• Emelielundin01

Får han gör så?

Mitt ex och jag har en dotter som blir 4år snart! Han har träffat ny och likaså jag! Vu har valår gemensamma dotter varannan vecka vilket fungerade bra till att han tvärt nekade mig någonsomhelst kontakt med min dotter veckan hon är hos honom! Enbart söndagen den veckan får jag ett sms om hur hon haft det hos honom! Han vägrar ha kontakt med mig, han tror att det är honom jag vill prata med/om och inte vårt barn! Får han lov att göra så son han gör? Med vänlig hälsning,

• Svar på tråden Får han gör så?
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-11-15 16:24:28 följande:
    Än en gång! NEJ! Inte om allt! Och igen, han berättar INGET och är INTE medgörlig på något vis! Kan jag vara mer tydlig?
    Har du frågat honom om ni kan införa systemet med kontaktbok? På ett vänligt, icke påstridigt sätt? Påpekat att det kan vara bra så ingen av er glömmer meddela saker om ev mediciner osv?
  • Anonym

Då svarar jag er på samma sätt igen! Jag har försökt, förklarat mm! Vill inte gå till familjerådgivningen i första hand men eftersom han inte vill prata med mig när jag kommer med förslag om hur vi kan gå tillväga i denna situationen så får någon annan snart förklara för honom att han måste på något sätt ha kontakt med sin dotters mor, och NEJ Jag begär inget av honom mer än att han ska berätta om de händer något utöver de vanliga! Men han tolkar mig på sitt eget sätt och utifrån att de är honom jag vill ha kontakt med! Ni har aldrig träffat den är personen och jag köper då att de är svårt att även förstå min frustration! Allt han säger och gör ska vara till hans fördel även när vårt barnmorskor iblandat, en manipulativ person!

Vill inte ha fler synpunkter nu!

Så som annars så får jag stå tillbaka och låta honom få sin vilja igenom! Tack och jag hoppas att ni respekterar att jag undanbeder fler svar!

• Mattias 81
    Anonym skrev 2012-11-15 19:45:15 följande:
    Då svarar jag er på samma sätt igen! Jag har försökt, förklarat mm! Vill inte gå till familjerådgivningen i första hand men eftersom han inte vill prata med mig när jag kommer med förslag om hur vi kan gå tillväga i denna situationen så får någon annan snart förklara för honom att han måste på något sätt ha kontakt med sin dotters mor, och NEJ Jag begär inget av honom mer än att han ska berätta om de händer något utöver de vanliga! Men han tolkar mig på sitt eget sätt och utifrån att de är honom jag vill ha kontakt med! Ni har aldrig träffat den är personen och jag köper då att de är svårt att även förstå min frustration! Allt han säger och gör ska vara till hans fördel även när vårt barnmorskor iblandat, en manipulativ person!
    Vill inte ha fler synpunkter nu!
    Så som annars så får jag stå tillbaka och låta honom få sin vilja igenom! Tack och jag hoppas att ni respekterar att jag undanbeder fler svar!
    Jag förstår dig som jag nog sagt innan. Mitt ex berättar inget alls för mig. När man hjälper sonen ta av sig inför badet på kvällen och man upptäcker ett blåmärke stort som en handflata på ryggen och man vet att man måste anteckna det för att sen kunna fråga och då kanske få ett svar på vad som hänt.

Jag fick ju inte ens veta att hon funderade på att flytta, att hon tittade på hus, att hon köpte ett hus.
    Jag fick inte heller veta när hon skulle flytta till huset.

Problemet med såna relationer är att de faller sönder då man måste kämpa för att hålla igång en hälsosam relation till den andre föräldern.
    Jag kommer själv få gå till familjerätten nu då jag slutade prata med exet då hon inte pratade med mig.
    Det är tråkigt att det blir såhär och att man måste kämpa de närmaste 18 åren för att kunna ge barnen det bästa. 
  • Tom Araya

Du som skriver en massa inlägg som om du vore TS men kallar dig bara 'Anonym', är du trådstartaren?

• Anonym
    Mattias 81 skrev 2012-11-16 00:37:39 följande:
    Jag förstår dig som jag nog sagt innan. Mitt ex berättar inget alls för mig. När man hjälper sonen ta av sig inför badet på kvällen och man upptäcker ett blåmärke stort som en handflata på ryggen och man vet att man måste anteckna det för att sen kunna fråga och då kanske få ett svar på vad som hänt. Jag fick ju inte ens veta att hon funderade på att flytta, att hon tittade på hus, att hon köpte ett hus. Jag fick inte heller veta när hon skulle flytta till huset. Problemet med såna relationer är att de faller sönder då man måste kämpa för att hålla igång en hälsosam relation till den andre föräldern. Jag kommer själv få gå till familjerätten nu då jag slutade prata med exet då hon inte pratade med mig. Det är tråkigt att det blir såhär och att man måste kämpa de närmaste 18 åren för att kunna ge barnen det bästa. 

Tack Mattias!
  • SupersurasunkSara
    Mattias 81 skrev 2012-11-16 00:37:39 följande:
    Jag förstår dig som jag nog sagt innan. Mitt ex berättar inget alls för mig. När man hjälper sonen ta av sig inför badet på kvällen och man upptäcker ett blåmärke stort som en handflata på ryggen och man vet att man måste anteckna det för att sen kunna fråga och då kanske få ett svar på vad som hänt.

Jag fick ju inte ens veta att hon funderade på att flytta, att hon tittade på hus, att hon köpte ett hus.
    Jag fick inte heller veta när hon skulle flytta till huset.

Problemet med såna relationer är att de faller sönder då man måste kämpa för att hålla igång en hälsosam relation till den andre föräldern.
    Jag kommer själv få gå till familjerätten nu då jag slutade prata med exet då hon inte pratade med mig.
    Det är tråkigt att det blir såhär och att man måste kämpa de närmaste 18 åren för att kunna ge barnen det bästa. 
    Vi är fler som förstår. MEN det är viktigt att hålla isär begreppen. Ditt ex talar inte om VIKTIGA saker, den som vi argumenterat emot har framstått som att han/hon vill veta hur många köttbullar barnet ätit, vad de gjort osv samt tala med barnet som (antagligen) inte själv uttryckt en önskan att tala med mamman. Det är inte att vilja veta väsentliga saker, det är snokeri och kontrollbehov.

• Anonym (styvmor)

Hej TS

Min man har valt att inte ha något annat att göra med biomamman till deras gemensamma dotter än via mail och endast telefon vid akuta situationer vilket biomamman inte accepterar utan nonchalerar totalt hans tycke men allt beror på att hon ringer eller tar kontakt bara honom om detta:

* Frågar om dottern kan få komma till henne ett par timmar hit och dit ( fast det finns ett avtal om boende och vårdnad)
    * Frågor om var dotterns kläder, leksaker, böcker mm är hos oss och om så är fallet så vill hon att han lämnar dom till henne omedelbart
    * Får hon ett nej eller inget svar alls så kommer det strax efter massor med kränkande ord och förbannelser samt hot om vårdnad, boende mm

Övrigt som hänt:
    * Hon vägrar samarbeta med oss och har alltid gjort så
    * Hon vill ha reda på allt som händer hos oss eller med oss men min man (biopappan) får inte veta någonting om vad dottern gjort hos biomamman, som tex när vi skulle åka en vecka utomlands på semester så skulle hon ha reda på allt, flightnr, hotell namn rumsnr, när vi åker och när vi kommer hem mm ALLT annars skulle hon inte skriva under passansökan för dottern, sedan får vi reda på att dottern varit utomlands med biomamman till Egypten utan att vi fått reda på någonting, inte ens att dottern varit utomlands, detta får vi veta två år efter resan...Jätte bra samarbete eller hur?
    Nu försöker hon få biopappan att träffa sin dotter under nyår även om nyår infaller i hennes boende och umgänges vecka och skriver till biop att han borde vilja träffa och umgås med sin dotter under storhelger vilket är första gången på flera år som vi inte har barn hos oss under storhelg och vi har bokat annat över denna nyår men det accepterar hon inte utan då hotar hon med rättsliga processer istället och annat.

Nu har det gått så långt att vi orkar inte med henne längre så vi nonchalerar hennes mail och samtal, blir det rätten så blir det vad de beslutar, vi ger upp nu! Och det för dotterns skull, vi orkar inte se henne slitas mellan två föräldrars konflikter längre!!

• Anonym (:))
    Anonym (styvmor) skrev 2012-11-16 09:52:17 följande:
    Hej TS

Min man har valt att inte ha något annat att göra med biomamman till deras gemensamma dotter än via mail och endast telefon vid akuta situationer vilket biomamman inte accepterar utan nonchalerar totalt hans tycke men allt beror på att hon ringer eller tar kontakt bara honom om detta:

* Frågar om dottern kan få komma till henne ett par timmar hit och dit ( fast det finns ett avtal om boende och vårdnad)
    * Frågor om var dotterns kläder, leksaker, böcker mm är hos oss och om så är fallet så vill hon att han lämnar dom till henne omedelbart
    * Får hon ett nej eller inget svar alls så kommer det strax efter massor med kränkande ord och förbannelser samt hot om vårdnad, boende mm

Övrigt som hänt:
    * Hon vill ha reda på allt som händer hos oss eller med oss men min man (biopappan) får inte veta någonting om vad dottern gjort hos biomamman, som tex när vi skulle åka en vecka utomlands på semester så skulle hon ha reda på allt, flightnr, hotell namn rumsnr, när vi åker och när vi kommer hem mm ALLT annars skulle hon inte skriva under passansökan för dottern, sedan får vi reda på att dottern varit utomlands med biomamman till Egypten utan att vi fått reda på någonting, inte ens att dottern varit utomlands, detta får vi veta två år efter resan...Jätte bra samarbete eller hur?
    Nu försöker hon få biopappan att träffa sin dotter under nyår även om nyår infaller i hennes boende och umgänges vecka och skriver till biop att han borde vilja träffa och umgås med sin dotter under storhelger vilket är första gången på flera år som vi inte har barn hos oss under storhelg och vi har bokat annat över denna nyår men det accepterar hon inte utan då hotar hon med rättsliga processer istället och annat.

Nu har det gått så långt att vi orkar inte med henne längre så vi nonchalerar hennes mail och samtal, blir det rätten så blir det vad de beslutar, vi ger upp nu! Och det för dotterns skull, vi orkar inte se henne slitas mellan två föräldrars konflikter längre!!
    Att hon frågar om hon kan ha dottern extra kan väl inte vara ett problem? Fråga måste man kunna göra.

Ev. glömda kläder och saker ska pappan givetvis se till att lämna tillbaka så snabbt de upptäcks.

Hon har all rätt att stämma honom så "hot" kan man inte kalla det.

Var resan med pappan helt och hållet på pappans tid med barnet eller fick han låna barnet extra för att kunna resa?

Varför mailar inte pappan till henne och erbjuder sig ha barnet på heltid om det nu är så att mamman varken kan eller vill ha barnet när hon ska?
  • SupersurasunkSara
    Anonym (styvmor) skrev 2012-11-16 09:52:17 följande:
    Hej TS

Övrigt som hänt:

På väg att bli så här med.
  • Brumma
    Anonym (:)) skrev 2012-11-16 10:04:21 följande:
    Att hon frågar om hon kan ha dottern extra kan väl inte vara ett problem? Fråga måste man kunna göra.
    Klart det kan vara ett problem. Om man frågar ngn gång så visst, men är det ngt som upprepas så är det ju ett bevis på att man inte vill respektera barnets tid med den andra föräldern.
    Är det så illa att mamman tillfrågar BARNET (så gör mamman här) om det vill vara med mamma lite extra, utan att kolla med pappan först, så är det ett stort problem..

Ev. glömda kläder och saker ska pappan givetvis se till att lämna tillbaka så snabbt de upptäcks.
    Givetvis, men även här, händer det återkommande gånger så får man kanske vänta tills bytesdagen? Om det inte är ngt som är viktigt såklart.

Hon har all rätt att stämma honom så "hot" kan man inte kalla det.
    Visst har man rätt att stämma varandra, om det finns grunder. Men att upprepade gånger använda det som ett argument för att få igenom det man vill - DET är ett hot!!

Var resan med pappan helt och hållet på pappans tid med barnet eller fick han låna barnet extra för att kunna resa?
    Här tycker jag faktiskt att det kan vara relevant att meddela vart man ska, när man åker/kommer tillbaka tex. OM det händer ngt.. Men ALL info är inte nödvändig.

Varför mailar inte pappan till henne och erbjuder sig ha barnet på heltid om det nu är så att mamman varken kan eller vill ha barnet när hon ska?
    Varför skall det alltid tas upp argumenet - men är du inte nöjd så ta barnet på heltid??
    Ett argument helt utan grund och som verkar användas som ett "gilla läget annars" argument..
    Pappan kanske ser att barnets bästa är att ha båda sina föräldrar lika mycket? Samarbetssvårigheter i sig måste inte lösas med att EN förälder får boendet...
    Svar i fetstil..
Svar på tråden Får han gör så?