Anonym skrev 2012-10-19 07:01:06 följande:
Hur skulle en ev. stämning gå till då?
Och hade du skickat varan utan att få betalt först? Är bara nyfiken.. Nu har jag aldrig sålt på tradera men köpt en del och det vanliga är att man först betalar innan man får varan. Om jag skulle sälja något, skulle jag göra på det sättet också.
Ja det är det normal, så tänkte jag först ända till dess att jag insåg att jag kunde bli skadeståndsskyldig för utebliven leverans. OM jag skickar varan med t ex Schenker och köparen hämtar ut varan, då har ju leverans skett, inte sant? Budfirman utgör kvittot på att varan övergått till köparen (det krävs ju bl a legitimation för att få ut paketet).
Jag brukar skicka snabbt för att bli av med varan och slippa fundera. De flesta jag sålt till (några hundra affärer) är ärliga människor som betalar sina varor. Allihop hittills, faktiskt. Sedan betalar de efter en tid. Många har "3 dagar" men det är bara larvigt och stressigt att sätta en så kort betalningstid, så jag använder alltid "7 dagar", dvs att köparen har 7 dagar på sig från avslutat köp.
Sedan använder jag som sagt alltid rutorna för betalningsvillkor och leveransvillkor, för att styra upp vem som står risken för varan och betalningsvillkoren. Jag skriver också alltid in villkoren att tvister ska lösas enligt svensk lag.