• Inkontinental

Hur väljer folk bil?

Bilen är i första hand en statussymbol, och i andra hand ett transportmedel.

Det är märkligt vilka skäl och resonemang folk använder för att välja vilken bil man ska köpa. Rimligen borde inköp av en dyr hushållsmaskin med stora driftskostnader  och som fyller en viktig funktion för familjen vara ett helt förnuftigt val. Vilket det förvånade sällan är.

Märkligt är att folk är beredda att betala kanske dubbelt så mycket för en bil av status-märke, jämfört med en med samma funktion av billigare märke. Om det vore så att den dyrare bilen hade så mycket lägre rörliga kostnader att det kompenserade det högre priset, så vore det begripligt. Men istället så har ju den dyrare bilen ofta högre kostnader. Om den dyrare bilen hade längre garanterad livslängd - men det har den inte heller.

Märkligt är att folk köper sedan-modeller istället för kombi. En sedan har ingen fördel före en kombi. 

Märkligt att folk inte väljer praktiska höga familjebussar istället för lågbyggda standardbilar.

Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.
  • Svar på tråden Hur väljer folk bil?
  • logg81

1.Utseende/storlek/färg
    2.Motor
    3.Pris

1... Jag vill ha en bil JAG tycker är fin, volvo är fina och jag har ju en mellanvolvo så... ingen ny V70 med "höfter"... En bil är en man och män har inte höfter... Så första modellen V70... Den utan "höfterna"...
    Fast... Volvo... Jag är nog lite trött på Volvo... Är inne på min 4:e och känner att de inte riktigt uppfyller mina krav längre... En Jeep... JA! En BLÅ! Hmmm... Fetingfälgar, tonade rutor, en mullrande V8... Joho...

2. Motorn... Ja den måste ju kunna startas med ett vrid med nyckeln... Ingen mer vev eller startbooster på vintermorgonen. Bara vrida och "vroooom"...
    Den måste ju orka med att dra ifrån alla pissnissar i trafiken som hoppar fram som gubben ur lådan. Och självklart ska alla blöjraggare i 745: or ha DYNGSPÖ vid rödljusen =P

3. Pris... Hrm...

Jag får nog behålla min sketna V40 ett tag till... Jag lär besöka varenda dike i vinter. Framhjulsdrift, skev hjulinställning och bilen har en mamma som är stelopererad i högerfoten. Bilen är alldeles för stor för mej men när man bor på landet vill man ju inte sitta i en liten punto... Inte jag iaf...
    Min V40 är lätt stylad, inget fancy... Och den gör det den ska... Han tar mej från A till B och sedan tebax igen. Ibland hostar han lite däremellan men då får man prata lite med han och klappa han lite så går det fint ett tag till... 1 år till... sen är det nog dags att byta... =P

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Joico

Min sambo är VAG-mekaniker så vi väljer dom märkena helt enkelt.

• Donum

Beror på användningsområde. Ska det vara en långfärdsfamiljebil så väljer jag inte en liten sportvariant. Ska jag köra själv så väljer jag en liten sportvariant. Just nu har vi en av varje. Ska jag välja helt själv, utan hänsyn till något annat, så väljer jag först och främst en bil som är rolig att köra.  

• Inkontinental
    Adonis skrev 2012-10-02 20:59:27 följande:
    För mig och de flesta jag umgås med är bil definitivt ingen statussymbol utan ett transportmedel för att ta sig från punkt A till punkt B. Jag är totalt ointresserad av bilar, motorer och fordon så därför väljer jag ett transportmedel som kommer fungera bra, vara säkert och kosta så lite som möjligt. Vore jag statusjägare så skulle jag som du säger kanske lägga några hundra tusen till på bil men jag får bekräftelse så det räcker ändå. Att låna till en bil är naturligtvis otänkbart. Har däremot haft tjänstebil i perioder.

Se där - en förnuftig människa.

• Inkontinental
    Joico skrev 2012-10-02 21:21:41 följande:
    Min sambo är VAG-mekaniker så vi väljer dom märkena helt enkelt.

Ett förnuftigt beslut.

• Inkontinental
    annca skrev 2012-10-02 16:19:39 följande:
    ...och det är väl inte så märkligt att människor tycker olika, prioriterar olika, har olika urvalskriterier.
    Man får en känsla när man tittar på bilar. Vissa gilalr man, andra inte. Jag tex ogillar franska bilar, och smäck (i mina ögon) som Skoda.
    Vissa bilar känns som om de skulle falla i bitar när man stänger dörren, andra som om man klär på sig bilen, sjunker ner i en skön fotölj, andra som om man sätter sig på en campingstol... Det är inte enbart ett förnuftsval.

Du köper en maskin efter känslor alltså. Märkligt.

• Inkontinental
    Dina08 skrev 2012-10-02 22:46:01 följande:
    1.Pris och omkostnader 2. Komfort 3. Liter/mil

Klokt. Men liter per mil bör ju räknas in i kostnader.

• Stumpan83

Har köpt både med huvudet och hjärtat.

Huvudet
    1. Skrev upp allt vi ville nya bilen skulle innehålla
    2. Kollade alla bilmärken vilka som hade en bil som passade våra krav/önskemål
    3. Kollade pris
    4. Kollade liter/mil
    5. Tog de som hamnade på Top 5 efter vår
    egna rankning av de viktigaste aspekterna och åkte runt och kollade samt provkörde.
    6. Tog den vi tyckte bäst om som också råkade vara billigast och näst lägst liter/mil (skiljde sig ca 0,2 l/mil)

Hjärtat
    Köpte en sprillans ny bil, faller i värde direkt men en gång i livet vill vi iaf prova på att ha en bil som bara är vår helt efter våra önskemål!

• Inkontinental
    Stumpan83 skrev 2012-10-02 22:58:15 följande:
    Hjärtat
    Köpte en sprillans ny bil, faller i värde direkt men en gång i livet vill vi iaf prova på att ha en bil som bara är vår helt efter våra önskemål!
    Köper en maskin med hjärtat. Märkligt sätt att fatta beslut.

Svar på tråden Hur väljer folk bil?