• Tiger Af Lilja

- bf juli 2013 -

Hej

Jag är ganska tidig men tänkte starta en tråd om vi som har BF Juli 2013.
    Jag hoppas man kan följas åt och diskutera allt mellan himmel och jord om det som rör graviditet, barn och oss själva :)

(Jag plussade så tidigt som äl+8, och hoppas nu att allt går som det ska.
    Jag använde ältest + en sida på fertilityfriend.com vilket jag rekommenderar alla som fortfarande försöker.)

Hoppas vi blir många!

- LISTAN -

Tiger Af Lilja: BF 3 Juli 2013 ( Tredje barnet )

• Svar på tråden - bf juli 2013 -
  • Lillasyster82
    Illes skrev 2012-11-07 18:35:45 följande:
    Laconian: jag blev också lite besviken att jag först ska få komma dit i v 12. Tycker att man borde få komma så snart man vill för att prata om den första tiden, mat, hälsa mm. Men dem gör väl detta för att missfallsrisken har minskat då... Känns trist att det är så mycket fokus på det i början. Nu när jag precis plussat har jag miljoner frågor som jag redan kommer veta i v 12. Tur att jag har mamma, syster, svärmor, svägerskor och vänner som fått barn haha.... Och Google såklart! ;)

Toja: jag har också fått finnar! Små små fula på brösten!! Jätteirriterande och även sånna som gör ont i ansiktet. Har aldrig finnar annars förutom precis innan mens så hoppas dessa försvinner lika fort :)

Jag ska på något de kallar hälsosamtal imorgon där de kommer prata om träning, mat, alkohol, nikotin och allmänt om graviditeten. När jag ringde förra veckan så ville de att jag skulle komma på den så fort som möjligt. Sen kommer jag först ha inskrivningen runt v 10.
  • Fiamedbarn
    BillieJean91 skrev 2012-10-24 11:32:52 följande:
    Hörrni, jag är ganska så smal vanligtvis. Vart riktigt sega gravidmagar innan. Men denna gången har ja redan svällt upp ordentligt. Ganska så otroligt men antar att det är gaser ^^ haha
    Tror inte att vi kan vänta till jul med denna nyheten faktiskt.. =P Hur har ni som fått barn innan, lätt att få bebismage eller?
    Det är helt otroligt vad jag svällt upp! Nu har jag ju rätt rund mage men bara i vecka 5 nu så går det knappt att dölja-...det är lite jobbigt för jag vill ju själv välja när jag ska berätta det...vet inte hur jag ska göra-. 
  • Fiamedbarn
    Lillasyster82 skrev 2012-10-28 22:07:21 följande:

Har också känt av "mens värk", gissa om jag blivit nervös och sprungit till toaletten direkt... Känner att jag blir nervös för mindre. Samtidigt har det varit någon dag jag inte känt något i magen och blivit fundersam över det också. Men än verkar det som allt går som det borde.

Har lite funderingar...
    Har inte ändrat på kosten något nämnvärt men har typ den senast veckan haft mycket gaser som vill ut på ett eller annat sätt mycket mer än normalt för mig. Någon som vet vad det beror på? Är det vanligt?
    Graviditetshormonerna (jag tror det är progesteron) ser till att matsmältningen saktar upp när man blir gravid för att barnet ska kunna tillgodogöra sig så mycket näring som möjligt. Man kan bli gasig, uppsvälld och trög. Kanske därför man blir trött också för att ämnesomsättningen saktas ner?
  • Brumma

Jag var på möte med min BM idag, inget riktigt inskrivningssamtal utan pratade mest om hur vi skulle lägga upp det, tittade på förra graviditeten samt hur jag upplevt den och förlossningen. Gjorde gravtest (på min begäran) men inga andra tester. Det var ett starkt plus :) Kommer att få göra ett första ultraljud redan den 27 november, då är jag i början av vecka åtta. Sedan blir det inskrivningstester i vecka 11, samt KUB provtagning. Ultraljud NUPP i vecka 13 samt det "vanliga" ultraljudet vecka 19 :) Plötsligt verkar jag ha fattat vad som händer - började lipa lite när jag prarade min man efter besöket (han jobbade) och han bad mig köpa hem lite ost o kex så vi kunde fira :)

• Lillasyster82
    Brumma skrev 2012-11-08 17:23:05 följande:
    Jag var på möte med min BM idag, inget riktigt inskrivningssamtal utan pratade mest om hur vi skulle lägga upp det, tittade på förra graviditeten samt hur jag upplevt den och förlossningen. Gjorde gravtest (på min begäran) men inga andra tester. Det var ett starkt plus :) Kommer att få göra ett första ultraljud redan den 27 november, då är jag i början av vecka åtta. Sedan blir det inskrivningstester i vecka 11, samt KUB provtagning. Ultraljud NUPP i vecka 13 samt det "vanliga" ultraljudet vecka 19 :) Plötsligt verkar jag ha fattat vad som händer - började lipa lite när jag prarade min man efter besöket (han jobbade) och han bad mig köpa hem lite ost o kex så vi kunde fira :)

Skoj, verkligen värt att fira! Själv var jag inte på mitt hälsosamtal som jag skulle haft idag. Har legat sjuk istället, förkyld. Fick tid nästa vecka på fredag istället.
  • Lillasyster82
    Fiamedbarn skrev 2012-11-08 16:51:10 följande:
    Graviditetshormonerna (jag tror det är progesteron) ser till att matsmältningen saktar upp när man blir gravid för att barnet ska kunna tillgodogöra sig så mycket näring som möjligt. Man kan bli gasig, uppsvälld och trög. Kanske därför man blir trött också för att ämnesomsättningen saktas ner?

Så kan det vara. Har inte alls samma problem, sen om det beror på att jag vant mig eller om det lugnat ner sig vet jag inte.
  • Fiamedbarn

Jag har inte presenterat mig men jag har en son på 3,5 år och har nu försökt ett halvår med tvåan och är SÅ glad över pyret i magen som jag hoppas vill stanna kvar nu!! Har gjort ungefär 7 graviditetstest och jag gissade rätt på det första fem dagar innan mensen, man kunde med mycket vilja och tålamod skymta ett svagt streck...men först när det starka strecket kom vid BIM kände jag mig färdig Vi hade precis beställt nya ägglossningsstickor - 27 st! Så kan det bli

Kan tillägga att jag verkligen inte trodde att jag var gravid denna gången, och ENDA gången jag under dessa 6 månader gjorde något "olämpligt" var dagen innan jag plussade. Så typiskt!! Jag var ute med några kollegor, vi pratade om misstänkta gravidmagar och jag förklarade att min bara var för mycket mat...(ljög alltså ovetandes!). Och när en kollega insisterade på att jag skulle ta ett glas vin så tänkte jag, ja varför inte. Så ca 10 dagar efter befruktning drack jag ett glas rött Hur dum får man vara...men jag har läst att de två första veckorna antaligen inte är så känsliga och många har druckit då för att de inte haft en chans att veta att de är gravida. Får trösta mig med det!!

Mina symptom är ömmande bröst, minskad aptit kombinerad med extrem vrålhunger emellanåt. Och jag är SUPERSVULLEN runt magen! Kommer inte kunna dölja det så länge till. Förra gången var det först i månad 5 det började synas. Nu väger jag några kilon mer men det borde inte synas så mycket som det gör! Läste nånstans att det syns mer om man varit gravid tidigare...

Ska i alla fall försöka att äta måttligt och hälsosamt framöver och hoppas att jag inte behöver gå upp så mycket...skulle egentligen vilja väga mindre innan graviditeten men man kan inte hinna allt. Måste ju försöka bli gravid nu eftersom min ålder börjar bli hög (41)...jag ser det lite som sista chansen! 

• Laconian
    Fiamedbarn skrev 2012-11-08 16:51:10 följande:
    jaha" Det visste jag inte! Det är alltid kul med fakta och info så man lättare kan förstå varför saker sker i kroppen.. =) Då kändes det genast mer okej att man är lite trög ;)
Svar på tråden - bf juli 2013 -