• Inkontinental

    Hur väljer folk bil?

    Bilen är i första hand en statussymbol, och i andra hand ett transportmedel.

    Det är märkligt vilka skäl och resonemang folk använder för att välja vilken bil man ska köpa. Rimligen borde inköp av en dyr hushållsmaskin med stora driftskostnader  och som fyller en viktig funktion för familjen vara ett helt förnuftigt val. Vilket det förvånade sällan är.

    Märkligt är att folk är beredda att betala kanske dubbelt så mycket för en bil av status-märke, jämfört med en med samma funktion av billigare märke. Om det vore så att den dyrare bilen hade så mycket lägre rörliga kostnader att det kompenserade det högre priset, så vore det begripligt. Men istället så har ju den dyrare bilen ofta högre kostnader. Om den dyrare bilen hade längre garanterad livslängd - men det har den inte heller.

    Märkligt är att folk köper sedan-modeller istället för kombi. En sedan har ingen fördel före en kombi. 

    Märkligt att folk inte väljer praktiska höga familjebussar istället för lågbyggda standardbilar.


    Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.
  • Svar på tråden Hur väljer folk bil?
  • Pallas
    h8him skrev 2012-10-04 12:43:35 följande:
    Okej.
    Usch så obehagligt! Jag hoppas det gick bra trots allt.

    Jadå, det var ingen fara. Det var en lätt touch bara, men hela fronten på den nya bilen var tillknycklad. Inte en skråma på min bil, eftersom det tog i dragkroken.
  • h8him
    Pallas skrev 2012-10-04 12:48:38 följande:
    Jadå, det var ingen fara. Det var en lätt touch bara, men hela fronten på den nya bilen var tillknycklad. Inte en skråma på min bil, eftersom det tog i dragkroken.
    Tur det!

  • Mandel

    Inte ett dugg märkligt att man väljer en vanlig "låg" bil framför en praktiskt (?) familjebuss.
    Försök "hotta" upp en familjebuss så den blir snygg. När du lyckats så kan du lägga upp en bild
    Och varför ska jag ha en stor bil när jag inte behöver det? Jag är inte stor och barnen är inte så stora de heller och vi släpar inte omkring på en massa sulkys och skötväskor längre.
    Jag är för övrigt en mästare på att packa!
    Verkar mer miljövänligt med en normal bil i så fall.

    När vi senast bytte bil så gjorde vi misstaget att låta maken provköra en Mercedes. När vi sedan provkörde en volvo så grät nästan stackarn för han ville verkligen inte ha en skramlig volvo. Det var ändå en splirrans ny vi provkörde...
    Det är sådan skillnad på utseende och komfort så det är verkligen värt de extra pengarna. Samt att
    den har så klart ett högre andrahandsvärde.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Themis
    Mandel skrev 2012-10-04 13:02:56 följande:
    Inte ett dugg märkligt att man väljer en vanlig "låg" bil framför en praktiskt (?) familjebuss.

    När vi senast bytte bil så gjorde vi misstaget att låta maken provköra en Mercedes. När vi sedan provkörde en volvo så grät nästan stackarn för han ville verkligen inte ha en skramlig volvo. Det var ändå en splirrans ny vi provkörde...
    Det är sådan skillnad på utseende och komfort så det är verkligen värt de extra pengarna. Samt att
    den har så klart ett högre andrahandsvärde.
    Jag och en f.d. chef har gråtit över "komforten" i en jagga... Drömmer
    (Han köpte BMW M5 i slutänden.)
    Om att välja man: Den som nöjer sig med skit får sällan blommor. /Themis
  • Tom Araya
    Roland 600 skrev 2012-10-04 12:21:19 följande:
    Givetvis kan ingen ligga 5 meter bakom, skrev bara att en ny bil stannar mycket fortare än en gammal speciellt på halt underlag
    Vad avser du med "ny" och "gammal". ABS-bromsar är inget nytt. Hur mycket bättre är de idag jämfört med för 10-20 år sedan?

    Volvo började med skivbromsar runt om redan på 60-talet och hade därmed bromsar som var många andra och nyare bilar överlägsna. Nytt är inte alltid bättre än gammalt.
  • Roland 600
    Tom Araya skrev 2012-10-04 19:57:50 följande:
    Vad avser du med "ny" och "gammal". ABS-bromsar är inget nytt. Hur mycket bättre är de idag jämfört med för 10-20 år sedan?

    Volvo började med skivbromsar runt om redan på 60-talet och hade därmed bromsar som var många andra och nyare bilar överlägsna. Nytt är inte alltid bättre än gammalt.
    Den första serieproducerade bilen fick väl ABS 1986.sen tog det ett antal år till innan det blev standard.
    Sen har ABS systemet utvecklas i flera omgångar
  • h8him
    Roland 600 skrev 2012-10-04 20:23:25 följande:
    Den första serieproducerade bilen fick väl ABS 1986.sen tog det ett antal år till innan det blev standard.
    Sen har ABS systemet utvecklas i flera omgångar
    Har det påverkat stoppsträckan märkbart? Det är väl snarare däcken man kan vinna metrar mer?
  • Roland 600
    h8him skrev 2012-10-04 20:25:57 följande:
    Har det påverkat stoppsträckan märkbart? Det är väl snarare däcken man kan vinna metrar mer?
    Normal landsvägsfart och halt väglag minskar bromsträckan ca 10 meter, en annan fördel att du har styrförmågan kvar med ABS bromsar, bil utan ABS glider bara rätt fram som en kälke
  • Tom Araya
    Roland 600 skrev 2012-10-04 20:56:34 följande:
    Normal landsvägsfart och halt väglag minskar bromsträckan ca 10 meter, en annan fördel att du har styrförmågan kvar med ABS bromsar, bil utan ABS glider bara rätt fram som en kälke
    Hm...gissar på att det var...
    Roland 600 skrev 2012-10-04 20:23:25 följande:
    Sen har ABS systemet utvecklas i flera omgångar
    ...som avsågs i...
    h8him skrev 2012-10-04 20:25:57 följande:
    Har det påverkat stoppsträckan märkbart? Det är väl snarare däcken man kan vinna metrar mer?



  • h8him
    Roland 600 skrev 2012-10-04 20:56:34 följande:
    Normal landsvägsfart och halt väglag minskar bromsträckan ca 10 meter, en annan fördel att du har styrförmågan kvar med ABS bromsar, bil utan ABS glider bara rätt fram som en kälke
    Fast nu pratade jag om det du pratade om, nämligen skillnaden mellan gamla modellen och nya ABS. Att bromssträckan blir kortare med än utan på halt väglag är självklart.


Svar på tråden Hur väljer folk bil?