• Anonym (Farmor)

Svärdottern förstör!

Min son har nyligen gift sig med sin sambo sedan många år tillbaka. De har ett barn på två år. Jag får väl erkänna att jag under de första åren av deras relation hade svårt att acceptera henne, vilket jag också lät min son få veta. Visst, det var dumt, men jag ville bara hans bästa och man måste ju få säga vad man tycker. Det är ju egentligen inget fel på henne, hon är snäll, skötsam och smart. 

Problemet: Jag känner att jag inte får träffa och rå om mitt barnbarn och min son så ofta som jag skulle vilja. Vi ses ett par gånger i månaden, men jag skulle helst vilja att det var minst en gång i veckan. Inte en enda gång har jag suttit barnvakt heller, trots att de vet att jag vill. Mormor däremot har jag hört att suttit barnvakt flera gånger. Jag blir ledsen, för när vi träffas allihopa till födelsedagar tex, så märks det att barnbarnet har en närmare relation till hennes sida av släkten än till sonens. Jag tror att svärdottern vill ha det så och manipulerar min son så att det ska bli så. 

Jag vet inte vad jag gör för fel! Jag brukar försöka åka hem till dem någon kväll då och då på väg hem från jobbet. Verkar inte så uppskattat, men man måste väl få kunna komma och hälsa på även en vardagkväll? Jag tycker att jag ställer upp så mycket för dem. Varje gång de ska göra något med huset t.ex. så frågar jag om jag ska komma och hjälpa dem. Oftast svarar de nej, så man får ju nästan tvinga sig på för att få vara delaktig och hjälpa till! Jag brukar också lämna lite saker hemma hos dem som jag tycker att de saknar i sitt hem, som dukar, blommor och gardiner. Ibland kommer jag även med lite matvaror, eller blöjor eller kanske några hundralappar. Jag vet att de har pengar, båda två tjänar ju hyfsat, men jag vill ju också få bidra lite och känna mig nyttig! 

Jag vill ju vara delaktig i mitt barnbarns uppväxt, men jag känner mig motarbetad av svärdottern. Kläder som jag köper verkar inte användas, försöker man komma med något råd så nyps det av direkt. Svärdottern vet ju alltid bäst såklart. Att få ha barnbarnet hos mig en helg känns väldigt långt bort. 

Vad ska jag göra? 

• Svar på tråden Svärdottern förstör!
  • Airhostess

När jag läser din ts så inser jag hur jävla mesig jag är mot min egen svärmor som är som du. Så nu blir re banne me andra bullar! TACK!

• hopparmamma
    Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 11:36:34 följande:
    Kan ingen förstå mig alls? Ja, jag erkänner, jag har gjort fel, men jag har inte menat illa. Det är bara det att jag har längtat sååå länge efter att få barnbarn. Vilken lycka när jag fick veta att jag äntligen skulle bli farmor! Och jag grät av glädje första gången jag fick hålla detta lilla liv i min famn. Och nu... jag är fortfarande så lycklig över mitt barnbarn, men det känns som att många av mina förhoppningar har grusats...
    Det bästa du kan göra är att sätta dig ned med son och svärdotter, be om ursäkt och förklara att du insett att du gått för långt och att du ska bättra dig. Och sedan verkligen gör det också och inte bara låter det bli något du säger och så ska det bli bra med det. 

Vill du bli en naturlig del i deras liv måste du börja respektera att det är just deras liv, och inte ditt. Du har fortfarande ditt eget liv och jag tror att du behöver engagera dig lite mer i det också. Gå en kurs, umgås med vänner, häng inte upp dig på sonen och hans familj. 
  • Airhostess

Gör din son en tjänst och be om ursäkt för att du varit elak/avundsjuk/kontrollerande så han slipper bära på din ångest. Och läs ditt kompetenta barn av Jesper Jul. Gonatt!

• Anonym
    Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 09:58:24 följande:
    Min son har nyligen gift sig med sin sambo sedan många år tillbaka. De har ett barn på två år. Jag får väl erkänna att jag under de första åren av deras relation hade svårt att acceptera henne, vilket jag också lät min son få veta. Visst, det var dumt, men jag ville bara hans bästa och man måste ju få säga vad man tycker. Det är ju egentligen inget fel på henne, hon är snäll, skötsam och smart. 

Problemet: Jag känner att jag inte får träffa och rå om mitt barnbarn och min son så ofta som jag skulle vilja. Vi ses ett par gånger i månaden, men jag skulle helst vilja att det var minst en gång i veckan. Inte en enda gång har jag suttit barnvakt heller, trots att de vet att jag vill. Mormor däremot har jag hört att suttit barnvakt flera gånger. Jag blir ledsen, för när vi träffas allihopa till födelsedagar tex, så märks det att barnbarnet har en närmare relation till hennes sida av släkten än till sonens. Jag tror att svärdottern vill ha det så och manipulerar min son så att det ska bli så. 

Jag vet inte vad jag gör för fel! Jag brukar försöka åka hem till dem någon kväll då och då på väg hem från jobbet. Verkar inte så uppskattat, men man måste väl få kunna komma och hälsa på även en vardagkväll? Jag tycker att jag ställer upp så mycket för dem. Varje gång de ska göra något med huset t.ex. så frågar jag om jag ska komma och hjälpa dem. Oftast svarar de nej, så man får ju nästan tvinga sig på för att få vara delaktig och hjälpa till! Jag brukar också lämna lite saker hemma hos dem som jag tycker att de saknar i sitt hem, som dukar, blommor och gardiner. Ibland kommer jag även med lite matvaror, eller blöjor eller kanske några hundralappar. Jag vet att de har pengar, båda två tjänar ju hyfsat, men jag vill ju också få bidra lite och känna mig nyttig! 

Jag vill ju vara delaktig i mitt barnbarns uppväxt, men jag känner mig motarbetad av svärdottern. Kläder som jag köper verkar inte användas, försöker man komma med något råd så nyps det av direkt. Svärdottern vet ju alltid bäst såklart. Att få ha barnbarnet hos mig en helg känns väldigt långt bort. 

Vad ska jag göra? 
    Det här låter som min svärmor. Brrrr....Ett gott råd, backa.
  • Plupp73

Jag älskar min svärmor - och hon mig. Hon har aldrig fått mig att känna att hon skulle vilja att hennes barn skulle ha valt någon annan. Hon är rak mot mig, jag mot henne. Vi har vår egen relation, våra egna samtal, utan min partner. 

Det som bygger denna väldigt fina relation är :
    a) Hon ser sitt barn som självständigt och vuxet, och inser att den närmaste familjen är fru och barn - inte i första hand hon själv. 
    b) hon är intelligent nog att bilda en BRA relation till sin svärdotter - och säger till mig att hon tycker jättemycket om mig. Då behöver jag inte känna mig osäker eller granskad av henne. 
    c) Hon har ett eget liv, ringer inte ner oss - besöker oss inte objuden. Skulle ALDRIG komma och styra i vårt hem eller säga ngt om vår barnuppfostran.
    d) jag lämnar av alla ovanstående skälv gärna barnen till henne.
    e) Vi har gärna henne hemma hos oss ofta eftersom hon respekterar oss som vuxna människor och aldrig kritiserar eller tränger sig på oss.

Jag hade tidigare en annan svärmor som var mer som det du beskriver. Hon tyckte inte om mig, jag tyckte att hon var ytlig och imbecill,och skulle aldrig få för mig att ringa till henne eller göra någonting med henne om inte min fd man var med.

• Anonym (Har vidrig svärm)

Nej du du har nog förbrukat fig hos svärdottern... Klart hon märkt av hur du kände i början... Och sen art du kommer med " ditt skräp" fy fy! Och nej du som farmor står inte lika nära dom mormorn bara att inse de,mamman och dottern står säker väldigt nära varandra och barnet och mamman nära varandra då blir de att mormorn betyder mer!!! Jag avskyr min svärmor! Avsky när hon ska hälsa på osv gillar inte hälsa på där var ca 1,5 årsedan jag var där nu.... Och det känns bra för de känns rent utsagt skit att hälsa på dom!!! Dom ör sååååå dryga! Kan bara känna med sin svärdotter förbud låter lite som min svärmor! Fast hon har varit barn vakt 1 gång blir aldrig mer!

• Anonym

Jag har bara läst slutet på tråden, men blir förvånad hur otroligt negativa alla är mot ts. Jag tycker inte att hon, utifrån det som skrivs i ts, beter sig så konstigt. Ja det blev jättefel i början, men nu försöker hon ju verkligen. Tänker ni på era egna mammor (jag förutsätter att de flesta som svarat är kvinnor) och hur de blir bemötta av er brors fru/sambo? Tänker ni på att ni som har söner också blir farmor och svärmor en gång? Barnen har rätt till åde far- och morföräldrar!

• Anonym (Blää)

Ursäkta stavfelen blev så upprörd + att jag skriver från telefonen

• slutatsnusa

backa och lämna dem ifred
    skaffa dig ett eget liv

kan tänka mig att det kommer bli nåt liknande för mig och min son så småningom så det var bra att läsa detta och inse att man  måste lämna utrymme för andra att närma sig

Svar på tråden Svärdottern förstör!