• Pyret201302

BF vinter 2013 Linköping?

Hej!

Det finns massa trådar för oss som väntar en liten, eller flera Glad, i början av 2013 men är det några av er som bor i Linköpingstrakten? Jag är ny i stan så det vore både roligt och skönt att diskutera praktiska saker och annat med någon som går igenom samma sak här i närheten. 
    (Vårt pyre är beräknat till 9 feb. 2013.)

Kram på er    

• Svar på tråden BF vinter 2013 Linköping?
  • Louwa

Oj oj va tomt det var här inne. Hade glömt bort den här tråden :P
    Jag har verkligen fullt upp nu. Kör skola på 150% och försöker samtidigt ha barnen så lite på förskolan som möjligt (minsta är ju bara 1 1/2 år). Så klämmer in studier på 60 timmar i veckan samtidigt som jag bara har barnen på förskolan runt 30 timmar. Går sådär kan man väl säga. Men är ju ett eget val så jag ska inte klaga.

Hur går det för dig Noomi? Börjat med yogan ännu? Jag går i onsdagsgruppen då det passade mina tider bättre. Trivs verkligen som fisken i vattnet. Helt underbart att bara få koppla bort en stund .)

Välkommen nyistan4! Jadu, jag har tyvärr inte något positivit att säga om Skäggetorp. Har själv inte bott där men har vänner som gjort det och de har flyttat där ifrån så fort de haft möjlighet. Jag har tyckt det känts läskigt att vistas där efter att det blivit mörkt. Mycket har nog att göra med stämpeln som området har och att det då bygger upp ens förutfattade meningar om att det är farligt att vistas där.
    Om du/din sambo har fast arbete är mitt tips att höra av sig till de privata hyresvärdarna. Min sambo hade en trea i Gottfridsberg via Lundbergs precis när han flyttade hit, jättebillig hyra och nära till stan :) Tyvärr tar många av de privata hyresvärdarna inte in studenter utan vill att man ska ha ett jobb med fast inkomst. Men kan man ta något med kort varsel brukar det inte vara jättesvårt att få tag i en lägenhet i ett helt okej område.

Liam 100212 ♥ Elliot 110525 ♥ Lillasyster bf 130110 ♥ louise.brickarp.se
  • Noomi81
    Louwa Oj, oj... det låter verkligen tufft. Har du energi till det eller går det på ren vilja? Märker nämligen själv hur mycket av min arbetsenergi/lust jag tappat sen jag plussade.

Jag gick på yoga en gång, men det funkade inte för mina fogar... fick fruktansvärt ont efteråt. Så nu har jag bytt till vattengympa istället, börjar idag.
  • Louwa

Det mesta är ren vilja. Men den ena kursen slutar i mitten på december så efter det är det "bara" 100% ;P Tur att det är intressanta kurser i alla fall .)

Va tråkigt :( Hoppas på att vattengympan funkar bättre .)

• nyistan4

Hej igen! 

Louwa, jo jag har försökt med privata hyresvärdar. Kontaktade minst 30 st men har inte fått tag i lägenhet ändå.  Saken är den att jag kommer bli ensamstående då pappan och jag inte kommer bo i samma stad och det är därför jag flyttar till Linköping. Så jag kan vara nära min egen familj och få mer stöd och hjälp. Jag kommer med andra ord behöva byta arbete när mammaledigheten är över men som lärare borde det inte vara alltför svårt att få ett jobb i Östergötland framöver. Så min plan är att bo i Skäggetorp max 1 år. Jag kommer försöka undvika att röra mig ute när det är mörkt och är allmänt försiktig av mig. Dock så är lägenheten superfin och jag har en kompis i samma område som trivs jättebra. Vi ska bo i närheten av bostadsrätterna och vad jag förstår så är det det "bättre" området i Skäggetorp så jag hoppas att det funkar för ett år framöver.

Mest orolig är jag väl att jag ska flytta en vecka innan bf..Hoppas bebis vill stanna kvar i magen till dess! :)
    Är sjukskriven sen 3 månader pga extrem foglossning och kommer mest kunna dirigera andra vid flytten. Men känns ändå bättre att komma iordning innan bf så jag och bebis får vår egen lägenhet och kan boa in oss lite.

Jag kan inte gå på vattengympa heller pga extrem foglossning. Får bara vara i en varm bassäng men knappt röra benen :( Hoppas verkligen detta går över när bebis kommer för jag är vanligtvis en väldigt aktiv person och nu har jag bara fått vara stilla i flera månader. Urtrist! Ser fram emot låååånga barnvagnspromenader! :)

• Louwa

Va tråkigt att du blir ensamstående nyistan! .(
    Okej, jadå är det ju inte så mycket att göra någonting åt. Blir säkert jättebra i Skäggetorp.
    Och ja, vårdcentral är fritt val! Jag går i Valla och är supernöjd med det, gick i Lambohov när vi bodde där och det var också jättebra. Tror det är bra på de flesta ställen. Är du inte nöjd är det ju bara att byta. Är ju smidigast att gå till det som ligger närmast.

Ställ dig i kö hos Stångåstaden om du inte redan har gjort det. Dom har ger bostad utefter köpoäng så lättare att få en bra lägenhet/en lägenhet i det område man vill om man stått ett tag.

Usch va jobbigt med foglossningen .( Låter hemskt! När är du beräknad?

• Noomi81
    Louwa Det gick mycket bättre med vattengympa. Kan ju inte svara för hur fogarna mår imorgon, men än så länge känns det bra.

nyistan4 Vad tråkigt att du blir ensamstående. Angående lägenhet kan jag tipsa om att sätta in en annons i Corren. Nu var det iof när vi bodde i Halmstad som vi satte in en annons om lägenhet söker i lokaltidningen, men vi fick flera förslag i jättebra områden.  
  • nyistan4
    Louwa: Jag är beräknad till den 19:e januari men pga en bäckenbottenproblematik (opererad för flera år sedan) kommer jag att snittas. Har fått snittdatum den 14:e januari och kommer ha min syster vid min sida. Det känns skönt!
    Jo, jag står i kö hos Stångåstaden sedan några månader tillbaka och tror dessutom man får extra poäng när man flyttar till Linköping från en annan stad. Jag tror inte det blir så svårt att få bostad när jag väl är på plats och kan vara mer aktiv och leta men just nu hoppas jag att lägenheten i Skäggetorp blir bra för ett år framöver i allafall. Vore skönt att få det lugnet och slippa leta bostad på en gång. Sen när jag börjar jobba igen och vet var det blir, kan jag leta bostad nära arbetet.

Noomi81: Tack för tipset gällande annons i Corren, ska tänka på det när jag söker ny bostad sen.

Ska ta en titt på Skäggetorps Bvc innan jag avfärdar det helt men annars tror jag det blir Valla för min del.

Det ska bli väldigt spännande att flytta och ännu mer spännande att påbörja ett nytt kapitel i mitt liv; som mamma!
    :)
    Har ni barn sedan innan eller är det första barnet ni väntar på? 
  • Louwa
    nyistan4 skrev 2012-11-28 20:15:30 följande:
    Louwa: Jag är beräknad till den 19:e januari men pga en bäckenbottenproblematik (opererad för flera år sedan) kommer jag att snittas. Har fått snittdatum den 14:e januari och kommer ha min syster vid min sida. Det känns skönt!
    Jo, jag står i kö hos Stångåstaden sedan några månader tillbaka och tror dessutom man får extra poäng när man flyttar till Linköping från en annan stad. Jag tror inte det blir så svårt att få bostad när jag väl är på plats och kan vara mer aktiv och leta men just nu hoppas jag att lägenheten i Skäggetorp blir bra för ett år framöver i allafall. Vore skönt att få det lugnet och slippa leta bostad på en gång. Sen när jag börjar jobba igen och vet var det blir, kan jag leta bostad nära arbetet.

Noomi81: Tack för tipset gällande annons i Corren, ska tänka på det när jag söker ny bostad sen.

Ska ta en titt på Skäggetorps Bvc innan jag avfärdar det helt men annars tror jag det blir Valla för min del.

Det ska bli väldigt spännande att flytta och ännu mer spännande att påbörja ett nytt kapitel i mitt liv; som mamma!
    :)
    Har ni barn sedan innan eller är det första barnet ni väntar på? 
    Va roligt! Då är vi beräknade nästan samtidigt, jag ska ha den 10:e januari :)
    Va härligt att din syster kan vara med vid snittet.

Vallas bvc är jättebra! :D Det enda negativa är att det kan vara svårt att få tider då de har väldigt mycket barn, troligtvis just för att dom är bra och många söker sig dit. Vi går där för att det ligger tvärs över gatan men hade nog övervägt det även om vi bodde långt bort, i alla fall när barnen är äldre och det inte är så många besök längre.

Jag har två barn sen innan, en pojke som blir 3 år i februari och en pojke som är 1 1/2 år. Är jätteroligt med stora killen som verkligen förstår vad som är på gång. Han frågar ofta om inte lillasyster ska komma ut snart och klappar/myser/pussar på magen .)
  • Pyret201302

Hej alla!
    Ser att ni skrivit lite här, vad roligt! Jag har varit dålig på det på sistone.. Hoppas ni mår bra, jobbig foglossning låter dock inte som någon höjdare.. Hur fungerade vattengympan för dig, @nyistan? Inte långt kvar nu, hoppas du hittar dig tillrätta i stan innan bebben kommer! :) Vi flyttade hit sent i september. Jag har gått på Vallas vattenjympa, även på den vanliga men lite lugnare pass kvällstid, men inte hunnit iväg de senaste veckorna.
    Vi har inte valt vc än men funderar på Kungsgatan då vi bor väldigt nära och den har fått bra omdömen på nätet, verkar dock sakna öppen förskola, och de andra öppna förskolorna kanske man inte är välkommen hos då om vi väljer Kungsgatan ..? Nån som vet hur det fungerar och som har varit på Kungsgatan? 

• Noomi81

Vi kommer också välja Valla efter tips från en kompis, kul om vi springer på varandra på öppna förskolan där sen.
    Det är vårt första barn. Älskar att vara gravid och ser jättemycket fram emot förlossningen, men att vi faktiskt ska komma hem med en bebis sen har jag nog inte riktigt greppat.  

Pyret - har tyvärr ingen koll på Kungsgatan. 

Svar på tråden BF vinter 2013 Linköping?