• susannapanna

Fick du någon "push present" av din partner när du fött?

Från USA sprider sig trenderna med "baby shower" och dylikt. Därför undrar jag om du fick någon så kallad "push-present" av din parter i samband med att du födde ert barn? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fick du någon "push present" av din partner när du fött?
  • Havsluft

Ja, jag fick ett armband efter att första barnet kommit och en ring efter andra barnet. Jag fick inte presenterna i direkt anslutning till barnens födelse, utan några veckor efteråt.

• Tygtiiger

Jag älskar presenter men seriöst - "push present"?? Om det är något jag INTE vill bli påmind om så är det just utdrivningsskedet. Gärna diamanter, men kalla det något annat. 

Huuu. 

Krupke, we've got problems of our own!
  • Lussekatten

Nope. Inte ens ett "jag är så stolt över dig". Blev inte heller uppmärksammad på någon av två efterkommande mors dag. Däremot fick jag ett halsband med dotterns namn på min födelsedag (2 veckor efter förlossningen)... av svärföräldrarna.

• Emmis

Ni som fick en present.  Vad gav ni era män? För att de stått ut med er i nio månader. För att de "sprutade" så att det blev ett barn. För att de stod bredvid och höll handen och masserade rygg och serverade dricka under förlossningen. För att de förväntas vara en avlastning hemma första tiden så att ni kunde koncentrera er på barnet. Vad fick de av er för sina uppoffringar och för att de ställt upp? Eller fick de "bara" ett barn...?

• Emmis
    tahira skrev 2012-11-02 20:17:42 följande:
    Räcker och räcker. Ingenting kan ju jämföras med ett barn, naturligtvis, men det är alltid roligt med presenter och uppskattning. Tycker jag.

Med det där resonemanget borde man ju inte ge bröllopspresenter heller (ni får ju varandra, räcker inte det?) eller studentpresenter (du är ju klar med skolan, räcker inte det?), det är ju inte så att presenter är nödvändiga någonsin - men alltid trevligt. 
    Vi gav varandra ett barn. Det blev vår gemensamma present den dagen. Den räckte. Nu är vi inte gifta så det där med bröllopspresent är inte aktuellt och kommer inte heller att bli det om/när vi gifter oss annat än som någonting gemensamt. Alltså att vi dricker lite vin och myser i soffan, eller lagar en god middag tillsammans. Han behöver inte uppvakta mig för något vi åstadkommit tillsammans oavsett om det är ett barn eller ett lyckligt äktenskap.
    Studenten däremot är något man gratulerar någon utomstående för. Det är dennes självständiga och alldeles egna prestation, inte ett gemensamt genomfört arbete.
  • Emmis
    Lussekatten skrev 2012-11-03 07:31:29 följande:
    Nope. Inte ens ett "jag är så stolt över dig". Blev inte heller uppmärksammad på någon av två efterkommande mors dag. Däremot fick jag ett halsband med dotterns namn på min födelsedag (2 veckor efter förlossningen)... av svärföräldrarna.
    Fast det är ju inget konstigt. Dina barn ska uppvakta dig på mors dag, inte din man. Och små barn har ju sällan lärt sig det.
  • Lussekatten

Emmis: fast ett "glad mors dag" hade ju varit kul att få höra från maken. Jag firar ju honom på fars dag.

• tahira
    Emmis skrev 2012-11-03 10:29:57 följande:
    Vi gav varandra ett barn. Det blev vår gemensamma present den dagen. Den räckte. Nu är vi inte gifta så det där med bröllopspresent är inte aktuellt och kommer inte heller att bli det om/när vi gifter oss annat än som någonting gemensamt. Alltså att vi dricker lite vin och myser i soffan, eller lagar en god middag tillsammans. Han behöver inte uppvakta mig för något vi åstadkommit tillsammans oavsett om det är ett barn eller ett lyckligt äktenskap.
    Studenten däremot är något man gratulerar någon utomstående för. Det är dennes självständiga och alldeles egna prestation, inte ett gemensamt genomfört arbete.
    Nej, jag menade bröllopspresenter till andra
    Emmis skrev 2012-11-03 10:26:22 följande:
    Ni som fick en present.  Vad gav ni era män? För att de stått ut med er i nio månader. För att de "sprutade" så att det blev ett barn. För att de stod bredvid och höll handen och masserade rygg och serverade dricka under förlossningen. För att de förväntas vara en avlastning hemma första tiden så att ni kunde koncentrera er på barnet. Vad fick de av er för sina uppoffringar och för att de ställt upp? Eller fick de "bara" ett barn...?
    Jag tycker inte att varken jag eller min man gjort några "uppoffringar" för varandra. Vi lever tillsammans och underlättar för den andre så gott det går. Det var inte tal om "avlastning" åt något håll. Vi hjälptes åt med både barn och hem.

Sedan tycker jag nog inte att massage och att komma med ett glas äppeljuice kan jämföras med att ligga i värkar och krysta ut ett barn, eller genomgå en stor operation. Men vissa har ju otroligt lätta förlossningar, så det kanske var så för dig? För mig var det jobbigare, och anledningen till att männen ofta masserar, tröstar, klappar och hjälper till är för att det är det enda de kan göra. Det är det lilla, lilla, lilla de kan göra för att underlätta för mamman.

Jag tycker inte att det är någon självklarhet med en present när man fött barn, absolut inte. Men jag förstår inte hur man kan bli irriterad eller provocerad av tanken?

För mig är det en fin tradition och framförallt är det väldigt roligt att ha ett smycke med så stort symbolvärde som just det smycket. Det är klart att jag kan gå och köpa ett smycke själv, men det är något speciellt med att få det som en överraskning.

Och det är klart att det inte kan jämföras med minnena av själva dagen min son föddes, och det är inte så att jag behövde ett smycke för att vara gad efter förlossningen, eller att jag blivit sur eller ledsen om jag inte fått något.

Det är bara en av de små sakerna som sätter lite guldkant på tillvaron.

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
Svar på tråden Fick du någon "push present" av din partner när du fött?