• Anonym (Farmor)

Svärdottern förstör!

Min son har nyligen gift sig med sin sambo sedan många år tillbaka. De har ett barn på två år. Jag får väl erkänna att jag under de första åren av deras relation hade svårt att acceptera henne, vilket jag också lät min son få veta. Visst, det var dumt, men jag ville bara hans bästa och man måste ju få säga vad man tycker. Det är ju egentligen inget fel på henne, hon är snäll, skötsam och smart. 

Problemet: Jag känner att jag inte får träffa och rå om mitt barnbarn och min son så ofta som jag skulle vilja. Vi ses ett par gånger i månaden, men jag skulle helst vilja att det var minst en gång i veckan. Inte en enda gång har jag suttit barnvakt heller, trots att de vet att jag vill. Mormor däremot har jag hört att suttit barnvakt flera gånger. Jag blir ledsen, för när vi träffas allihopa till födelsedagar tex, så märks det att barnbarnet har en närmare relation till hennes sida av släkten än till sonens. Jag tror att svärdottern vill ha det så och manipulerar min son så att det ska bli så. 

Jag vet inte vad jag gör för fel! Jag brukar försöka åka hem till dem någon kväll då och då på väg hem från jobbet. Verkar inte så uppskattat, men man måste väl få kunna komma och hälsa på även en vardagkväll? Jag tycker att jag ställer upp så mycket för dem. Varje gång de ska göra något med huset t.ex. så frågar jag om jag ska komma och hjälpa dem. Oftast svarar de nej, så man får ju nästan tvinga sig på för att få vara delaktig och hjälpa till! Jag brukar också lämna lite saker hemma hos dem som jag tycker att de saknar i sitt hem, som dukar, blommor och gardiner. Ibland kommer jag även med lite matvaror, eller blöjor eller kanske några hundralappar. Jag vet att de har pengar, båda två tjänar ju hyfsat, men jag vill ju också få bidra lite och känna mig nyttig! 

Jag vill ju vara delaktig i mitt barnbarns uppväxt, men jag känner mig motarbetad av svärdottern. Kläder som jag köper verkar inte användas, försöker man komma med något råd så nyps det av direkt. Svärdottern vet ju alltid bäst såklart. Att få ha barnbarnet hos mig en helg känns väldigt långt bort. 

Vad ska jag göra? 

• Svar på tråden Svärdottern förstör!
  • Anonym (återuppstått?)
    Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 11:32:03 följande:
    Om det ändå vore så att detta var osannolikt... nu är det inte det, och det håller på att äta upp mig.
    Alltså, först trodde jag att du var ett troll.

SEN trodde jag att herrejävlar, hon har återvänt från de döda!

OM min svärmor hade kunnat uttrycka sig i ord så som du gör så hade det kunnat vara hon som var TS. Men hon är död sen några år tillbaka, och helt ärligt, hon ligger bra där hon ligger!

"Van att få min vilja igenom", du går över lik! för att få som du vill. STACKARS din son. Hoppas du har uppfostrat honom till en självständig individ iallafall.

Min egen svärmor var precis som du, en överklitisk (hon drog sig inte ens för att kritisera barnens partners de hade på högstadiet...) självupptagen superegoist. När barnen blev tillräckligt stora för att se vad hon gick för, så ville de inte träffa henne alls nåt mer.

Självklart vände jag mig till min egen mamma, att prata om privata intima detaljer om min kropp osv med en männsika som kritiserar och dömer ner allt jag gör hade varit att begå mentalt självmord      

Min egen dotter har haft turen att få en fantastisk svärmor som månar om och hjälper istället för stjälper. Ändå så vänder hon sig (självklart) till mig i första hand.

Sonen har en UNDERBAR flickvän som jag dyrkar, hon har en välfungerande sund relation till sin egen mamma, så jag tar naturligtvis 5 steg tillbaka... 

Du ska vara glad att de ens släpper in dig när du kommer och stör!

Du har inte rätt till något alls. Inte mer än grannen har iaf...      
  • Airhostess
    Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 11:14:07 följande:
    Hur kan det slå så fel, när jag bara vill deras bästa? Bara vill vara snäll, bara hjälpa till? Jag känner mig frustrerad och maktlös...

Det är inte meningen att DU ska ha någon KONTROLL.

Lät du din svärmor köra över dig på det här sättet som du försöker med din svärdotter??

Kan du överhuvudtaget tänka dig in i din svärdotters situation?

NÄE för du skiter i hur hon mår!

• Anonym

Du kunde vara min svärmor. Och hennes sätt att tränga sig på och tro sig veta "bäst" hela tiden får mig att vilja kräkas på henne! 

Hon har aldrig "fått" vara barnvakt för hon lyssnar inte. Varken på barnen eller på oss.

Du borde testa att göra det min svärmor inte gör... Rannsaka dig själv!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Anonym (återuppstått?)
    Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 11:14:07 följande:
    Hur kan det slå så fel, när jag bara vill deras bästa? Bara vill vara snäll, bara hjälpa till? Jag känner mig frustrerad och maktlös...

Man ska GE för att GE. INTE ge för att FÅ...
  • Anonym (Svärdottern?)
    Anonym (återuppstått?) skrev 2012-11-02 20:57:12 följande:

Man ska GE för att GE. INTE ge för att FÅ...
  • Anonym (återuppstått?)

Ni vet "Adam och Eva"?

VAD hette Eva's svärmor???

-
    -
    -

-
    -
    -
    -
    -
    -   

Hon hade ingen, hon bodde i PARADISET och där finns inga svärmödrar.. (Adam hade inte heller nån  )           

• Egget13
    Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 11:04:20 följande:
    Jag vill ju bara dela med mig av det jag har! Är det så fel att vilja känna sig behövd, att få göra lite nytta? Det känns som att de skulle klara sig lika bra utan mig, men vilken roll skulle jag ha då? Är det ingen skillnad på att vara mamma och farmor  mot att tex bara vara en vän eller en bekant?
    Jag tackar också nej till svärmors hjälp även att jag gillar henne egentligen. Det är bara det att vi är ljusår ifrån varann vad det gäller hur saker ska skötas o framförallt hur NOGGRANNT det ska göras. Hon fick hjälpa till en gång med att måla väggen i hallen o samtidigt fixade hon mat. Det va då jag märkte hur olika vi var. Jag hade färg o mat i hela huset. Hon sprang mellan färgbruken o köttet o däremellan torkade hon sig på mina fina gästhanddukar med färgrester på händerna + att hon spillt färg på det täckta hallgolvet som hon sedan trampat i o sen gått in i andra rum där golven inte va täckte utan att ens märka att det blev vita fotspår efter henne.

Hon är min tredje svärmor och mina andra har fått hjälpa till utan problem o jag har även hjälpt dem, men vi har vairt på samma nivå o likasinnade när det gäller renlighet, ordning o reda. Min nuvarande svärmor är den slarvigaste människa du kan tänka o hon är absolut inte elak på något sätt, hon bara förstår inte. Vi kommer bra överrens pga att vi numera är medvetna om våra olikheter o inte kan samarbeta då vi har så olika normer för hur saker ska göras. 

Va lite mer försynt o ödmjuk, ex ring innan du kommer på besök o fråga om det är ok att du kommer osv.. 
  • Anonym (L)

Jag hoppas verkligen att TS har tagit till sig av alla råd och att du kommer att vara en del av deras liv! men förstå att dom behöver bestämma över sina liv själva! 

klart att du alltid kommer att vara din sons mamma! men så här är det, att man uppfostrar sina barn och formar dom till den människan dom blir för att sedan låta dem själva styra över sitt liv och hem! och visst är det fantastiskt!  nu har dom en kärleksfull familj tillsammans och cykeln går vidare... nu är det deras tur att forma sitt barn! 

hoppas verkligen att ni tar er tid och försöker reparera relationen med svärdottern, du kommer att vinna på det!

ett sista tips som kanske låter hemskt men tyvärr är alldeles för sant är:
    en förälder älskar alltid sitt barn mer än vad barnet älskar sin förälder.

det är inte förrän man själv blir förälder som man förstår det. 

• Anonym

Du skrev att du ogillade henne vilket sonen fick bestämt veta...
    Sedan fattar du inte vad du gör fel??
    Det kan jag tala om för dig.
    Din svärdotter vet ju helt klart vad du tycker om henne därav tycker hon inte om dig och vill inte ha sina barn nära dig.   

• emelielj

Förresten. "svärdottern förstör", trevlig inställning du har!
    Du har förstört för dig själv.
    Hoppas du tar till dig av vad folk skriver i tråden.

Svar på tråden Svärdottern förstör!