• Tiger Af Lilja

- bf juli 2013 -

Hej

Jag är ganska tidig men tänkte starta en tråd om vi som har BF Juli 2013.
    Jag hoppas man kan följas åt och diskutera allt mellan himmel och jord om det som rör graviditet, barn och oss själva :)

(Jag plussade så tidigt som äl+8, och hoppas nu att allt går som det ska.
    Jag använde ältest + en sida på fertilityfriend.com vilket jag rekommenderar alla som fortfarande försöker.)

Hoppas vi blir många!

- LISTAN -

Tiger Af Lilja: BF 3 Juli 2013 ( Tredje barnet )

• Svar på tråden - bf juli 2013 -
  • Laconian
    Fiamedbarn skrev 2012-11-08 18:10:43 följande:
    Jag har inte presenterat mig men jag har en son på 3,5 år och har nu försökt ett halvår med tvåan och är SÅ glad över pyret i magen som jag hoppas vill stanna kvar nu!! Har gjort ungefär 7 graviditetstest och jag gissade rätt på det första fem dagar innan mensen, man kunde med mycket vilja och tålamod skymta ett svagt streck...men först när det starka strecket kom vid BIM kände jag mig färdig Vi hade precis beställt nya ägglossningsstickor - 27 st! Så kan det bli

Kan tillägga att jag verkligen inte trodde att jag var gravid denna gången, och ENDA gången jag under dessa 6 månader gjorde något "olämpligt" var dagen innan jag plussade. Så typiskt!! Jag var ute med några kollegor, vi pratade om misstänkta gravidmagar och jag förklarade att min bara var för mycket mat...(ljög alltså ovetandes!). Och när en kollega insisterade på att jag skulle ta ett glas vin så tänkte jag, ja varför inte. Så ca 10 dagar efter befruktning drack jag ett glas rött Hur dum får man vara...men jag har läst att de två första veckorna antaligen inte är så känsliga och många har druckit då för att de inte haft en chans att veta att de är gravida. Får trösta mig med det!!

Mina symptom är ömmande bröst, minskad aptit kombinerad med extrem vrålhunger emellanåt. Och jag är SUPERSVULLEN runt magen! Kommer inte kunna dölja det så länge till. Förra gången var det först i månad 5 det började synas. Nu väger jag några kilon mer men det borde inte synas så mycket som det gör! Läste nånstans att det syns mer om man varit gravid tidigare...

Ska i alla fall försöka att äta måttligt och hälsosamt framöver och hoppas att jag inte behöver gå upp så mycket...skulle egentligen vilja väga mindre innan graviditeten men man kan inte hinna allt. Måste ju försöka bli gravid nu eftersom min ålder börjar bli hög (41)...jag ser det lite som sista chansen! 
    Ja inte räcker det med ett graviditetstest :P hahahaha.. man vill gärna se det om och om igen utifall det var nåt fel på förra.

Att ta ett glas sådär har inte gjort något, i början lever fostret av någon gulkropps-grej som föda.. det är när det övergår till navelsträngen som det är känsligare men även då ska det till mycket innan man har kunnat ställa till med något.

Jag är också svullen runt magen. Ska fasen iväg och köpa graviditetsbyxor redan nu. Kan inte ha mina jeans knäppta. Inte så kul att gå runt med dom öppna på jobbet... hahaha! Man kan alltid ta en gummisnodd och trä runt mudden på graviditetsbyxorna om de skulle vara alldeles för stora :) Det gjorde jag sist.

Grattis också !!!
  • Laconian

Någon mer som smörjer magen? Jag gjorde det sist med Weledas olja för att förebygga bristningar. Vet inte om jag till 100% tror på att det hjälper men peppar, peppar- fick inte en enda bristning sist (dock fick jag på lår och bröst men där smörjde jag inte...! )

Det tillhör min lilla kvällsritual nu så jag får köra på och se hur det blir denna gången. Kan ju variera från gång till gång säkert hur man drabbas.

• lilja1111

Min mage är så förstörd redan av två tidigare graviditeter så jag smörjer mig inte mer eller med någon speciell olja. :-/

• Saga09

Åh usch varför ska man börja noja över att nåt är fel nu helt plötsligt? Jag som varit kolugn hela tiden ju. Har mindre ont i brösten ( kan ju t om ta på dem ) och känner eg bara molvärk. Åh usch - har ju vul inbokat om en vecka men det har nog aldrig känts så avlägset som just nu :(

Saga 2009 ¤ BF 6/7 2013
  • Fiamedbarn

Laconian, tack!! Det är inte så många som säger det och det saknar jag. Men ingen vet ju om det! Ja det börjar bli läge att snart använda gravidkläder! Eller att våga ha tightare kläder som framhäver magen nu när det inte går att dölja...Och ja fakta är bra. Är helt beroende Här är min favoritsite just nu. http://www.1177.se/Jonkopings-lan/Tema/Gravid/Graviditeten/Graviditetskalender/Graviditeten-vecka-for-vecka/

Saga, jag är också mindre öm i brösten och har även mindre molvärk nu, men det behöver inte betyda nåt. Jag har i alla fall ligamentsmärtor när jag vänder mig snabbt så det är ju bra.

Nyligen var jag proppmätt och typ illamående och nu vrålhungrig. Det är tvära kast och väldigt starka hungers/mättnadskänslor!

Nån mer än jag som fryser på kvällarna? Jag tänker att det kan bero på att kroppstemperaturen höjs när man är gravid...så då uppfattar man ju allt som kyligare.

Men jag börjar nästan undra om nåt är fel Jag är SÅ (groteskt!) uppsvälld. I vecka 5! Dvs bara tre veckor efter befruktning. Besynnerligt! 

• Fåret Shaun

Just det jag har nu två flicknamn jag gillar Estrid och Eleonora 
    Pojknamn är svårare

Det är fint att peka
  • Happyfeet8
    Laconian skrev 2012-11-08 19:05:51 följande:
    Någon mer som smörjer magen? Jag gjorde det sist med Weledas olja för att förebygga bristningar. Vet inte om jag till 100% tror på att det hjälper men peppar, peppar- fick inte en enda bristning sist (dock fick jag på lår och bröst men där smörjde jag inte...! )

Det tillhör min lilla kvällsritual nu så jag får köra på och se hur det blir denna gången. Kan ju variera från gång till gång säkert hur man drabbas.
    var köper du sån olja? jag har redan bristningar på lår sedan tidigare.. fick det redan när jag var 11.. är inte överviktig, men gissar att det är ärftligt.. min mamma har massor också, men inga på magen fast hon genomgått tre grav. Min fasa är att jag ska få även där då jag har på lår, höfter och bröst (mamma har bara låren). Om olja "kanske" kan hjälpa är det lätt värt ett försök! :)
  • Fåret Shaun
    Fiamedbarn skrev 2012-11-08 21:49:40 följande:
    Laconian, tack!! Det är inte så många som säger det och det saknar jag. Men ingen vet ju om det! Ja det börjar bli läge att snart använda gravidkläder! Eller att våga ha tightare kläder som framhäver magen nu när det inte går att dölja...Och ja fakta är bra. Är helt beroende Här är min favoritsite just nu. www.1177.se/Jonkopings-lan/Tema/Gravid/Gravid.../

Saga, jag är också mindre öm i brösten och har även mindre molvärk nu, men det behöver inte betyda nåt. Jag har i alla fall ligamentsmärtor när jag vänder mig snabbt så det är ju bra.

Nyligen var jag proppmätt och typ illamående och nu vrålhungrig. Det är tvära kast och väldigt starka hungers/mättnadskänslor!

Nån mer än jag som fryser på kvällarna? Jag tänker att det kan bero på att kroppstemperaturen höjs när man är gravid...så då uppfattar man ju allt som kyligare.

Men jag börjar nästan undra om nåt är fel Jag är SÅ (groteskt!) uppsvälld. I vecka 5! Dvs bara tre veckor efter befruktning. Besynnerligt! 
    Med min andra svullnade jag upp omkring v 5 och sen gick det tillbaka omkring v7, mest gaser mm som spökar

Det är fint att peka
Svar på tråden - bf juli 2013 -