• Zeus

Hur lagar du mat?

Hej!

Tanken bara slog mig nyss, jag själv lagar sällan mat (bor själv så klart..) 
    När och om jag lagar mat brukar det bli typ spagetti och köttfärssås, potatismos och fiskpinnar eller typ lövbiff och pommes eller något åt det hållet. Jag lagar enbart på helgen när jag gör det....

Dagtid äter jag på restaurang varje dag som det är nu, så kosten i sig är inget problem men det är faktiskt svårt att krypa under stolen med att hemlagat faktiskt oftast blir godare. Det finns naturligtvis rätter som hör till undantagen...

Hur som helst det jag kom på var att jag kan egentligen inte speciellt många rätter och då slog mig tanken hur f-n gör alla andra här ute i samhället? Äter man samma sak vecka ut och vecka in? Följer vissa en matlagningsbok från sida 1 till sista sidan? Improviseras det hej vilt i stugorna? Jag bara spånar lite generellt och om någon har lite tips på relativt enkla rätter som är goda så får gärna sådana skrivas också. 

Blixtar och dunder.... Magiska under....
  • Svar på tråden Hur lagar du mat?
  • Zeus
    FlitigaLis skrev 2012-11-08 21:04:50 följande:
    Koka ihop-appen kan jag tipsa om!
    Tack för tipset!
  • sextiotalist

Oj, jag är icke-planerar, men jag använder sällan recept eller kokbok, ibland kan jag hitta något spännande, följer receptet första gången, sedan blir det på en höft.

Vi brukar äta det vi känner för, det blir kyckling, köttfärs, lövbiff, grytkött, hemmagjord pizza,  fisk mycket sällen (men nu har tonåringen börjat äta fisk, så då blir det lite mer), pasta, soppor, falukorv, winerkorv, ibland blir det halvfabrikat, ibland hämtmat. Ibland bara fika, ibland rester.    

• Apopan

Kör lite hej vilt utan recept. Har dock några favoriter jag faller tillbaka på, men det är sällan det blir samma mer än max två gånger i månaden.

När jag bodde ensam var det dock annorlunda. Gjorde storkok av grytor och soppor samt bakade bröd. Behöver jag ens säga att jag inte hade det så gott ställt ekonomiskt? Blev dock en hejare på att laga god och billig mat. Har aldrig fått några klagomål, och detta trots att jag bara lagar vegetariskt till min köttätande sambo. Ettåringen har inte klagat heller btw, men det är väl bara en tidsfråga :P

• Tittij

Just nu kör vi matkasse och spar sen de recept vi tycker är jättebra och lagar om den vid senare tillfälle.

Men innan barnen kom så lagade vi standardrätter på vardagar (köttfärssås, lasagne, kycklinggryta, korvstroganoff, köttbullar, kallops osv osv)

På helgen kollade jag Tasteline eller kanske recept.nu om man sett nåt gott på Halv åtta eller liknande program och försökte mig på lite svårare matlagning. Efter några år har man fått in lite rutin och kan lättare "svänga ihop nåt" på det man har hemma :) 

• Zeus

Det är ganska spännande hur man lyckas bygga upp ett sådant förråd med rätter egentligen, ju mer jag tänker på det ju tydligare blir det att jag kan f-n ingenting i köket =)
    Ganska märkligt med tanke på att jag nog ätit det mesta men jag kan inte komma på en enda rätt utanför de jag listade i ursprungsposten. Eller jo jag kan ju komma på sådant som ärtsoppa osv medans jag äter det så känns det ändå som om man ställer sig och lagar mat så gör man inte en rätt som man kan köpa färdig för typ 8 kr och bara värma.

Det är intressant att se hur detta i-lands problem tacklas av flertalet här i allafall  

• Blaha

Använder också Koka ihop-appen. Tittar på senast kommenterade och hittar recept som är populära hos andra.

Annars så hittar jag på mycket själv. Igår hade jag en bit falukorv och lite mango chutney som höll på att gå ut, gjorde en god gryta av det.

• lövet2

Det där har förändrats under åren. Innan ungarna föddes, och när de var för små för att ha något att säga till om, då åt vi någon form av kött och potatis nästan varje dag. Det var älgstek, renstek, fläskkotletter, skinkstek, köttbullar osv och så kokt potatis till det.
    Sedan blev ungarna lite större och jag hade det lite stökigare runt matlagningen. Då kom det till pannkaka, blodpudding, pasta av alla sorter med köttfärssås eller korv.
    Vi började ha tonåringar som fick lite "finare" smak. Potatisgratäng, råstekt potatis och ris blev det mer av, och så kom köttet till heders igen.

Numera anpassar jag matlagningen varje dag till vilka som ska äta hemma och hur gott om tid jag har. I allmänhet blir det mer snabblagad mat under veckorna (kyckling o ris, hamburgare, korv o makaroner) och så lite mer tidskrävande mat under helgerna (kött och potatis med olika variationer).

Svar på tråden Hur lagar du mat?