• Emelielundin01

Får han gör så?

Mitt ex och jag har en dotter som blir 4år snart! Han har träffat ny och likaså jag! Vu har valår gemensamma dotter varannan vecka vilket fungerade bra till att han tvärt nekade mig någonsomhelst kontakt med min dotter veckan hon är hos honom! Enbart söndagen den veckan får jag ett sms om hur hon haft det hos honom! Han vägrar ha kontakt med mig, han tror att det är honom jag vill prata med/om och inte vårt barn! Får han lov att göra så son han gör? Med vänlig hälsning,

• Svar på tråden Får han gör så?
  • Anonym (saknad)

Varför måste han vilja ha kontakt med dig? Han har INGEN skyldighet att ha kontakt med dig alls annat än att informationen kring barnet fungerar. Om ni nu sköter hämtning och lämning via förskolan på måndagar exempelvis så är det ju en ny vecka som påbörjas. Veckobrev brukar lämnas i dubbel upplaga så att båda föräldrarna vet vad som händer, får ni inte det så kan du be om det.

Den veckan barnet sedan är hos pappan så kan du väl ringa någon kväll mitt i och prata om ditten & datten med dottern, så små barn brukar i regel inte komma ihåg att "vilja" ringa eftersom vardagen rullar på. Tro det eller ej, dom saknar ytterst sällan eftersom de ju faktiskt är med en förälder och ingen främling Flört 
    Meningslösa samtal om mössor/vantar eller kläder och mat  osv. kan du ju ligga lågt med för det är väldigt irriterande när det tjatas om något sådant. Du sköter det hos dig och pappan sköter det hos sig på SITT sätt.

Slappna av och var inte så påträngande och propsa på rätt och fel och som svaret på frågan - JA pappan får göra så. Han behöver inte ha någon som helst kontakt med DIG.  

• SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-11-14 21:50:23 följande:
    Ringer aldrig när hon är hos honom! Däremot säger jag varje gång hon åker dit till pappan att vill hon ringa så får hon de! Vår dotter blir bara ledsen och de vill jag inte! Det är MIG han inte vill ha kontakt med! Ingen kontakt alls! Och de är de jag vill veta, kan han göra så? Vi har barn tam och tyvärr måste han dras med mig på ett eller annat sätt!

Han har absolut rätt att göra så. VIKTIG information ska han meddela, men det måste inte ske via tfn, kan vara mail, sms, skrivna lappar, kontaktbok whatever, men DIG har han ingen som helst skydlighet att tala med, vare sig i tfn eller personligen. Givetvis underlättar det om man kan tala med varandra, men krav på det är det inte.
  • Brumma
    Anonym skrev 2012-11-14 21:50:23 följande:
    Ringer aldrig när hon är hos honom! Däremot säger jag varje gång hon åker dit till pappan att vill hon ringa så får hon de! Vår dotter blir bara ledsen och de vill jag inte! Det är MIG han inte vill ha kontakt med! Ingen kontakt alls! Och de är de jag vill veta, kan han göra så? Vi har barn tam och tyvärr måste han dras med mig på ett eller annat sätt!
    Men hur vet du att hon faktiskt frågar efter att ringa när hon väl är hos pappan?
    Ofta glömmer man sånt - speciellt ett barn som inte fyllt fyra än..
    de går upp i det som händer just nu..

Skulle vilja veta vad det faktiskt är du efterfrågar för kontakt och info?
    Än så länge har du varit väldigt svävande och bara tryckt på att pappan gör fel - men inte konkret vad du vill.
    Att ha kontakt under veckorna för vardagssituationet räcker inte. Att du saknar dottern räcker inte. Att dottern är ledsen när hon åker räcker inte det heller - det var alltid min bonus i den åldern, ledsen över avskedet - sen var det bara bra.
    Jag vet det gör ont i dig och att du blir ledsen, men är DOTTERN verkligen ledsen under veckorna med pappa? Skulle hon må bättre av att du och pappan pratade? För det verkar som om det egentligen är honom du vill prata med, inte barnet....
  • Anonym

Jag vill kunna ha en öppen dialog med min dotters far om vår dotter! Inte med honom eller om honom! För vår dotter! Vad är de ni inte förstår! Att jag svävar? De är lätt att tolka vad någon annan skriver på sitt sätt! Och ni har missläst mitt flera ggr om!

• Anonym
    Anonym (saknad) skrev 2012-11-15 09:21:47 följande:
    Varför måste han vilja ha kontakt med dig? Han har INGEN skyldighet att ha kontakt med dig alls annat än att informationen kring barnet fungerar. Om ni nu sköter hämtning och lämning via förskolan på måndagar exempelvis så är det ju en ny vecka som påbörjas. Veckobrev brukar lämnas i dubbel upplaga så att båda föräldrarna vet vad som händer, får ni inte det så kan du be om det.

Den veckan barnet sedan är hos pappan så kan du väl ringa någon kväll mitt i och prata om ditten & datten med dottern, så små barn brukar i regel inte komma ihåg att "vilja" ringa eftersom vardagen rullar på. Tro det eller ej, dom saknar ytterst sällan eftersom de ju faktiskt är med en förälder och ingen främling  

Meningslösa samtal om mössor/vantar eller kläder och mat  osv. kan du ju ligga lågt med för det är väldigt irriterande när det tjatas om något sådant. Du sköter det hos dig och pappan sköter det hos sig på SITT sätt.

Slappna av och var inte så påträngande och propsa på rätt och fel och som svaret på frågan - JA pappan får göra så. Han behöver inte ha någon som helst kontakt med DIG.  

Han informerar mig inget alls!
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-11-15 15:44:47 följande:
    Jag vill kunna ha en öppen dialog med min dotters far om vår dotter! Inte med honom eller om honom! För vår dotter! Vad är de ni inte förstår! Att jag svävar? De är lätt att tolka vad någon annan skriver på sitt sätt! Och ni har missläst mitt flera ggr om!
    Men han vill inte ha kontakt med dig. Det får du lov att acceptera. Fråga om ni kan ha mail/sms kontakt eller en kontaktbok som skickas med mellan er så att ni kan meddela lite kort om v som gått, info om ev mediciner, större händelser som kan vara bra/kul att veta så att man kan fråga dottern om detta så hon själv får berätta om de gjort något extra kul osv. Alt begränsa endast till viktig info om mediciner, om dottern har gjort illa sig och dyl.
  • Anonym (saknad)
    Jag tycker faktiskt det är DU som inte förstår! Vi är flera som redan svarat dig att JA han får göra så. Han behöver inte alls ha kontakt med dig, ni behöver inte ha någon dialog ens OM dottern. 

Är barnet svårt sjukt, eller kroniskt sjukt med regelbundna läkarbesök och medicinering så JA absolut att ni måste ha en dialog.  
    Har barnet en tid på vårdcentral eller tandläkare som den andra föräldern inte fått besked om så JA då behöver ni ha en dialog om det.
    Men sådan information kan man skicka med i en kontaktbok, det är för övrigt så kommunikationen fungerar mellan förskolepersonal och barnens föräldrar. I många familjer är ju barnet mer på förskolan än hemma rent krasst och det är där saker händer och an får ett papper om det. Eller ringer du hem till dagisfröken också?

Ni behöver inte ha en dialog om vad som hänt på dagis, vad barnet gjorde i helgen eller vilka kompisar barnet lekt med. Han behöver inte informera dig om något sådant alls. Du sköter ert på dina veckor och han sköter sitt på sina veckor. 
  • Brumma

Så det du menar är att du vill att han informerar dig om ALLT? Det VAR så jag uppfattade det så isåfall svävar du nej, men då det verkade lite väl kontrollerande så tänkte jag att jag missuppfattat dig. Det spelar faktiskt ingen roll att du VILL veta vad dottern gör hos sin pappa, även om ni har ett barn ihop har ni gått skilda vägar och har ingen rätt att veta något om den andres vardagsliv. Så för att svara på din fråga, vilket jag kan göra nu när jag förstått ditt syfte - att bli informerad om allt som dottern och pappan gör på pappans vecka, JA, han kan göra så. Förstår faktiskt honom om han tagit avstånd för all kontakt om det är vad du kräver. Han måste känna att du vill kontrollera, att du inte litar på honom och att du inte släppt att ni inte är en familj längre. Jag vet att det låter hårt, men det är antagligen så du uppfattats av honom - oavsett om det varit ditt syfte eller inte...
  • Anonym

Än en gång! NEJ! Inte om allt! Och igen, han berättar INGET och är INTE medgörlig på något vis! Kan jag vara mer tydlig?

• Anonym (men...)
    Anonym skrev 2012-11-15 16:24:28 följande:
    Än en gång! NEJ! Inte om allt! Och igen, han berättar INGET och är INTE medgörlig på något vis! Kan jag vara mer tydlig?
    Kan du då förtydliga exakt vad det är du vill att han ska berätta? Anledningen till att han inte berättar något skulle ju faktiskt kunna vara att det inte hänt något som du behöver veta?
    Och medgörlig..  jag vet inte riktigt om jag spontant kan se dig som medgörlig i den här tråden i alla fall, du hävdar bara din egen synpunkt och vilja stenhårt, blir irriterad och verkar inte vilja varken förklara eller förtydliga när folk inte förstår. Du framstår som du vill ha rätt, ha din vilja igenom och det bara för att, inte för att det finns något konkret, logiskt och vettigt skäl. ALLT och INGET är liksom inga förtydligande, det säger inte ett dugg mer om vad saken handlar om, vart det är du vill komma. 

Därför möts du också av ifrågasättande här.  
Svar på tråden Får han gör så?