• mammamia78

Hjälp...Gammal katt bajsar på golvet!

Har två hankatter, en på 2 år och en som är drygt 15. Nu är det så att den äldre katten har en tendens/ vana att hela tiden bajsa på vår matta i vardagsrummet. Han gör det på EXAKT samma ställe varje gång. Inte här och där utan verkligen EXAKT SAMMA ställe på mattan. Detta gör han nästan dagligen och det är oerhört jobbigt. VI har försökt dölja lukten på alla möjliga sätt, klorin, handsprit osv men inget hjälper han går ändå tillbaka och bajsar där varenda dag.

Någon som vet vad detta kan bero på? Han går på lådan och kissar men bajsar aldrig på den. Katterna har bara EN gemensam låda att gå på men vi gör rent så fort de varit och gjort nåt där och vi märker det.

Vad kan man göra för att detta beteende ska upphöra? KAN man alls göra nånting åt det? Och VARFÖR gör han det? Varför bara den mattan hela tiden?

• Svar på tråden Hjälp...Gammal katt bajsar på golvet!
  • mammamia78

Men tänk om andra katten också börjar använda den andra lådan?? Då kanske d inte hjälper..
    En annan sak är att han ALDRIG krafsar över sand när han gjort sina behov dvs kissat på lådan. Han krafsar utanför på golvet alt väggen. Aldrig i lådan.

Men varför duger sanden att kissa på/i men inte bajsa?? Han har vid nåt tillfälle gjort d i dotterns rum där hon har en likadan matta som den i vardagsrummet.

• Birmafröken
    mammamia78 skrev 2012-09-28 18:46:58 följande:
    Men tänk om andra katten också börjar använda den andra lådan?? Då kanske d inte hjälper..
    En annan sak är att han ALDRIG krafsar över sand när han gjort sina behov dvs kissat på lådan. Han krafsar utanför på golvet alt väggen. Aldrig i lådan.

Men varför duger sanden att kissa på/i men inte bajsa?? Han har vid nåt tillfälle gjort d i dotterns rum där hon har en likadan matta som den i vardagsrummet.

Att katten inte krafsar i sanden kan vara ytterligare ett tecken på att han tycker att den är obehaglig (för smutsig eller för vass mot tassarna).

Varför han bara bajsar utanför lådan kan bero på att han upplever att sanden är extra obehaglig då, eller så är det för att han inte vill kissa och bajsa på samma ställe.

Skaffa finkornig sand och fler öppna lådor och se vad som händer då.
  • nemo1

Tycker du verkligen inte att det är värt att följa våra råd? Köp en bättre finkornig sand, märker du att det fungerar så är det väl ändå bättre att lägga mer pengar på sanden än att få torka upp på andra ställen?

• mammamia78

Bara för att jag inte skriver att jag ska följa era råd betyder inte att jag inte vill det eller inte tar de till mig. Jag läser alla råd och tänker på dem och sen kommer jag bra med lite motfrågor angående detta för att få ytterligare svar på ev funderingar kring era råd innan jag bara kastar mig ut och köper sand o låda. Jag försöker analysera situationen lite mer bara.

Han krafsade inte när vi hade fin sand heller förut.
    Han har aldrig nånsin krafsat över... Dock krafsar han alltid bredvid även om han bajsar på golvet så krafsar han bredvid. (har hört han ibland från ett annat rum o kommit o kollat o sett vad som skett.
    Varför krafsar han när det inte är för att täcka över?

När han var yngre o bodde hos min mamma o var ute ibland så gick han in när han skulle på lådan för att kissa sen gick han ut igen.

Läser som sagt o tänker på allt som ni skrivit. O funderar över hur vi ska göra.

• ForReal
    mammamia78 skrev 2012-09-28 20:51:15 följande:
    Bara för att jag inte skriver att jag ska följa era råd betyder inte att jag inte vill det eller inte tar de till mig. Jag läser alla råd och tänker på dem och sen kommer jag bra med lite motfrågor angående detta för att få ytterligare svar på ev funderingar kring era råd innan jag bara kastar mig ut och köper sand o låda. Jag försöker analysera situationen lite mer bara.

Han krafsade inte när vi hade fin sand heller förut.
    Han har aldrig nånsin krafsat över... Dock krafsar han alltid bredvid även om han bajsar på golvet så krafsar han bredvid. (har hört han ibland från ett annat rum o kommit o kollat o sett vad som skett.
    Varför krafsar han när det inte är för att täcka över?

När han var yngre o bodde hos min mamma o var ute ibland så gick han in när han skulle på lådan för att kissa sen gick han ut igen.

Läser som sagt o tänker på allt som ni skrivit. O funderar över hur vi ska göra.

Förstår att du undrar och samtidigt tar till dig det som skrivits. Men du kommer inte kunna komma fram till varför han inte krafsar. Du har fått förslag men ingen är ju synsk :) och det är väl inte det som är problemet heller? Min katt krafsar också utanför varje gång hon gått på låda. Du kanske har för lite sand i, han kanske inte gillar att krafsa i den etc etc...

Det är ändå inget att fundera över om du ska prova annan sand och flera lådor. Det är ju enda sättet att få reda på om han föredrar det och på så sätt slutar göra utanför.

• mammamia78

Jag SKA prova en annan sand OCH fler lådor men bara för att jag inte rusar iväg betyder d inte att jag inte tar till mig råd. Ska passa på nu i helgen att se mig om efter två nya lådor så vi börjar från scratch så att säga med två helt luktfria/ neutrala lådor med ny sand så får vi se om det känns bättre. Sen är det bara att fundera ut var sjutton man ska få plats m ännu en låda utan att den är ivägen eller stökar ned för mkt.

• avstängd

Om vi säger att katten inte är sjuk så kan det bero på ålderdom. Så har mina katter gjort när dom har haft några månader kvar ett leva bara.

• ForReal
    mammamia78 skrev 2012-09-28 23:08:01 följande:
    Jag SKA prova en annan sand OCH fler lådor men bara för att jag inte rusar iväg betyder d inte att jag inte tar till mig råd. Ska passa på nu i helgen att se mig om efter två nya lådor så vi börjar från scratch så att säga med två helt luktfria/ neutrala lådor med ny sand så får vi se om det känns bättre. Sen är det bara att fundera ut var sjutton man ska få plats m ännu en låda utan att den är ivägen eller stökar ned för mkt.

Låter ju jättebra :) Placeringen av lådorna kan också spela roll för katten. De brukar vilja ha det lugnt och tryggt och vilja kunna se fritt när de gör sina behov. Tänk utifrån var du tror att han skulle gilla att ha dem, även om det skulle råka vara en "ful" plats. Om han slutar bajsa utanför kan man försöka flytta lådan närmre den plats man vill ha den, en liten bit då och då. 

Hoppas det funkar och minns inte i skrivande stund om du testat Scent Stop eller annan stark rengöring för urin/avföring på mattan, men det är värt att få mattan ordentligt rengjord. Kan vara så att han gillar mattan nu för att han tycker den luktar "toa", även om inte vi människor känner det. Kanske kan ni ta bort just den mattan en tid?

Lycka till!

• sirisdotter
    avstängd skrev 2012-09-28 23:12:20 följande:
    Om vi säger att katten inte är sjuk så kan det bero på ålderdom. Så har mina katter gjort när dom har haft några månader kvar ett leva bara.
    Och jag känner en kastrerad katt som bajsat utanför lådan sedan den köptes från katthem,   som kattunge   (alltför många gånger har denna katt kissat på fel ställen också).
  • mammamia78

diskuterade lite med karln här hemma om det här med lådor o sand osv efter råden jag läser om här och han sa då att när han städade här hemma en dag och satte kattlådan i dotterns rum så bajsade han på lådan den gången (han har nån gång bajsat på mattan i hennes rum). Så han tyckte tydligen att det dög just då att bajsa på lådan trots delad låda med andra katten, de har delat låda hela tiden och detta bajsande skedde även innan han flyttade till mig och han därmed hade bara EN egen låda... kanske han känner för att bajsa på en speciell låda då helt enkelt.

Tänkte att vi provar med ny sand och nya lådor och ser om det blir nån förbättring och om han bajsar på lådan med ny sand så kan man ju prova och byta tillbaka till den gamla sanden sen och se om han börjar bajsa utanför lådan igen och se om det är sanden han stör sig på då. Eller om det är bättre med en separat låda bara... alltså om han fortsätter att gå och bajsa i en låda även om man byter tillbaka till sanden som vi har nu för då förstår man att det nog var att han vill ha olika lådor. Fortsätter han bajsa utanför igen om han skulle slutat med det vid sandbyte så får man ju prova byta tillbaka igen och se om det hjälper.

Men då han gått och bajsat på lådan när den var ställd i dotterns rum så kan det ju inte vara sanden ändå tänker jag... det är inte lätt att förstå sig på katter minsann.

Svar på tråden Hjälp...Gammal katt bajsar på golvet!