• Emelielundin01

Får han gör så?

Mitt ex och jag har en dotter som blir 4år snart! Han har träffat ny och likaså jag! Vu har valår gemensamma dotter varannan vecka vilket fungerade bra till att han tvärt nekade mig någonsomhelst kontakt med min dotter veckan hon är hos honom! Enbart söndagen den veckan får jag ett sms om hur hon haft det hos honom! Han vägrar ha kontakt med mig, han tror att det är honom jag vill prata med/om och inte vårt barn! Får han lov att göra så son han gör? Med vänlig hälsning,

• Svar på tråden Får han gör så?
  • Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2012-11-13 07:17:08 följande:
    Om ert barns andra förälder av någon anledning bestämmer att ni inte ska ha insyn/kontakt under deras veckor kan man be om att upprätta en kontaktbok där allt väsentligt skrivs ner. Vill man kan den vara mycket enkel, med bara korta anteckningar eller så kan den vara mer utförlig med bilder. Eller så ber man att all kontakt sker via mail, sms el liknande.
    Att vara påstridig och envis ger sällan bra resultat.
    Precis men inga förklaringar om vad man har ätit till middag eller vad man gjorde efter dagis i torsdags osv utan sånt som är viktigt, typ vaccinationen i tisdags.
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-11-13 07:32:29 följande:
    Precis men inga förklaringar om vad man har ätit till middag eller vad man gjorde efter dagis i torsdags osv utan sånt som är viktigt, typ vaccinationen i tisdags.
    Ja, exakt, eller xx trillade och slog upp knät i fredags, har varit på vc, ska hållas rent och byta plåster varannann dag el dyl.
    Eller: Vi var på bio i lördags, vi såg Bosse Banan. Sånt är ju även kul för barnet att få berätta om, men små barn kan inte alltid och minns inte alltid heller haha. Men med bild och/eller text blir det lättare för dem att komma ihåg så även om man kommer bra överens kan man göra så.
  • Anonym (saknad)

Du som vuxen ska inte lägga över "din" saknad på barnet, för barnet kanske det inte alls är lika traumatiskt.
    Att ständigt göra sig påmind hos barnet när denne är hos den andra föräldern kan få barnet att känna att det inte är något naturligt när barnet är där. Att det "naturliga" är att barnet är med dig, det kan skapa en stor skuldkänsla.
    Mamma/pappa är så ledsen när jag är här så jag får inte låta för glad eller låta som att jag inte saknar osv.

Dessutom är det oerhört kränkande för den förälder barnet är hos att någon hela tiden ringer och ska ha utfrågning om hur många köttbullar X har ätit, vad har du gjort idag och vad ska du göra i morgon och allt möjligt. 
    Som någon sa så visst är det rimligt att tala om att X slagit sig eller att det är vaccination/tandläkare eller liknande, men annars inte.

Tyvärr är det så att många föräldrar beter sig som att barnet åkt på läger eller är bortrest den veckan barnet är hos andra föräldern, det är det ju inte! Barnet är ju "hemma" precis som hos den andre föräldern!
    Försök att tänka dig in i tanken själv att den andre föräldern beter sig likadant och ringer varje eftermiddag/kväll och förhör sig om vad som händer och sker och bedyrar sin enorma saknad och får barnet att prata med ledsen röst tillbaka. Det är INTE ok hur mycket man än saknar.

• SupersurasunkSara
    Anonym (saknad) skrev 2012-11-13 09:32:23 följande:
    Du som vuxen ska inte lägga över "din" saknad på barnet, för barnet kanske det inte alls är lika traumatiskt.
    Att ständigt göra sig påmind hos barnet när denne är hos den andra föräldern kan få barnet att känna att det inte är något naturligt när barnet är där. Att det "naturliga" är att barnet är med dig, det kan skapa en stor skuldkänsla.
    Mamma/pappa är så ledsen när jag är här så jag får inte låta för glad eller låta som att jag inte saknar osv.

Dessutom är det oerhört kränkande för den förälder barnet är hos att någon hela tiden ringer och ska ha utfrågning om hur många köttbullar X har ätit, vad har du gjort idag och vad ska du göra i morgon och allt möjligt. 
    Som någon sa så visst är det rimligt att tala om att X slagit sig eller att det är vaccination/tandläkare eller liknande, men annars inte.

Tyvärr är det så att många föräldrar beter sig som att barnet åkt på läger eller är bortrest den veckan barnet är hos andra föräldern, det är det ju inte! Barnet är ju "hemma" precis som hos den andre föräldern!
    Försök att tänka dig in i tanken själv att den andre föräldern beter sig likadant och ringer varje eftermiddag/kväll och förhör sig om vad som händer och sker och bedyrar sin enorma saknad och får barnet att prata med ledsen röst tillbaka. Det är INTE ok hur mycket man än saknar.
  • Anonym

Är ledsen att behöva göra er besvikna men i detta fallet handlar de inte om min saknad till mitt barn och att jag lägger över de på min dotter! De handlar om att hennes far resonerar fel!

• Brumma
    Anonym skrev 2012-11-13 16:06:45 följande:
    Är ledsen att behöva göra er besvikna men i detta fallet handlar de inte om min saknad till mitt barn och att jag lägger över de på min dotter! De handlar om att hennes far resonerar fel!

Vad är det du vill att han skall berätta för dig? Är det om olyckor hänt eller bara vad de gör till vardags, vad de äter för mat, när de lägger dottern, om de gör utflykter? Är det du som ringer och ber att få prata med barnet eller vet du säkert att barnet ber om att få ringa dig men får nej? Min bonus, när hon var i den åldern, gick så mkt upp i "nuet" att hon glömde att hon ville ringa. Inte att hon glömde sin andra förälder, men hon tänkte inte så mkt på det helt enkelt - likadant när hon var hos den andra föräldern. En period funkade det att ringa, men sen blev hon orolig av att prata med den förälder hon för närvarande inte var hos, fick dåligt samvete. Nu funkar det igen sen kanske två år tillbaka, men nu är hon närmare tonåring än barn. Du säger att pappan resonerar fel, men ger inget riktigt konkret "bevis" på det. Varför vill du veta och VAD vill du veta?
  • Barbamamah

Alltså jag köper inte argumenten om att man inte har rätt till nån insyn i barnets liv då denna är hos den andra föräldern. Man är ju fortfarande två vårdnadshavare!?! Nu menar jag inte insyn i hur många köttbullar kalle åt till middag men saker som hur det gick på läkarbesöket, hur hanterar barnet mobbingen (eller whatever liknande). Dessutom om barnet har en önskan eller ett behov av att ha nån sorts kontakt med den andra föräldern är det också fel att neka till det. Jag tycker inte att man ska motarbeta den naturliga föräldrainstinkten att ha lite koll på sitt barn för den finns till av en anledning och gynnar barnets överlevnad.

• SupersurasunkSara
    Barbamamah skrev 2012-11-13 17:45:47 följande:
    Alltså jag köper inte argumenten om att man inte har rätt till nån insyn i barnets liv då denna är hos den andra föräldern. Man är ju fortfarande två vårdnadshavare!?! Nu menar jag inte insyn i hur många köttbullar kalle åt till middag men saker som hur det gick på läkarbesöket, hur hanterar barnet mobbingen (eller whatever liknande). Dessutom om barnet har en önskan eller ett behov av att ha nån sorts kontakt med den andra föräldern är det också fel att neka till det. Jag tycker inte att man ska motarbeta den naturliga föräldrainstinkten att ha lite koll på sitt barn för den finns till av en anledning och gynnar barnets överlevnad.
    Det är ju ingen här vad jag vet som nekar till att man bör få vetat ang läkarbesök osv utan just till hyseriska föräldrar med kontollbehov som promt ska veta exakt vad deras som gullefjun gör vareviga sekund.

OM barnet har en önskan att höra av sig till den andra föräldern ska det givetvis få göra det, men det är faktiskt mer sällan än man tror som barnet har den önskan.
  • Brumma
    Barbamamah skrev 2012-11-13 17:45:47 följande:

Självklart är man förälder på heltid, men det betyder inte konstant insyn eller kontakt. OM barnet mår bra av det.. Men som flera sagt tidigare så gör inte alla barn det i alla perioder. Ett tag funkade det inte att mamma pratade med bonus när vi var hos oss, inte åt andra hållet heller. Under samma period grät hon när hon sa hejdå, oavsett om det var till oss eller sin mamma. Hon var inne i en känslig period helt enkelt. Efter ett tag släppte det och både hon, vi och mamman kan ringa "bara för att prata". Det är också en självklarhet att man berättar om det händer ngt allvarligt (även extra kul saker är bra att berätta då barnet på det sätter "får lov" att prata om roliga saker det gör hos den andra föräldern. Så funkar det för oss och vi är nöjda med det allihop. Däremot förstår jag att det KAN bli ett problem. Om man i övrigt har samarbetssvårigheter så kan det vara jobbigt att känna sig övervakad som förälder, vilket leder till att det tyvärr blir jobbigt för barnet oxå.
  • Brumma
    SupersurasunkSara skrev 2012-11-13 17:50:42 följande:
    Det är ju ingen här vad jag vet som nekar till att man bör få vetat ang läkarbesök osv utan just till hyseriska föräldrar med kontollbehov som promt ska veta exakt vad deras som gullefjun gör vareviga sekund. OM barnet har en önskan att höra av sig till den andra föräldern ska det givetvis få göra det, men det är faktiskt mer sällan än man tror som barnet har den önskan.

Svar på tråden Får han gör så?