• Zeus

Hur lagar du mat?

Hej!

Tanken bara slog mig nyss, jag själv lagar sällan mat (bor själv så klart..) 
    När och om jag lagar mat brukar det bli typ spagetti och köttfärssås, potatismos och fiskpinnar eller typ lövbiff och pommes eller något åt det hållet. Jag lagar enbart på helgen när jag gör det....

Dagtid äter jag på restaurang varje dag som det är nu, så kosten i sig är inget problem men det är faktiskt svårt att krypa under stolen med att hemlagat faktiskt oftast blir godare. Det finns naturligtvis rätter som hör till undantagen...

Hur som helst det jag kom på var att jag kan egentligen inte speciellt många rätter och då slog mig tanken hur f-n gör alla andra här ute i samhället? Äter man samma sak vecka ut och vecka in? Följer vissa en matlagningsbok från sida 1 till sista sidan? Improviseras det hej vilt i stugorna? Jag bara spånar lite generellt och om någon har lite tips på relativt enkla rätter som är goda så får gärna sådana skrivas också. 

Blixtar och dunder.... Magiska under....
  • Svar på tråden Hur lagar du mat?
  • semlorna
    Glädje58 skrev 2012-11-10 18:08:21 följande:
    Gör du jordnötssåsen själv?

Ja, det är inte svårt
  • semlorna
    Glädje58 skrev 2012-11-10 19:13:23 följande:
    Berätta

Jag höftar och smakar eftersom av så du får ta mängderna med en nypa salt: 4 dl jordnötter  1 gul lök 2 vitlöksklyftor 2-4 tsk röd currypasta 1 tsk riven ingefära 1 msk soja 1-2 tsk fish sauce 1/3 chili 2 tsk farinsocker 1 lime 1 burk kokosmjölk Hacka lök och vitlök fint och lägg i stekpanna ihop med lite olja och låt det fräsa ett par minuter medan du hackar chilin. Lägg chili, currypasta, ingefära och farinsocker i stekpannan. Häll i jordnötterna och kokosmjölken. Lägg i övriga ingredienser (ej limen) och låt puttra i trekvart. Smaka gärna av under tiden, lite garam masala är bra om den behöver hottas upp. Skär limen i klyftor och pressa över lite lime när du äter (om det nu passar till, jag brukar ha till pad thai och då är det gott)
  • Momat

Vi har väldigt enformig kost här hemma, känns det som. Det beror på alla allergier vi har i familjen, oftast lagar vi samma mat till hela familjen, och då finns det inte så mycket att välja mellan. Eller visst kan vi hitta på nya maträtter, men då ska oftast specialingredienser handlas, och det kräver mycket planering då vi bor låååångt ute på vischan!

Ibland blir jag så oerhört trött på tråkmaten, då slår jag till och lagar något invecklat. Men oftast blir det inte alls gott, då jag får så lov att byta ut hälften av ingredienserna. Då mattas kreativiteten av ett tag och jag nöjer mig med tråkmat ett tag till.

Vi använder inte recept när vi lagar mat, bara när vi bakar. Tack o lov får de icke-allergiska barnen vanlig mat i skolan (t.ex. fisk som vi inte kan laga hemma) så att de får lite variation... 

• semlorna
    Glädje58 skrev 2012-11-10 19:58:56 följande:
    Har du hela jordnötter i såsen eller hackar du dem lite?

Aj, jag skulle skriva att dom ska mixas men det ska vara småbitar kvar men glömde bort det halvvägs. Ingefäran ska rivas fint också
  • Glädje58
    semlorna skrev 2012-11-10 20:02:28 följande:

Aj, jag skulle skriva att dom ska mixas men det ska vara småbitar kvar men glömde bort det halvvägs. Ingefäran ska rivas fint också
    Tack för mattipset, jag ska testa det så snart jag kan.

Själv köpte jag åtta olika kryddpasta som jag håller på att testa. 
  • Zeus

Mycket spännande hur olika vanorna ändå verkar vara, det är inspirerande. 

Blixtar och dunder.... Magiska under....
  • Dina08

Har matkasse varannan vecka där vi får nya uppslag till maträtter. Övriga veckor har vi några trista klassiker, men försöker även plocka ur gamla favoritrecept från matkassen, icas billiga veckan eller andra nya recept. Jag älskar att lära mig att använda grönsaker och rotfrukter på nya sätt.

• amia01

Har 20-30 maträtter som varvas - korv med potatis/pasta, pannkakor i olika varianter, köttfärssås, olika paj(kyckling, köttfärs, grönsaks mm), stroganoff, köttgrytor (kalops, svamp, tomat, gulasch mm), stekar (rostbiff, grytstek, tjälknöl mm), pytt i panna, fisk(panerat, i ugn mm), kyckling (helstekt, i currysås mm), köttbullar, pannbiff, hamburgare, tacos, wok och thai curry i olika varianter, soppor(grönsakssoppa, köttsoppa, fisksoppa), kyckling med spagetti i ugnen, raggmunk, stekta köttskivor eller fågelbröst med olika tillbehör mm mm
    Brukar bli mer tid för matlagning på helgerna, och sen lite mer snabbmat eller rester under veckorna.

Lagar väldigt sällan efter recept - kanske ett par gånger per år. Blir sällan bra, och ofta omständigt... Brukar istället prova lite olika rätter som man fått testa på restaurang eller hos andra, men med min "egen" stil då
    Ingen matkasse eller veckomatsedel här, utan tid och behov får styra matvalet. Bor lpngt från affären, men med ett stort förråd av basvaror går det mesta att fixa.

Mitt tips om man inte lagar mat så ofta är att hitta några "säkra kort" som man blir bekväm med och kan göra enkelt och bra. Då får man en bra grund att utveckla vidare.

• Harmagedon

Jag kör ganska blandat, gammal tråkmat som jag inte ens minns hur jag lärt mig laga, följa nåt nytt recept eller åtminstonde bli inspirerarad av, laga lite på känn.

Jag är rätt bra på grunderna i matlagning eftersom jag är uppvuxen i en väldigt matintresserad familj sedan har jag turen att ha ett bra smaksinne så äter jag något jag vill laga så "vet" jag oftast hur det ska lagas.

Det hjälper mot den värsta tristessen. Tyvärr så är min fyra åring inte så pigg på att äta annat än några säkra kort o vissa veckor orkar man bara inte med ledsna miner till middan.

Svar på tråden Hur lagar du mat?