Inlägg från: Sömntutan |Visa alla inlägg
  • Sömntutan

~* Juni Bebisar 2013 *~

Dock såg jag nu på hemsidan att de har fått in massor av fint till killar också...LYCKA!!

Äntligen! BF ~8 juni
  • Sömntutan
    Sömntutan skrev 2012-12-13 21:45:05 följande:
    Dock såg jag nu på hemsidan att de har fått in massor av fint till killar också...LYCKA!!
    Eller nja, jag såg ju nu att många bilder är ju på samma vara. Finns fortfarande inte så mycket till killar. Men gissa om jag kommer att handla där om det blir en tös denna gång
    Äntligen! BF ~8 juni
  • Sömntutan

Zora: hmm, jag tror inte att jag skulle ha berättat. Vet inte om det skulle kännas bra att ringa upp ett X och berätta att man är gravid. Precis som du skriver så är det ju inte hans sak. Vet inte heller om jag som fd. skulle uppskatta ett sånt samtal. Skulle nog heller få reda på det på ett annat sätt så jag kunde reagera som jag ville.

• Sömntutan

flagnell: oj då, det lät inge vidare. Tycker så synd om er som mår så dåligt. Mådde också skit i början, men får nån vecka sedan vände det och nu mår jag bra. Bara när jag blir för hungrig som jag mår lite illa. Hoppas droppet hjälper dig nu och att du snart mår bra. Själv går jag bara och väntar på att få göra min glukosbelastning så jag får svar på om jag har graviditetsdiabetes eller inte. Skitdrygt att behöva vänta på att få ett svar.
    Annars har jag foglossningen från hell just nu. I går kväll efter en promenad trodde jag att jag skulle gå sönder. Vart ska det här sluta liksom? Och vi som ska åka till Sundsvall för vår årliga julweekend idag. Kommer bli måååånga pauser i julklappsletandet.

• Sömntutan

SunnaLiv: skönt att höra! Tog ett test till igår på kvällen två tummar efter jag hade ätit smörgåstårta ( mannen fyllde år) och då låg det på 4,5. Ja, ja vi får se vad som händer på onsdag. Visar det på diabetets så ska det nog gå bra ändå. Tack för uppmuntrande ord!

• Sömntutan

Flagnell: Härligt att allt såg bra ut idag!! Jo jag ska göra belastningen på onsdag till veckan.

• Sömntutan

Jag skulle ha gjort en belastning i v28 pga min övervikt. Jag tror att alla med högt BMI får göra så. Dock visade det sig att mitt socker var alldeles för högt vid inskrivningen så därför måste jag göra det redan nu. I vissa landsting verkar det vara rutin med belastning i andra inte. Som med allt annat ;-(

• Sömntutan

Jag är mest rädd för bebisens skull om jag skulle ha diabetes. Har ju läst att det jan bli fosterskador om man går med det ochvkbtw sköter sig. Därför blev jag lite konfunderad över att jag inte fick några direktiv alls från BM om hur jag skulle leva fram till belastningen. Är det för att de vill att man ska leva "normalt" så de upptäcker diabetesen eller? Börjar man leva efter kostråd så kan resultatet missvisa? Men samtidigt så borde se ju se att värdet sticker i väg efter man tagit sockerlösningen. Vad jag har förstått så kan man i stort sett direkt se diabetes om man har ett fastevärde som ligger över 7.

• Sömntutan

Som sagt det verkar vara väldigt olika med belastning i olika landsting, precis som det verkar vara med de mesta. Vissa landsting har det som standard och om man inte vid tidigare kontroller märker av högt blodsocker så är det vanligast att göra belastning runt v.28. Blodsocker kommer BM kolla kontinuerligt vid era besök då man kan få graviditetsdiabetes även om man inte ligger i någon riskzon, dvs är överviktig (BMI gränsen verkar ju variera här precis som allt annat). Märker dock BM att du har högt blodsocker så kan det bli så att du får göra belastningen tidigare. Att jag får göra det redan nästa vecka beror ju på att mitt blodsocker var högt på inskrivningen och att jag ligger i riskzonen då jag är överviktig.
    Även om era BM inte nämner detta med belastning så har de ju koll då de tar prover vid besöken. Märker de då något avvikande så berättar de nog om det.

• Sömntutan

Ska tillägga att det inte endast är överviktiga son ligger i riskzonen. Även de som har diabetes i sin familj ligger i riskzonen.

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~