• Zeus

Hur lagar du mat?

Hej!

Tanken bara slog mig nyss, jag själv lagar sällan mat (bor själv så klart..) 
    När och om jag lagar mat brukar det bli typ spagetti och köttfärssås, potatismos och fiskpinnar eller typ lövbiff och pommes eller något åt det hållet. Jag lagar enbart på helgen när jag gör det....

Dagtid äter jag på restaurang varje dag som det är nu, så kosten i sig är inget problem men det är faktiskt svårt att krypa under stolen med att hemlagat faktiskt oftast blir godare. Det finns naturligtvis rätter som hör till undantagen...

Hur som helst det jag kom på var att jag kan egentligen inte speciellt många rätter och då slog mig tanken hur f-n gör alla andra här ute i samhället? Äter man samma sak vecka ut och vecka in? Följer vissa en matlagningsbok från sida 1 till sista sidan? Improviseras det hej vilt i stugorna? Jag bara spånar lite generellt och om någon har lite tips på relativt enkla rätter som är goda så får gärna sådana skrivas också. 

Blixtar och dunder.... Magiska under....
  • Svar på tråden Hur lagar du mat?
  • Dor141
    Apopan skrev 2012-11-08 21:11:40 följande:
    Kör lite hej vilt utan recept. Har dock några favoriter jag faller tillbaka på, men det är sällan det blir samma mer än max två gånger i månaden.

När jag bodde ensam var det dock annorlunda. Gjorde storkok av grytor och soppor samt bakade bröd. Behöver jag ens säga att jag inte hade det så gott ställt ekonomiskt? Blev dock en hejare på att laga god och billig mat. Har aldrig fått några klagomål, och detta trots att jag bara lagar vegetariskt till min köttätande sambo. Ettåringen har inte klagat heller btw, men det är väl bara en tidsfråga :P

För min del är det likadant hemma. Min man och son äter nästan uteslutande kötträtter, medan jag och dottern äter vegetariskt (dottern äter vissa kötträtter ibland).
     Grabbarna älskar blodpudding lingon och falukorv, makaroner och köttbullar, spagetti och köttfärssås, potatis kött och brunsås...klassisk husmanskost. Min man läser alltid slaviskt innantill recepten, jag improviserar mest men testar gärna nya recept.

Jag älskar sallader; pastasallad med färska gränsaker i massor, lite fetaost ruccola och soltorkade tomater. Gör en stor sats, så kan du äta två dagar. Komplettera med ex. rökt lax i skivor och någon god örtcreme...
    Grillad kyckling eller quornfile i pitabröd, med sallad, tomat och mangoraja(färdig sås som är kall). Omelett på ett grovt bröd...Koka popatis, som du sedan klyftar när dom kallnat. Kör dom med lite olja salt och grillkrydda i ugnen 10 minuter. Stek några biffar, lite köpt eller hemgjord tzatziki och en god sallad.Supergott!!! Hoppas du fick något bra tips Zeus.
  • wannaseeyoudisco

Mat är jätteviktigt och roligt!
    Letar inspiration på internet, använder bra råvaror både för hälsan och smakens skull och sen är det bara att köra!
    Och det tar faktiskt inte så lång tid som man kan tro att göra mat från grunden. En bearnaisesås slänger man snabbt ihop under tiden man steker köttet t.ex.

• Zeus

Tack för alla tips!

Blixtar och dunder.... Magiska under....
  • Lilia

Jag bor också själv, och orkar inte laga mat varje dag så jag gör alltid fyra potioner av allt och sedan äter jag rester. Det betyder att jag äter tre rätter per vecka ungefär...

• Glädje58

Ofta tar jag och wokar en massa grönsaker och kycklingfilé. Krydda blir någon kryddpasta och kokosmjölk.

• Glädje58

Jag tror att de flesta har en 5-10 olika rätter man kör om och om. Någon gång så svävar man ut och provar något nytt. Men för att spara tid så kör man på säkra kort och det man behärskar.

• MadHatter

En kombination av det jag har i huvudet och recept från kokböcker och nätet. Allt om Mats hemsida är bra tycker jag. Jag gör alltid veckoscheman. Inte så att jag bestämmer exakt vilken dag kg sk äta vad men bestämmer sju rätter som jag kan välja från (och handlar en ggr per vecka)

• semlorna

Jag har ett 10-tal favoriter (gulashsoppa, seljanka, rotgrönsaker i ugn+något kött, potatismos och köttbullar osv) som återkommer relativt ofta men annars varierar jag. Just nu är det thaimat vilket har inneburit pad thai+jordnötssås och lite kokosnötgrytor. Innan dess blev det en del kyckling. Jag använder sällan recept och gör jag det följer jag dom aldrig ändå.

• Glädje58
    semlorna skrev 2012-11-10 18:04:58 följande:
    Jag har ett 10-tal favoriter (gulashsoppa, seljanka, rotgrönsaker i ugn+något kött, potatismos och köttbullar osv) som återkommer relativt ofta men annars varierar jag. Just nu är det thaimat vilket har inneburit pad thai+jordnötssås och lite kokosnötgrytor. Innan dess blev det en del kyckling. Jag använder sällan recept och gör jag det följer jag dom aldrig ändå.
    Gör du jordnötssåsen själv?
  • sötare

Här hemma är det för detmesta sambon som lagar helt underbart god mat utan recept.
    Jag kan laga nekla rätter som köttfärs, någon gryta, pankaker och mos utan recept. Ska jag göra något mer avancerat så krävs det recept.  och till råga på allt så lyckades jag bränna potatisen i dag GRRRSkrikandes 

Svar på tråden Hur lagar du mat?