• Inkontinental

    Hur väljer folk bil?

    Bilen är i första hand en statussymbol, och i andra hand ett transportmedel.

    Det är märkligt vilka skäl och resonemang folk använder för att välja vilken bil man ska köpa. Rimligen borde inköp av en dyr hushållsmaskin med stora driftskostnader  och som fyller en viktig funktion för familjen vara ett helt förnuftigt val. Vilket det förvånade sällan är.

    Märkligt är att folk är beredda att betala kanske dubbelt så mycket för en bil av status-märke, jämfört med en med samma funktion av billigare märke. Om det vore så att den dyrare bilen hade så mycket lägre rörliga kostnader att det kompenserade det högre priset, så vore det begripligt. Men istället så har ju den dyrare bilen ofta högre kostnader. Om den dyrare bilen hade längre garanterad livslängd - men det har den inte heller.

    Märkligt är att folk köper sedan-modeller istället för kombi. En sedan har ingen fördel före en kombi. 

    Märkligt att folk inte väljer praktiska höga familjebussar istället för lågbyggda standardbilar.


    Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.
  • Svar på tråden Hur väljer folk bil?
  • h8him
    Pallas skrev 2012-10-04 11:54:45 följande:
    Nope, det gör den inte. Speciellt inte om jag får ett sladdande lastbilssläp i nyllet (taget från en självupplevd situation, men jag klarade mig förbi med nöd och näppe trots min gamla skruttiga bil...).

    Du kanske kan köra i vinterväglag, men vågar du påstå att det gäller för resten av Sveriges bilförare? Är född i Dalarna och har tillbringat många mil på vägarna i Norrland. Nu bor jag i Uppland och folk här kan fan inte köra bil på vintern. Helt vansinnigt, jag är lite smått chockerad över hur det står till, faktiskt. (För övrigt har du säkert större kuk än jag också, så du kan sova lugnt om nätterna.)
    Stoppsträcka är ca 59 meter om man kör i 90 och har all vanlig teknik man kan ha i en vanlig personbil, och bara reaktionssträckan är ca 27 meter. Vilket betyder att om Roland kör 5 meter efter dig har han kört in i dig innan han ens hunnit reagera. Detta trots att han har en ny bil och kör som en gud.Flört
  • Roland 600
    Pallas skrev 2012-10-04 11:54:45 följande:
    Nope, det gör den inte. Speciellt inte om jag får ett sladdande lastbilssläp i nyllet (taget från en självupplevd situation, men jag klarade mig förbi med nöd och näppe trots min gamla skruttiga bil...).

    Du kanske kan köra i vinterväglag, men vågar du påstå att det gäller för resten av Sveriges bilförare? Är född i Dalarna och har tillbringat många mil på vägarna i Norrland. Nu bor jag i Uppland och folk här kan fan inte köra bil på vintern. Helt vansinnigt, jag är lite smått chockerad över hur det står till, faktiskt. (För övrigt har du säkert större kuk än jag också, så du kan sova lugnt om nätterna.)
    Tänk på att alltid ligga långt långt bakom en nyare bil för den stannar mycket fortare än vad din bil gör
  • Roland 600
    h8him skrev 2012-10-04 12:03:50 följande:
    Stoppsträcka är ca 59 meter om man kör i 90 och har all vanlig teknik man kan ha i en vanlig personbil, och bara reaktionssträckan är ca 27 meter. Vilket betyder att om Roland kör 5 meter efter dig har han kört in i dig innan han ens hunnit reagera. Detta trots att han har en ny bil och kör som en gud.Flört
    Och när har jag påstått att jag kör nära en annan bil
    Vid normal landsvägsfart använder jag 3 sekundersregeln.
  • Pallas
    Roland 600 skrev 2012-10-04 12:08:20 följande:
    Tänk på att alltid ligga långt långt bakom en nyare bil för den stannar mycket fortare än vad din bil gör
    Jag gör det, men de flesta i nyare bilar gör det inte. That's my point.
  • Shorona

    Jag är folk så jag kan väl lika gärna svara.

    Jag väljer bil efter plånboken och utrymmet. Dvs, jag vill kunna betala den kontant, kunna meka mestadels själv, reservdelarna ska gärna inte vara dom dyraste och så är det viktigt för mig att ha en kombi.

    Min VW Passat kombi -03:a passar mig och familjen perfekt. Bra size, ser helt ok ut och bra komfort.

  • h8him
    Roland 600 skrev 2012-10-04 12:10:50 följande:
    Och när har jag påstått att jag kör nära en annan bil
    Vid normal landsvägsfart använder jag 3 sekundersregeln.
    Läs ditt inlägg 81 där du svarade Pallas så förstår du varför jag skrev som jag skrev.

    Även i halt väglag som du skrev om i det inlägget?
  • Roland 600
    h8him skrev 2012-10-04 12:14:48 följande:
    Läs ditt inlägg 81 där du svarade Pallas så förstår du varför jag skrev som jag skrev.

    Även i halt väglag som du skrev om i det inlägget?
    Givetvis kan ingen ligga 5 meter bakom, skrev bara att en ny bil stannar mycket fortare än en gammal speciellt på halt underlag
  • Pallas
    h8him skrev 2012-10-04 12:14:48 följande:
    Läs ditt inlägg 81 där du svarade Pallas så förstår du varför jag skrev som jag skrev.

    Även i halt väglag som du skrev om i det inlägget?
    Fick en bil, med hela teknikpaketet vi diskuterar, i arslet vid ett trafikljus i Uppsala förra vintern. Troligen för att föraren trodde att bilen hade så kort stoppsträcka...
  • Zchimla
    Roland 600 skrev 2012-10-04 12:21:19 följande:
    Givetvis kan ingen ligga 5 meter bakom, skrev bara att en ny bil stannar mycket fortare än en gammal speciellt på halt underlag
    Och precis därför tror folk (många) att med deras nya bilar så kan de fortsätta att köra på vinterväglag som att det vore sommarväglag.

  • h8him
    Roland 600 skrev 2012-10-04 12:21:19 följande:
    Givetvis kan ingen ligga 5 meter bakom, skrev bara att en ny bil stannar mycket fortare än en gammal speciellt på halt underlag
    Okej.
    Pallas skrev 2012-10-04 12:23:38 följande:
    Fick en bil, med hela teknikpaketet vi diskuterar, i arslet vid ett trafikljus i Uppsala förra vintern. Troligen för att föraren trodde att bilen hade så kort stoppsträcka...
    Usch så obehagligt! Jag hoppas det gick bra trots allt.

Svar på tråden Hur väljer folk bil?