• Anonym

ej betalt men fått varan (tradera)

Jag har vunnit budgivningen för en sak på tradera och hade ej hunnit betala men fick varan idag. Hur skulle ni gjort-betala, inte betala? Vad kan det finnas för konsekvenser ifall jag inte betalar?

Sen har jag ungefär samtidigt köpt något annat av en annan köpare och betalt men ej fått varan. Han påstår att han skickat via posten men nu har det gått en vecka och jag har ej fått något. Går det att göra något åt det, är jag blåst?

• Svar på tråden ej betalt men fått varan (tradera)
  • Majlisen

Självklart ska du betala och angående att inte få sin vara. Just nu är det en som hört av sig och påstår att varan jag skickade för en månad sedan inte kommit fram. Stämmer det så kan man ju inte göra så mycket. Det var i alla fall sista gången jag skickade på billigaste sättet. Nästa gång ska det kunna spåras, för min skull. Så er som handlar på tradera, det är bättre att spåra varan har jag lärt mig efter detta. Då finns bevis för att det skickats och bevis för att det kommit fram!

• Anonym
    Anonym (bevis) skrev 2012-10-18 23:11:07 följande:
    Ja, om du handlar av ett företag. Handel mellan privatpersoner kan bli ett civilrättsligt mål- inte samma sak. Då är det upp till dig att bevisa dina påståenden (du har inte fått varan) och upp till säljaren att bevisa sina (inte fått betalt).
    Det handlar om en privatperson.

Där har du faktiskt fel. Det är säljaren som behöver bevisa att han skickat iväg varan och att den kommit fram till mig. Jag är inte skyldig att bevisa något alls.
  • Anonym
    milizza skrev 2012-10-18 23:13:43 följande:
    Det är inte så svårt att bevisa något sådant. Kanske känner någon igen henne på stället där personen lämmnat in ditt paket, kameror osv
    Så du tror att säljaren kommer att gå via tingsrätten och att någon skulle bry sig om att titta på kamerainspelningar osv. Nja, svårt att tro det.
    Samt även om han finns på band, kan man väl inte se att han skickat ett paket till mig.
  • Anonym
    Majlisen skrev 2012-10-18 23:17:28 följande:
    Självklart ska du betala och angående att inte få sin vara. Just nu är det en som hört av sig och påstår att varan jag skickade för en månad sedan inte kommit fram. Stämmer det så kan man ju inte göra så mycket. Det var i alla fall sista gången jag skickade på billigaste sättet. Nästa gång ska det kunna spåras, för min skull. Så er som handlar på tradera, det är bättre att spåra varan har jag lärt mig efter detta. Då finns bevis för att det skickats och bevis för att det kommit fram!
    Tror du på att personen inte fått varan? Vad händer nu då? (nyfiken)
  • SvenGlen
    Anonym skrev 2012-10-18 22:49:09 följande:
    Fast man kan väl anmäla vem som helst för vad som helst? Det betyder inte alls att man verkligen har gjort det man blir anklagat för. Nu pratar jag helt teoretiskt, inte bara om min situation.
    Ja det är alldeles riktigt. Men polisen är skyldig att ta emot anmälan.
    Och kom ihåg: man blir intelligent av fisk!
  • Voluptuous Shalimar

Du är rolig du. Säljaren kanske har skickat rekommenderat eller på annat sätt dokumenterat att han sänt denna försändelse. Blir du anmäld kommer således bevisbördan ligga på DIG att visa att du inte fått försändelsen, och det kan ju bli LITE svårt att bevisa... särskilt om sändaren begärt kvitto på att du hämtat ut/fått den...

• Anonym
    SvenGlen skrev 2012-10-18 23:25:27 följande:
    Ja det är alldeles riktigt. Men polisen är skyldig att ta emot anmälan.
    Det förstår jag. Men varför ska jag bli avstängd från tradera? Har de lagt ner utredningen så finns det väl inga bevis=ingen anledning att bli avstängd. Eller tänker jag fel?
  • Anonym
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-10-18 23:27:36 följande:
    Du är rolig du. Säljaren kanske har skickat rekommenderat eller på annat sätt dokumenterat att han sänt denna försändelse. Blir du anmäld kommer således bevisbördan ligga på DIG att visa att du inte fått försändelsen, och det kan ju bli LITE svårt att bevisa... särskilt om sändaren begärt kvitto på att du hämtat ut/fått den...
    Nej, bevisbördan ligger faktiskt på säljaren i detta fall.
  • milizza
    Anonym skrev 2012-10-18 23:22:57 följande:
    Så du tror att säljaren kommer att gå via tingsrätten och att någon skulle bry sig om att titta på kamerainspelningar osv. Nja, svårt att tro det.
    Samt även om han finns på band, kan man väl inte se att han skickat ett paket till mig.
    Av erfarenhet vet jag att det kan gå till så. Polisen tar allvarligt på anmälningar om bedrägerier på nätet
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-18 17:33:42 följande:
    Jag har vunnit budgivningen för en sak på tradera och hade ej hunnit betala men fick varan idag. Hur skulle ni gjort-betala, inte betala? Vad kan det finnas för konsekvenser ifall jag inte betalar?

Sen har jag ungefär samtidigt köpt något annat av en annan köpare och betalt men ej fått varan. Han påstår att han skickat via posten men nu har det gått en vecka och jag har ej fått något. Går det att göra något åt det, är jag blåst?

F´låt men vilke dj*** dubbelmoral du sitter inne med, tydligen är det helt ok med dig att inte betala för en vara du fått levererad och samtidgt blir du förbannad över att du inte fått en vara du betalt för - kan du vara vänlig och förklara skillnaden för mig Obestämd
Svar på tråden ej betalt men fått varan (tradera)