sticksNstones skrev 2012-11-17 00:49:03 följande:
Det som hjalpte mig mest var att ga, dock inte mot slutet nagon manad innan op. Ryggmusklerna, rumpan och larmusklerna var helt i kramp och gjorde gaendet ratt svart. Men som tur ar behovde jag aldrig hjalpmedel, inte heller hade jag sa illa som du (med kanselbortfall i sadelomradet).
Daremot hade jag typ INGEN ryggvark, utan bara bensmartorna. Fotterna varkte, anklarna varkte och hela utsidan av benen kandes som riktigt omma, harda muskler (givetvis nerverna som spokade). Traningen och ridningen var bara att glomma det sista aret innan op, var helt slut efter en dag pa jobbet och bara langtade efter att fa komma hem och lagga mig pa golvet! Galet.
All lycka till med din op. Ska du vara sjukskriven nagot?
Nar du ligger och vilar, tank pa att borja rora pa dig redan fran borjan! Wiggle dina tar, boj pa knan, lyft pa benen, gor stretchovningar. Jag hade lite komplikationer i borjan, troligtvis kom de at sjalva hinnan for ryggmargsvatskan sa lackte det i borjan. Hur jag markte det? SJUK huvudvark sa fort jag reste mig! Tog en vecka av vilolage plus massor av kaffe innan det gick over. Sa den veckan lag jag mest, men gjorde massa smarorelser hela tiden.
Jag hade först ryggvärk, sen var det som att smärtan förflyttade sig nästan enbart till benet, förutom när jag satt i soffan på avdelningen, men de senaste veckorna har ryggvärken skjutit i höjden rejält, samt att de senaste dagarna kan jag känna hur det även värker till då och då i det andra benet. Det börjar bli jobbigare att ta sig fram igen.
Tack! Jag hoppas operationen lyckas och jag kan gå ganska direkt efter. Jag har sjukskrivning fram till 9:e december, hoppas på att få operation innan dess. Men det blir nog tyvärr sjukskrivning året ut...
Hjälp! Ryggmärgsvätska som rinner??! Vadå, ut ur kroppen liksom eller inuti? Var detta före eller efter operation? För jag har börjat få sån sjuklig huvudvärk nu. Lider av migrän också, fick ett anfall häromdagen, men jag tänker att det beror på att jag är så stel i övre delen av kroppen och framförallt axlarna i och med att jag drar upp dem så pass mycket pga. kryckorna..
Hur länge fick du vänta på operation?