TS, dina slutsatser är grundat på mycket dålig kunskap.
Inkontinental skrev 2012-10-02 15:44:59 följande:
Bilen är i första hand en statussymbol, och i andra hand ett transportmedel.
För vissa, ja. Men även kvalitet, säkerhet, design, bekvämlighet, hur praktisk bilen är i förhållande till behov mm spelar in för många.
Inkontinental skrev 2012-10-02 15:44:59 följande:
Det är märkligt vilka skäl och resonemang folk använder för att välja vilken bil man ska köpa. Rimligen borde inköp av en dyr hushållsmaskin med stora driftskostnader och som fyller en viktig funktion för familjen vara ett helt förnuftigt val. Vilket det förvånade sällan är.
Vad, mer exakt menar du med detta?
Inkontinental skrev 2012-10-02 15:44:59 följande:
Märkligt är att folk är beredda att betala kanske dubbelt så mycket för en bil av status-märke, jämfört med en med samma funktion av billigare märke.
Håller med till viss del, bortsett från de övriga egenskaper jag nämner här.
Inkontinental skrev 2012-10-02 15:44:59 följande:
Om det vore så att den dyrare bilen hade så mycket lägre rörliga kostnader att det kompenserade det högre priset, så vore det begripligt. Men istället så har ju den dyrare bilen ofta högre kostnader. Om den dyrare bilen hade längre garanterad livslängd - men det har den inte heller.
Glöm inte att komfort, prestanda, kvalitet, andrahandsvärde, miljövänlighet, säkerhet mm påverkar priset och vissa billigare modeller har faktiskt kortare livslängd vilket är en av orsakerna till lägre andrahandsvärde.
Inkontinental skrev 2012-10-02 15:44:59 följande:
Märkligt är att folk köper sedan-modeller istället för kombi. En sedan har ingen fördel före en kombi.
Nja....
En sedan har mer frihet över bakpartiets design vilket i sin tur påverkar luftmotsånd, turbulens och sådant, vilket i sin tur påverkar prestanda, bränsleförbrukning, vindkänslighet, igensmutsad bakruta mm.
En sedan är också mer ombonad invändigt och bättre isolerad mot vägljud e.t.c.
Inkontinental skrev 2012-10-02 15:44:59 följande:
Märkligt att folk inte väljer praktiska höga familjebussar istället för lågbyggda standardbilar.
För att höga bilar ger mer luftmotstånd, blir mer vindkänslig och är ostadigare än lägre bilar.
Mindre praktisk effekt är även att bilen blir fulare.