• Tiger Af Lilja

- bf juli 2013 -

Hej

Jag är ganska tidig men tänkte starta en tråd om vi som har BF Juli 2013.
    Jag hoppas man kan följas åt och diskutera allt mellan himmel och jord om det som rör graviditet, barn och oss själva :)

(Jag plussade så tidigt som äl+8, och hoppas nu att allt går som det ska.
    Jag använde ältest + en sida på fertilityfriend.com vilket jag rekommenderar alla som fortfarande försöker.)

Hoppas vi blir många!

- LISTAN -

Tiger Af Lilja: BF 3 Juli 2013 ( Tredje barnet )

• Svar på tråden - bf juli 2013 -
  • Laconian
    Saga09 skrev 2012-11-08 20:59:23 följande:
    Åh usch varför ska man börja noja över att nåt är fel nu helt plötsligt? Jag som varit kolugn hela tiden ju. Har mindre ont i brösten ( kan ju t om ta på dem ) och känner eg bara molvärk. Åh usch - har ju vul inbokat om en vecka men det har nog aldrig känts så avlägset som just nu :(
    Jag känner heller inget i brösten, kan nästan bara ana "träningsvärk" i dom och inte alls så där hyperömma som de var förra gången. Men det avtar väl och dyker upp längre fram igen. Allt som inte hänt är ingen idé att oroa sig för. Så länge som inget färskt blod kommer ut så är jag vid gott mod :) bara att invänta mötet med barnmorskan.
  • Älskadelillaliv
    lizan skrev 2012-11-09 11:08:07 följande:
    Älskadelillaliv: Jag har bf 2 juli. Jag mår inte heller illa på morgonen, det kommer ofta när jag är hungrig. Igår kände jag lukten av grillad korv när jag gick förbi pressbyrån och det luktade så illa att jag fick kväljningar. Har lite svårt för mat os har jag märkt. Känner mig inte sugen på det jag brukar gilla plus att min matlust har försvunnit, jag som annars gillar mat.. Igår fick jag i mig lite pistagenötter och riskakor till middag..

Jag är hungrig jämnt små äter hela tiden. Skakköpa hem frukt och nästa vecka ska jag börja gymma igen de säger att om man rör sig och tränar ska förlossningen gå lättare.
  • lilja1111

Jag tänkte börja på gravidyoga framöver, behöver träna min bäckenbottenmuskelatur.

• Ebbalie

Kände att jag behövde skriva av mig. Är bara i v 5 och är heeeela tiden löjligt rädd för missfall. Springer på toa och kollar hela tiden. Kan ju inte hålla på så här i sju veckor till. :/

• Fåret Shaun
    Babylängtar skrev 2012-11-09 09:24:19 följande:
    Där jag bor får man bara göra ett Vul om det finns någon anledning, tex om man haft missfall eller har te x downs syndrom i släkten. Inte enbart för att man vill. Kram
    Men DS syns inte på vul eller ul det får man göra fostervatten prov för.

Jag jobbar på en träningsärskola (de som är för handikappade för att gå i vanlig särskola) Idag frågade bm mig om jag vill göra Kub mm då jag är nyss fyllda 35. Jag svarade nej, man kan se lite avvikelser men långt ifrån alla. Nu vill jag inte att någon ska bli rädd för om man tänker efter hur liten andel av barnen som hamnar på särskola mm. 

Men att en Cp-skada kan barnet få innan förlossningen, under förlossningen och fram tills barnet är två år. Skulle samma sak hända efter barnet fyllt två år räknas det som en hjärnskada.

Här hemma resonerade vi att barnen vi har kan bli sjuka när som helst och vi kan inte förutse dem. Därför vill vi inte veta, vi kommer be att få veta könet. Om det blir en pojke kommer vi vara tvungna att berätta då jag har tre stycken som frågar mig om vi inte kan skaffa en bebis, en flickbebis.

Jag vill inte skrämma någon alls, men även om man gör tester och de ser bra ut är det inte 100% att det stämmer.

Det är fint att peka
  • Babylängtar

Ja men Vul+ blodprov är första steget för att kolla upp DS, efter de kan dom bedöma om det är risk 1 av 10 000 eller tex 1 av 200 att man riskerar att få ett barn med DS. Och när man fått de svaret kan man sen bedömma om man vill gå vidare med ett fostervattens prov. Så sa iaf min BM igår då jag var på mitt första besök. Min mans syster har DS få jag fick ett Vul + blodprov inbokat i v 9.

• Brumma
    Fåret Shaun skrev 2012-11-09 21:56:47 följande:
    Men DS syns inte på vul eller ul det får man göra fostervatten prov för. Jag jobbar på en träningsärskola (de som är för handikappade för att gå i vanlig särskola) Idag frågade bm mig om jag vill göra Kub mm då jag är nyss fyllda 35. Jag svarade nej, man kan se lite avvikelser men långt ifrån alla. Nu vill jag inte att någon ska bli rädd för om man tänker efter hur liten andel av barnen som hamnar på särskola mm.  Men att en Cp-skada kan barnet få innan förlossningen, under förlossningen och fram tills barnet är två år. Skulle samma sak hända efter barnet fyllt två år räknas det som en hjärnskada. Här hemma resonerade vi att barnen vi har kan bli sjuka när som helst och vi kan inte förutse dem. Därför vill vi inte veta, vi kommer be att få veta könet. Om det blir en pojke kommer vi vara tvungna att berätta då jag har tre stycken som frågar mig om vi inte kan skaffa en bebis, en flickbebis. Jag vill inte skrämma någon alls, men även om man gör tester och de ser bra ut är det inte 100% att det stämmer.  
    Det är fint att peka

Med ett KUB (blodprov) samt ett NUPP (ultraljud) kombinerat får du fram sannolikhetssiffror. Är de höga så kan man därefter välja att gå vidare med fostervattensprov. Så jo, ett KUB (kombinerat med NUPP) ger en indikation på blandannat Downs syndrom. Ca 90% av alla graviditeter med DS upptäcks på detta sätt.
  • Brumma
    Babylängtar skrev 2012-11-10 01:26:19 följande:
    Ja men Vul+ blodprov är första steget för att kolla upp DS, efter de kan dom bedöma om det är risk 1 av 10 000 eller tex 1 av 200 att man riskerar att få ett barn med DS. Och när man fått de svaret kan man sen bedömma om man vill gå vidare med ett fostervattens prov. Så sa iaf min BM igår då jag var på mitt första besök. Min mans syster har DS få jag fick ett Vul + blodprov inbokat i v 9.

Antar du tar blodprover först? De kan tas tidigast i vecka 10.. NUPP (UL) kan tas tidigast i vecka 11.. Allt måste göras mellan vecka 10 till 13+6.
  • Toja

Vi vill heller inte veta om de e något med barnen. Man kan blir erbjuden o kolla i vecka 9 eller något sånt

• Toja

Vi vill heller inte veta om de e något med barnen. Man kan blir erbjuden o kolla i vecka 9 eller något sånt

Svar på tråden - bf juli 2013 -