Du måste logga in för att svara i en tråd.

• mammamia78

Hjälp...Gammal katt bajsar på golvet!

Har två hankatter, en på 2 år och en som är drygt 15. Nu är det så att den äldre katten har en tendens/ vana att hela tiden bajsa på vår matta i vardagsrummet. Han gör det på EXAKT samma ställe varje gång. Inte här och där utan verkligen EXAKT SAMMA ställe på mattan. Detta gör han nästan dagligen och det är oerhört jobbigt. VI har försökt dölja lukten på alla möjliga sätt, klorin, handsprit osv men inget hjälper han går ändå tillbaka och bajsar där varenda dag.

Någon som vet vad detta kan bero på? Han går på lådan och kissar men bajsar aldrig på den. Katterna har bara EN gemensam låda att gå på men vi gör rent så fort de varit och gjort nåt där och vi märker det.

Vad kan man göra för att detta beteende ska upphöra? KAN man alls göra nånting åt det? Och VARFÖR gör han det? Varför bara den mattan hela tiden?

• Svar på tråden Hjälp...Gammal katt bajsar på golvet!
  • avstängd
    sirisdotter skrev 2012-09-28 23:48:12 följande:
    Och jag känner en kastrerad katt som bajsat utanför lådan sedan den köptes från katthem,   som kattunge   (alltför många gånger har denna katt kissat på fel ställen också).
    Jaha. Och? Nu gäller det här en gammal katt som det är ett nytt beteende för. När mina som aldrig hade gjort så förut började göra det så var det för att det inte var långt kvar. Fakta.
  • avstängd

Ska påpeka att dom både använde golvet och lådan lite hipp som happ där på slutet. Vet inte om dom var förvirrade, om det var svårt att gå in och ur lådan eller vad det handlade om men det var definitivt pga ålderdom och nära förestående död för mina katter. Hoppas att det inte är så i ditt fall ts.

• och
    mammamia78 skrev 2012-09-29 00:10:15 följande:
    diskuterade lite med karln här hemma om det här med lådor o sand osv efter råden jag läser om här och han sa då att när han städade här hemma en dag och satte kattlådan i dotterns rum så bajsade han på lådan den gången (han har nån gång bajsat på mattan i hennes rum). Så han tyckte tydligen att det dög just då att bajsa på lådan trots delad låda med andra katten, de har delat låda hela tiden och detta bajsande skedde även innan han flyttade till mig och han därmed hade bara EN egen låda... kanske han känner för att bajsa på en speciell låda då helt enkelt.

Tänkte att vi provar med ny sand och nya lådor och ser om det blir nån förbättring och om han bajsar på lådan med ny sand så kan man ju prova och byta tillbaka till den gamla sanden sen och se om han börjar bajsa utanför lådan igen och se om det är sanden han stör sig på då. Eller om det är bättre med en separat låda bara... alltså om han fortsätter att gå och bajsa i en låda även om man byter tillbaka till sanden som vi har nu för då förstår man att det nog var att han vill ha olika lådor. Fortsätter han bajsa utanför igen om han skulle slutat med det vid sandbyte så får man ju prova byta tillbaka igen och se om det hjälper.

Men då han gått och bajsat på lådan när den var ställd i dotterns rum så kan det ju inte vara sanden ändå tänker jag... det är inte lätt att förstå sig på katter minsann.
    Inte människor heller.

Jag fattar inte att du lägger så stor energi på detta. Men bra att du köper en låda till efter alla funderingar.

Annars håller jag med avstängd. Katter som är så gamla och ändrar beteende gör det oftast pga en orsak.   
    The hard way is the right way.
  • sirisdotter
    avstängd skrev 2012-09-29 00:34:35 följande:
    Ska påpeka att dom både använde golvet och lådan lite hipp som happ där på slutet. Vet inte om dom var förvirrade, om det var svårt att gå in och ur lådan eller vad det handlade om men det var definitivt pga ålderdom och nära förestående död för mina katter. Hoppas att det inte är så i ditt fall ts.
    Alla katter ändrar inte sina lådvanor bara för att de blir gamla.  Min första katt blev nästan 20 år gammal.   Hon använde lådan (där jag hade Dagens Nyheter -  inte så ovanligt att man använde tidningspapper i kattlådor tidigare)  till sista natten. ( Såg dåligt gjorde hon nog,  gick på dörrar mot slutet.)
  • Birmafröken

Ett tips är att köpa billiga förvaringsbackar/lådor i plast  istället för kattlådor köpta i djuraffärer. De fungerar precis lika bra.

Det är inte säkert att ett sandbyte har omedelbar effekt, även om det är sanden som bidragit till problemet. Katter är vanedjur och har de fått in vanan att bajsa på en särskild plats kan den hålla i sig ett tag även när lådförhållandena ändras. För att göra det lättare att bryta vanan bör ni därför ställa en låda på mattan också som ni sedan flyttar en liten bit i taget.

Att just äldre katter börjar kissa eller bajsa fel kan såklart bero på sjukdom eftersom risken är ganska stor att inre organ börjar ge upp förr eller senare. Det kan också bero på att de har ont i lederna vilket kan göra det besvärligt att ta sig i eller ur en låda med höga kanter. Förstoppning som innebär obehag vid lådbesök är också vanligare hos äldre katter. 

Instinkten att hålla sig till sin invanda toalett är dock enormt stor, så därför bör man ta alla sorters felkissningar och felbajsningar på stort allvar och rätta till de brister som man själv kan komma på.

• mlinz

Sedan jag köpte everclean har jag aldrig haft billigare sandförbrukning! Den är så satans dryg så en förpackning (10 kg 199kr på Granngården) räcker i 2 mån.
    Till skillnad från innan när jag hade pussi kompakt (10 kg 99kr på Ica här) som jag fick byta helt varannan vecka. Jag har alltså halverat min sandförbrukning.

Behöver dessutom aldrig byta ut EC helt, bara fylla på.

En dyr sand behöver nödvändigtvis inte vara dyr i längden. Dessutom får man man sjätte förpackning för halva priset. Sist jag köpte sand så hade de någon drive så man fick två stämplar på köpet också :)

Är mattan tvättbar? Någon deciliter ättika i tvättmaskinen tar bort lukten superbra :)

• mlinz

Annars funkar bikarbonat bra. Skrubba mattan med vatten och typ lite såpa, lägg på ett tjockt lager bikarbonat, vänta tills det torkat och dammsug bort. Tar bort både fläckar och lukt.

Vet dock inte om det bleker, jag har bara använt bikarbonat på ljusa material.

• avstängd
    sirisdotter skrev 2012-09-29 09:32:52 följande:
    Alla katter ändrar inte sina lådvanor bara för att de blir gamla.  Min första katt blev nästan 20 år gammal.   Hon använde lådan (där jag hade Dagens Nyheter -  inte så ovanligt att man använde tidningspapper i kattlådor tidigare)  till sista natten. ( Såg dåligt gjorde hon nog,  gick på dörrar mot slutet.)
    Men är du sann?! Din katt är alltså någon slags måttstock på vad ALLA katter gör menar du?! Så om inte din katt har gjort så pga ålderdom så kan ingen annan göra det heller? {#emotions_dlg.djavulsk}  TS frågade vad det kan bero på, jag gav mitt svar och skrev vad det har berott på med mina katter sen får hon göra vad fan hon vill med den informationen. Kanske hjälper det henne, kanske inte. Mig kvittar det.

• LillaHallonet

Men herregud varför brusar du upp så?

Hon sa att alla katter inte ändrar sitt lådbeteende eftersom att hennes katt inte ändrade sitt beteende likaväl som att din gjorde det. Var ju mer du som drog dina katter som ett måttstock för hur ALLA katter gör!

Likadant som när jag sa ifrån när det diskuterades peewee låda och pellets, då någon hävdade att katter inte gillar sånt och går dom på det beror det på att dom har traumatiska upplevelser med vanlig sand. Min katt har avskytt sand sen hon föddes, har aldrig gillat att stoppa ner tassarna i det oavsett grovhet på sanden! Alltså motbevisade jag påståendena att ALLA katter avskyr pellets.

Endel av er verkar ju tro att ni är nå allvetare men tydligen inte, katter är precis som människor, himla olika när det kommer till vad dom gillar och inte.

Så tagga ner och kamma till dig!

• avstängd
    LillaHallonet skrev 2012-09-30 15:59:04 följande:
    Men herregud varför brusar du upp så?

Hon sa att alla katter inte ändrar sitt lådbeteende eftersom att hennes katt inte ändrade sitt beteende likaväl som att din gjorde det. Var ju mer du som drog dina katter som ett måttstock för hur ALLA katter gör!

Likadant som när jag sa ifrån när det diskuterades peewee låda och pellets, då någon hävdade att katter inte gillar sånt och går dom på det beror det på att dom har traumatiska upplevelser med vanlig sand. Min katt har avskytt sand sen hon föddes, har aldrig gillat att stoppa ner tassarna i det oavsett grovhet på sanden! Alltså motbevisade jag påståendena att ALLA katter avskyr pellets.

Endel av er verkar ju tro att ni är nå allvetare men tydligen inte, katter är precis som människor, himla olika när det kommer till vad dom gillar och inte.

Så tagga ner och kamma till dig!
    För att hon har skrivit flera idiotiska inlägg till mig. Jag har aldrig påstått att mina katter är en måttstock eller att jag vet allt om katter. Jag skrev tydligt i mitt första inlägg att det KAN bero på ålder, inte att det gör det med säkerhet. Alla andra hade skrivit om sand och lådor osv så jag slängde in varför mina katter började gå utanför när dom blev gamla. En till erfarenhet som ingen skrivit om. Vad är problemet? Ni är ju fan inte kloka här! Tyst
Svar på tråden Hjälp...Gammal katt bajsar på golvet!