• Inkontinental

    Hur väljer folk bil?

    Bilen är i första hand en statussymbol, och i andra hand ett transportmedel.

    Det är märkligt vilka skäl och resonemang folk använder för att välja vilken bil man ska köpa. Rimligen borde inköp av en dyr hushållsmaskin med stora driftskostnader  och som fyller en viktig funktion för familjen vara ett helt förnuftigt val. Vilket det förvånade sällan är.

    Märkligt är att folk är beredda att betala kanske dubbelt så mycket för en bil av status-märke, jämfört med en med samma funktion av billigare märke. Om det vore så att den dyrare bilen hade så mycket lägre rörliga kostnader att det kompenserade det högre priset, så vore det begripligt. Men istället så har ju den dyrare bilen ofta högre kostnader. Om den dyrare bilen hade längre garanterad livslängd - men det har den inte heller.

    Märkligt är att folk köper sedan-modeller istället för kombi. En sedan har ingen fördel före en kombi. 

    Märkligt att folk inte väljer praktiska höga familjebussar istället för lågbyggda standardbilar.


    Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.
  • Svar på tråden Hur väljer folk bil?
  • Tom Araya
    Inkontinental skrev 2012-10-02 22:20:55 följande:

    Du köper en maskin efter känslor alltså. Märkligt.

     
    Inte alls märkligt att väga in känslor i bilköp.

    Förutom det rent uppenbara att märkets status och modellens design ger känslor som är betydelselösa rent praktiskt så ger även många praktiska funktioner en känsla....

    En mängd parametrar saknas för att exakt veta hur du känner dig i kroppen efter 50 mil bakom ratten, hur bilen kommer att ta sig upp för backen på landet om vintern, hur bilen beter sig på vägen under samtliga förhållanden, hur du klarar dig vid en krock, hur Metallicas nästa skiva kommer att låta i stereon, hur bilen kommer att hålla, hur servicen på märkesverkstaden är, hur varorna till nästa års köksrenovering lastas i och ur, mm mm så baseras din uppfattning om bilen vid köp på fakta + känsla.
  • FruLarsson
    Inkontinental skrev 2012-10-02 23:00:27 följande:
    Köper en maskin med hjärtat. Märkligt sätt att fatta beslut.

     
    Men är det verkligen så konstigt att man köper saker (även bilar) man trivs med? 
    Hur väljer du själv soffa? Eller har du kanske ingen soffa. För det klarar man ju sig utan, man kan sitta framför tvn på en köksstol.

    När jag väljer soffa ska den vara snygg och vara skön att sitta i. Men i bilen sitter jag ju mer än i soffan per dag så varför ska bilen inte vara skön att sitta i? Vi letar bil nu och jag märker stor skillnad på komfort mellan olika bilar och tyvärr så är bilarna med statusmärke skönare. Både att sitta i och att köra, så har jag pengarna och tycker det är värt det kommer det säkert bli ett statusmärke.

    Och som någon sa tidigare så är ju andrahandsvärdet betydligt bättre på de dyrare märkena så helt ekonomiskt oförsvarbart är det ju inte att köpa en sådan bil.
  • mrsStatham
    Inkontinental skrev 2012-10-02 16:30:00 följande:
    Jo, det verkar som att folk tycker att bilen inte är ett bruksföremål. Märkligt.

     
    Bilen är inte alla gånger ett bruksföremål. Precis som cyklar, telefoner, datorer, handväskor och skor.
    Vart är det märkliga? 

    Igen då: Vilken är den optimala bilen enligt dig? Varför ska man köpa just den och hur ska man tänka och prioritera? 
    Bara två saker är oändliga
  • Inkontinental
    mrsStatham skrev 2012-10-03 09:12:06 följande:
    Bilen är inte alla gånger ett bruksföremål. Precis som cyklar, telefoner, datorer, handväskor och skor.
    Vart är det märkliga? 

    Igen då: Vilken är den optimala bilen enligt dig? Varför ska man köpa just den och hur ska man tänka och prioritera? 
    Man får köpa vilken bil man vill. Det jag tycker är märkligt är hur folk prioriterar att köpa en status-bil, som är mycket dyrare än normala märken, med en extra stark motor och får en dyr bil med höga driftskostnader  och som ofta löser transportbehovet sämre än standardbilen.

    Det är märkligt.

     
    Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.
  • Inkontinental
    Themis skrev 2012-10-02 23:56:10 följande:
    Ett transportmedel ska naturligtvis vara så förnuftigt så möjligt. Driftsäkert, bensinsnålt, last- och familjevänligt.

    En leksak däremot är nåt helt annat och det är meningslöst att diskutera med någon som inte verkar förstå skillnaden.
    Du menar att en familjebil kan vara en leksak?

     
    Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.
  • mrsStatham
    Inkontinental skrev 2012-10-03 09:27:20 följande:
    Man får köpa vilken bil man vill. Det jag tycker är märkligt är hur folk prioriterar att köpa en status-bil, som är mycket dyrare än normala märken, med en extra stark motor och får en dyr bil med höga driftskostnader  och som ofta löser transportbehovet sämre än standardbilen.

    Det är märkligt.

     
    Hur tycker du att man ska prioritera? Vilken bil är enligt dig den bästa?
    Bara två saker är oändliga
  • Kramardig

    Jag vill ha en bil som jag tycker är fin. Men sambon har sista ordet. Han kan mycket om bilar och gillar att kunna laga den själv om det går sönder något, blir myycket billigare än hos verkstad iaf. Han kollar väl upp vad skatten går på per år och självklart så den går bra mm. Vi skulle aldrig köpa en nyare bil, dyr service och man behöver oftast andra grejer än bara vanliga verktyg och kunskap. Många verkar köpa en ny och dyr bil och sen drar dom ut på att fara med den på service för att det är så dyrt Har man råd att köpa en ska man även ha råd att äga den med allt vad det innebär. Sedan tycker jag att jänkae är en annan sak. De är dyra men ökar bara i värde och det gör verkligen inte nya bilar.

  • Mercurialis
    Inkontinental skrev 2012-10-02 15:44:59 följande:
    Bilen är i första hand en statussymbol, och i andra hand ett transportmedel.
    Det kanske är så för dig. Det kanske är så för (många?) andra.

    För min egen del har jag bil enbart för att jag behöver ta mig till och från mitt arbete. Hade jag inte haft barn eller om det hade funkat att pendla med buss och ändå hinna lämna och hämta på förskolan, då hade jag mer än gärna sluppit ha bil.
     
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Roland 600
    Kramardig skrev 2012-10-03 09:38:00 följande:
    Jag vill ha en bil som jag tycker är fin. Men sambon har sista ordet. Han kan mycket om bilar och gillar att kunna laga den själv om det går sönder något, blir myycket billigare än hos verkstad iaf. Han kollar väl upp vad skatten går på per år och självklart så den går bra mm. Vi skulle aldrig köpa en nyare bil, dyr service och man behöver oftast andra grejer än bara vanliga verktyg och kunskap. Många verkar köpa en ny och dyr bil och sen drar dom ut på att fara med den på service för att det är så dyrt Har man råd att köpa en ska man även ha råd att äga den med allt vad det innebär. Sedan tycker jag att jänkae är en annan sak. De är dyra men ökar bara i värde och det gör verkligen inte nya bilar.
    Kör man mycket drar en modern diesel bara hälften så mycket bränsle som en gammal bil
  • mrsStatham
    Flisan79 skrev 2012-10-02 17:40:18 följande:
    Måste bara ifrågasätta MrsStatham: en kombi drar inte mer än en sedan om det är samma märke och modell. De är oftast byggda på samma grundplatta.
    Förklara gärna för mig hur det kan vara sån sjuk skillnad i förbrukning på en s80 och v70 då tack gärna.
    Bara två saker är oändliga
Svar på tråden Hur väljer folk bil?