sig mycket av sin mamma, men att gå på lådan är faktiskt inte en sådan sak. När det är dags att börja med det har kattungar en medfödd instinkt att krafsa där de ska bajsa eller kissa och om de har en toalåda med sand i närheten då kommer de snabbt att välja den som toalett helt på egen hand.

Om kattungen inte fått tillbringa de första 12 veckorna med mamma och syskon kan det dock påverka kattens grundtrygghet negativt, vilket kan visa sig i felkissningar och felbajsningar senare i livet.
  • sirisdotter
    Birmafröken skrev 2012-09-25 13:47:30 följande:

Kattungar lär sig mycket av sin mamma, men att gå på lådan är faktiskt inte en sådan sak. När det är dags att börja med det har kattungar en medfödd instinkt att krafsa där de ska bajsa eller kissa och om de har en toalåda med sand i närheten då kommer de snabbt att välja den som toalett helt på egen hand.

Om kattungen inte fått tillbringa de första 12 veckorna med mamma och syskon kan det dock påverka kattens grundtrygghet negativt, vilket kan visa sig i felkissningar och felbajsningar senare i livet.
    Att krafsa i samband med att kissa och bajsa är en medfödd instinkt tvivlar jag inte en sekund på.
  • nemo1

Varför inte prova med världens(?) kanske bästa sand, EverClean eller Extreme Classic? Kan det inte vara värt det för att slippa torka upp bajs? Pellets har jag provat och varken mina egna eller jourkatterna vill gå på det.

• mammamia78
    nemo1 skrev 2012-09-25 17:49:52 följande:
    Varför inte prova med världens(?) kanske bästa sand, EverClean eller Extreme Classic? Kan det inte vara värt det för att slippa torka upp bajs? Pellets har jag provat och varken mina egna eller jourkatterna vill gå på det.
    För man har begränsad ekonomi och everclean är inte direkt billig och har man två katter går det åt ännu mer sand. Har provat den sanden förut och tyckte om den (minns inte om det förkom något bajsande utanför lådan då eller ej) men som sagt den är dyr och jag har inte råd med det nu.
  • ForReal
    mammamia78 skrev 2012-09-26 22:25:54 följande:
    För man har begränsad ekonomi och everclean är inte direkt billig och har man två katter går det åt ännu mer sand. Har provat den sanden förut och tyckte om den (minns inte om det förkom något bajsande utanför lådan då eller ej) men som sagt den är dyr och jag har inte råd med det nu.

Nu är det kanske omöjligt om du inte har råd, men så fort du kan så köp den då. Den är ju skillnad på att betala mer på en och samma gång eller kalla något dyrt. Du behöver ju egentligen aldrig slänga ren sand utan bara klumparna, så du sparar på det sättet. Lovar att det är definitivt dyrare att byta dålig sand varje vecka.  

Personligen tycker jag att Pussi som är billigare och finns i mataffär funkar bra istället för EverClean, upptäckte det av en slump. Använder det ibland om EverClean är slut, även om jag gillar EC bäst då det aldrig luktat.

• ForReal
    Birmafröken skrev 2012-09-25 12:56:25 följande:

Pussi Kompakt är lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad och finns att köpa i vanliga mataffärer. Den är dyrare än grovkornig sand, men också mycket drygare. Ställ ytterligare en öppen låda med finkornig sand precis på den plats han brukar bajsa på. (när han börjat använda den kan du flytta lådan en liten bit varje dag tills den står på en mer lämplig plats).
    Ah såg inte att du redan tipsat om den. Den är bra budgetsand :)
  • mammamia78

Förstår inte varför han går på lådan för att kissa men bajsar på mattan i stort sett varje dag!

• mammamia78

Vi har en sand som är bra o klumpar o man slänger bara klumparna då. Ger 53 kr för 10 kg från LIDL.

• sirisdotter
    mammamia78 skrev 2012-09-28 11:22:50 följande:
    Förstår inte varför han går på lådan för att kissa men bajsar på mattan i stort sett varje dag!

Nej,  det är ju det som är problemet!
  • Birmafröken
    mammamia78 skrev 2012-09-28 11:22:50 följande:

Ja, som tidigare skrivits så kan det bero på

1 . Att han vill ha fler lådor, dvs inte behöva dela lådan med kattkompisen eller inte behöva bajsa i samma låda som han själv kissar i.

2. Att han vill bajsa på ett mjukare underlag. Grovkornig sand är hård och vass jämfört med finkornig sand eller en matta.

3. Om lådan har tak kan det bero på att han tycker att lådan är för trång och instängd för att bajsa i.

Ställ en öppen låda med finkornig sand på det ställe han själv valt som bajs-ställe. När han börjat använda den kan du flytta lådan en liten, liten bit varje dag tills den står på ett (för dig) lämpligare ställe.
Svar på tråden Hjälp...Gammal katt bajsar på golvet!