• Inkontinental

    Hur väljer folk bil?

    Bilen är i första hand en statussymbol, och i andra hand ett transportmedel.

    Det är märkligt vilka skäl och resonemang folk använder för att välja vilken bil man ska köpa. Rimligen borde inköp av en dyr hushållsmaskin med stora driftskostnader  och som fyller en viktig funktion för familjen vara ett helt förnuftigt val. Vilket det förvånade sällan är.

    Märkligt är att folk är beredda att betala kanske dubbelt så mycket för en bil av status-märke, jämfört med en med samma funktion av billigare märke. Om det vore så att den dyrare bilen hade så mycket lägre rörliga kostnader att det kompenserade det högre priset, så vore det begripligt. Men istället så har ju den dyrare bilen ofta högre kostnader. Om den dyrare bilen hade längre garanterad livslängd - men det har den inte heller.

    Märkligt är att folk köper sedan-modeller istället för kombi. En sedan har ingen fördel före en kombi. 

    Märkligt att folk inte väljer praktiska höga familjebussar istället för lågbyggda standardbilar.


    Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.
  • Svar på tråden Hur väljer folk bil?
  • Pallas
    Roland 600 skrev 2012-10-03 22:51:39 följande:
    Tillbringar en del tid i fjällstugan, alltid är det något man ska ha med sig dit , det kan vara nya madrasser en toastol
    eller en lagad stol, Behöver verkligen en rymlig bil, Inte är det optimalt heller att åka till fjällen i en skruttig 7000 kr bil.
    Har även en gammal småbil från 99 men den används bara i företaget.Den går nog bara 300 mil om året
    Hur definierar du "skruttig"? Om folk söderifrån kunde lära sig anpassa sin körstil vinterväglaget skulle det vara betydligt säkrare att befinna sig i trafiken i fjällvärlden. Detta gäller oavsett hur säker bil man tror sig köra.
  • Roland 600
    Pallas skrev 2012-10-03 22:55:59 följande:
    Hur definierar du "skruttig"? Om folk söderifrån kunde lära sig anpassa sin körstil vinterväglaget skulle det vara betydligt säkrare att befinna sig i trafiken i fjällvärlden. Detta gäller oavsett hur säker bil man tror sig köra.
    Jag definierar en 7000 kr bil som 15.20år gammal med 20000 mil på mätaren
  • Pallas
    Roland 600 skrev 2012-10-03 23:03:02 följande:
    Jag definierar en 7000 kr bil som 15.20år gammal med 20000 mil på mätaren
    Och det är lika med skruttig?
  • Roland 600
    Pallas skrev 2012-10-03 23:17:20 följande:
    Och det är lika med skruttig?
    Jämfört med en ny bil är en 20 år gammal bil med 20000 mil på mätaren är en 7000 kr bil skruttig.
    Skett en väldig utveckling på väghållning bromsar och köregenskaper på dessa 20 år.Blev en gång stående några mil norr om Sveg med en gammal 740 av 1986 års modell med 27000 mil på mätaren . Hade tur som en tokig och fick lift med en bärgare in till Sveg. Bärgarkillen köpte bilen för 5000 kr där den stod. Själv fick jag ta bussen till Mora och sen vidare hem med tåget. Till saken hör att det var 30 grader kallt.Övriga familjen var inte med i bilen , de hade nya bilen och skulle vara kvar i stugan några dar till. Till saken är när jag skriver fjällen är det inte Sälen jag menar.
    Menar att risken att bli stående med en gammal bil är större med en gammal bil än en nyare.
    Härjedalen och västra jämtland är det ofta 30 grader kallt och snöstorm
  • Pallas
    Roland 600 skrev 2012-10-03 23:35:46 följande:
    Jämfört med en ny bil är en 20 år gammal bil med 20000 mil på mätaren är en 7000 kr bil skruttig.
    Skett en väldig utveckling på väghållning bromsar och köregenskaper på dessa 20 år.Blev en gång stående några mil norr om Sveg med en gammal 740 av 1986 års modell med 27000 mil på mätaren . Hade tur som en tokig och fick lift med en bärgare in till Sveg. Bärgarkillen köpte bilen för 5000 kr där den stod. Själv fick jag ta bussen till Mora och sen vidare hem med tåget. Till saken hör att det var 30 grader kallt.Övriga familjen var inte med i bilen , de hade nya bilen och skulle vara kvar i stugan några dar till. Till saken är när jag skriver fjällen är det inte Sälen jag menar.
    Menar att risken att bli stående med en gammal bil är större med en gammal bil än en nyare.
    Härjedalen och västra jämtland är det ofta 30 grader kallt och snöstorm
    Har sett många nyare bilar ståendes efter vägkanterna, för att inte tala om alla 4X¤ jag dragit upp ur dikena runtom Sveriges landsbyggd bara för att folk inte fattar hur de ska köra dem när det väl släpper. Själv har jag bara haft gamla bilar och blivit stående en gång och det var tre veckor sedan.
  • Roland 600
    Pallas skrev 2012-10-03 23:43:24 följande:
    Har sett många nyare bilar ståendes efter vägkanterna, för att inte tala om alla 4X¤ jag dragit upp ur dikena runtom Sveriges landsbyggd bara för att folk inte fattar hur de ska köra dem när det väl släpper. Själv har jag bara haft gamla bilar och blivit stående en gång och det var tre veckor sedan.
    Har förr i tiden varit lantbrevbärare.P å den tiden körde jag 15 mil grusväg året runt i alla väglag som tänkas kan Dessutom hade jag ett stort rallyintresse som ung så nog tycker jag att jag kan köra bil.
    Har aldrig haft 4x på någon egen bil men kört ett flertal som haft det.Kör du bil i Härjedalen jan feb åker du på en isbana. Har nog besökt Härjedalen 150 ggr de senaste 30 åren på vintern

  • Pallas
    Roland 600 skrev 2012-10-03 23:59:13 följande:
    Har förr i tiden varit lantbrevbärare.P å den tiden körde jag 15 mil grusväg året runt i alla väglag som tänkas kan Dessutom hade jag ett stort rallyintresse som ung så nog tycker jag att jag kan köra bil.
    Har aldrig haft 4x på någon egen bil men kört ett flertal som haft det.Kör du bil i Härjedalen jan feb åker du på en isbana. Har nog besökt Härjedalen 150 ggr de senaste 30 åren på vintern

    Min morfar är från Lofsdalen, så jag har nog varit där liknande antal gånger. Har sett en hel del galenskaper i trafiken från semesterfirare som inte begriper sig på vinterväglaget. Då handlar det inte så mycket om hur säker bil du har utan om hur du kan hantera den.
  • Helenmedh

    Nu har jag bara läst ts. Men jag kan säga såhär, vi ville ha en större bil pga tillökning. Volvo V70 kändes jättebra dock förbannat dyr. Kollade runt lite och hittade en likvärdig bil i Passat variant. Mycket billigare men med samma utrymme och kapacitet som en Volvo V70.

    Så nej, vi valde inte pga statussymbol. Dock är passaten jäkligt snygg med mycket utrustning precis som en Volvo ;)

  • Roland 600
    Pallas skrev 2012-10-04 00:02:40 följande:
    Min morfar är från Lofsdalen, så jag har nog varit där liknande antal gånger. Har sett en hel del galenskaper i trafiken från semesterfirare som inte begriper sig på vinterväglaget. Då handlar det inte så mycket om hur säker bil du har utan om hur du kan hantera den.
    Visst är det föraren det mesta beror på men du kan väl inte bestrida att bromsar och väghållning har utvecklas enormt de senaste 20 åren, alltså är en nyare bil säkrare
  • Pallas
    Roland 600 skrev 2012-10-04 00:06:30 följande:
    Visst är det föraren det mesta beror på men du kan väl inte bestrida att bromsar och väghållning har utvecklas enormt de senaste 20 åren, alltså är en nyare bil säkrare
    Säkrare, det håller jag med om, men folk kör ju som vore de och deras medtrafikanter odödliga. Inga bromsar i världen räddar dig om du ligger 5 meter bakom en bil i 90 km/h och det plötsligt tar tvärstopp.
Svar på tråden Hur väljer folk bil?