• Nicolina00

Efter diskbråcksoperation

Hej,

Jag ska snart genomgå en diskbråcks-operation. Diskbråcket sitter mellan L5-S1 och TNFa har runnit ut kring nerverna ner till benet, och har dessutom en stor påverkan på, ja, hur ska jag uttrycka det... Förmågan att utföra sina "behov".

Jag har sådan fruktansvärd värk i ryggen, som har stegrat lavinartat de senaste dagarna, men benet är det värsta. Jag har så ont att jag blir galen, och inte sova kan jag göra heller. Har väl fått ca 20 timmars sömn de senaste 6 veckorna, vissa nätter har jag varit uppe utan någon sömn på över 48 timmar.. Slut på självömkan :P

Jag undrar hur lång tid det tar att bli av med smärtan i benet samt ryggen efter en operation av diskbråck? Kan jag hoppa upp ur sängen och jobba redan dagen efter (lärare= stillasittande i många timmar eller stående i många timmar), sjukskrivning ytterligare 1 vecka eller får jag räkna med längre sjukskrivning?

Stort tack!

• Svar på tråden Efter diskbråcksoperation
  • Anonym (Kissi)

Har du också inkontinens då? Jag måste ha blöja både dag och natt...

• Anna74a

Jag fick fort röntgen och hjälp men sedan tog det ett tag eftersom de trodde att det skulle läka av sig självt men det gjorde det inte sedan tvekade jag inför operationen men det blev ohållbart till slut.
    Jag blev sängliggande i stort sett och åt maxdosen på Alvedon , tradolan och någon morfintablett.
    Så jag tackade ja till operationen.
    Sammanlagt var jag dålig i sju månader.

• Houdini
    Nicolina00 skrev 2012-11-18 14:34:02 följande:
    Okej, det var bra att du påpekade detta :) Som det är just nu kan jag inte sitta längre än max 10 minuter. Senaste bilfärden blev liggandes i baksätet.. Haha! Jaa, de som inte varför man ligger där måste ju verkligen undra vad man är för märklig figur :P

Jo, det kan jag faktiskt förstå. Ser sambandet mellan skadligt mot rygg och när jag har försökt sitta vid matbordet vid middag. Det är ju bara att glömma!

Men va konstigt att läkare eller annan sjukvårdspersonal inte påpekar detta med sittandet. Det kan ju göra att man får mindre ont, att man undviker att sitta alltså.

Och det är ryggläge som gäller framför teven också tänk på det.  
  • Nicolina00
    Anonym (Kissi) skrev 2012-11-18 15:32:59 följande:
    Har du också inkontinens då? Jag måste ha blöja både dag och natt...
    Jag kunde inte kissa under de första 3 veckorna, tillslut fick jag igång det men mitt problem är att jag har tvingats hitta en teknik för att kunna få ut det. Jag har alltså inte inkontinens (läckage) utan mitt "stannar kvar" om jag inte får in tekniken ordentligt. Blåsan har varit uttöjd sammanlagt 3 ggr, varav två av gångerna har det varit över 1000ml.

Däremot har jag svårigheter med behov nr 2, det är väldigt väldigt bråttom till toa, annars kan en olycka ske.

Stackars! Jobbigt att behöva gå omkring med blöja :( Vad har de sagt till dig? vad kommer att hända för din del?
  • Nicolina00
    Anna74a skrev 2012-11-18 15:48:52 följande:
    Jag fick fort röntgen och hjälp men sedan tog det ett tag eftersom de trodde att det skulle läka av sig självt men det gjorde det inte sedan tvekade jag inför operationen men det blev ohållbart till slut.
    Jag blev sängliggande i stort sett och åt maxdosen på Alvedon , tradolan och någon morfintablett.
    Så jag tackade ja till operationen.
    Sammanlagt var jag dålig i sju månader.
    Första gången jag var inne skickade de hem mig från akuten med värktabletter, trots att jag inte kunnat kissa på över 48 timmar. Då kunde jag fortfarande "gå" och värken i benet var inte särskilt påtaglig. Åkte tillbaka på kvällen och blev på inlagd på ortopeden. Dag 3 fick jag röntgen. De trodde det skulle läka inom 4-5 dagar, men jag skulle ändå ligga kvar på avdelningen... Efter 14 dagar med kateter och värken som blivit värre blev jag hemskickad.
    Nu har jag fått remiss till operation. Gillar inte operation egentligen, har väldig respekt både för narkos och för kirurgiska ingrepp, men det är egentligen den väg som gör att jag kommer att kunna bli "bra" relativt snart, och jag börjar bli galen av att bara gå hemma, jag måste komma tillbaka till jobbet nu, haha!
    Ja, maxdos av alvedon tar jag, sedan paraflex 3ggr/dag, dolcontin (morfin) 2ggr/dag och voltaren 2ggr/dag.

Förstår att du tackade ja till slut.
  • Nicolina00
    Houdini skrev 2012-11-18 15:48:52 följande:

Men va konstigt att läkare eller annan sjukvårdspersonal inte påpekar detta med sittandet. Det kan ju göra att man får mindre ont, att man undviker att sitta alltså.

Och det är ryggläge som gäller framför teven också tänk på det.  
    De har hela tiden försökt få mig att sitta, kanske för att de inte tagit det hela på allvar, jag vet faktiskt inte. Men tack så jätte mycket för tipset, då ska jag krypa ner i soffan nu :)
  • sticksNstones
    Nicolina00 skrev 2012-11-18 14:37:46 följande:
    vad skönt! När jag var inlagd träffade jag en tjej som var lika smärtpåverkad och "invalid" som jag är. Hon hade gått med smärtan ett par månader och fick till slut operation. Redan på kvällen efter OP skuttade hon ur sängen, duschade, hade sina vanliga kläder och knatade ner till kiosken. Det var väldigt häftigt att se måste jag säga :)
    Och vilken frihetskänsla det måste vara! :)

Skönt att få slippa tabletterna! Jag har faktiskt försökt låta bli dem ibland. De hjälper inte och då känns det meningslöst att ta dem. Dessutom har jag fått magsår pga. voltarenen, suck.

Men vad härligt att det gick så bra för dig! Hur lång tid tog det innan du fick operation?
    Mitt op gjordes 4 manader efter att jag tog kontakt med lakare. Sa ratt fort. Helt ofattbart att du far vanta nar du har paverkan pa kisseriet och poopandet! Har fragar dom det direkt och har man sana besvar blir det akut -op, jag hade ju inte det sa fick vanta nagra manader.

Ja dom ska ju liksom in mellan kotorna och greja sa ibland kommer dom at sjalva hinnan som omger ryggmargen och vatskan. Da kan det bli ett litet hal som det sipprar ur, det ar ju den vatskan som omger hjarnan ocksa sa man far djavulskt huvdvark. Dom kommer nog forklara detta for dig. Ibland maste dom in efterat och lappa ihop det om det inte lakar sjalv, vilket mitt gjorde som tur var.

Mitt op var ratt stor, med bade laminectomi och discectomi eftersom mitt brack var brett och skot ut bakat och at sidorna. Sa dom var tvunga att ta bort en del av kotan for att komma at. Ju storre op desto storre risk for komplikationer :( Ofta ar det dom som "bara" gjort en microdisectomy som skuttar upp ur sangen direkt efter, det ar en ratt enkel och simpel procedur for kroppen. Sa eftersom jag blev av med en del av kotan och hade mycket storre op tog det bra mycket langre innan jag skuttade :)

Sa misstrosta inte, det beror pa vilken typ av op du haft hur snabbt du blir battre. Hade ocksa en kvinna i min sal som direkt efter gick upp och pa toa medan jag fick anvanda pottan i sangen!
  • Nicolina00
    sticksNstones skrev 2012-11-19 00:20:50 följande:
    Mitt op gjordes 4 manader efter att jag tog kontakt med lakare. Sa ratt fort. Helt ofattbart att du far vanta nar du har paverkan pa kisseriet och poopandet! Har fragar dom det direkt och har man sana besvar blir det akut -op, jag hade ju inte det sa fick vanta nagra manader.

Ja dom ska ju liksom in mellan kotorna och greja sa ibland kommer dom at sjalva hinnan som omger ryggmargen och vatskan. Da kan det bli ett litet hal som det sipprar ur, det ar ju den vatskan som omger hjarnan ocksa sa man far djavulskt huvdvark. Dom kommer nog forklara detta for dig. Ibland maste dom in efterat och lappa ihop det om det inte lakar sjalv, vilket mitt gjorde som tur var.

Mitt op var ratt stor, med bade laminectomi och discectomi eftersom mitt brack var brett och skot ut bakat och at sidorna. Sa dom var tvunga att ta bort en del av kotan for att komma at. Ju storre op desto storre risk for komplikationer :( Ofta ar det dom som "bara" gjort en microdisectomy som skuttar upp ur sangen direkt efter, det ar en ratt enkel och simpel procedur for kroppen. Sa eftersom jag blev av med en del av kotan och hade mycket storre op tog det bra mycket langre innan jag skuttade :)

Sa misstrosta inte, det beror pa vilken typ av op du haft hur snabbt du blir battre. Hade ocksa en kvinna i min sal som direkt efter gick upp och pa toa medan jag fick anvanda pottan i sangen!
    Men det var ju ändå "fort", allt är ju relativt och fyra månader med konstant smärta är ju inget vidare, eller ja, det är så klart fruktansvärt :P
    Nej du... Hela min historia med det här är helt sjuk, anledningen till att jag skickades hem med kateter efter att ha varit inlagd i 14 dagar (14 dagar!!! helt galet!! Och de ansåg att det inte är ngt fel på mig) är pga att de gjorde en miss under min blåsträning och för tredje gången hade min blåsa samlat på sig över 1000ml. Samma sak när jag skickades hem första gången, det bad de iofs om ursäkt för, samma sak när de missat att kontrollera min blåsa ordentligt blåsträningen, men det hjälper ju inte direkt. Att de inte tog varken det här med kisseriet eller poopandet på allvar är helt galet.
    Jag upptäckte det här med poopandet när jag var inlagd dessutom. Att jag inte har någon känsel där och dessutom, när jag får den där känslan, ja, då är det bråttom bråttom bråttom.

Oj, men höjden av otur för dig! Både då ryggmärgsvätskan som läcker och en större OP. Jag får ju en liten operation, antar jag iaf. Så jag håller alla tummar för att jag kan skutta upp ur sängen åtminstone dagen efter.

• Anna74a

Kom att tänka på en lite rolig sak, jag var hos en privat ryggläkare först som hade som ett vanligt kontor han sa:
    Om det blir så att du kissar på dig, blir inkontinent så kom inte hit!!!!!!!
    Då åker du till akuten!
    Såg en bild framför mig hur det skulle kunnat se ut :)
    Ha ha

• Nicolina00
    Anna74a skrev 2012-11-19 10:03:11 följande:
    Kom att tänka på en lite rolig sak, jag var hos en privat ryggläkare först som hade som ett vanligt kontor han sa:
    Om det blir så att du kissar på dig, blir inkontinent så kom inte hit!!!!!!!
    Då åker du till akuten!
    Såg en bild framför mig hur det skulle kunnat se ut :)
    Ha ha
    Hahaha! Den var bra ;) Jag har nog haft "tur i oturen" att jag inte blivit tillfälligt inkontinent - med tanke på att jag har problem med det där, men åt andra hållet då ;)

... Tänk dig att bajsa på sig inne hos honom då, herregud! Haha!
Svar på tråden Efter diskbråcksoperation