Houdini skrev 2012-11-19 19:16:21 följande:
Va skönt att någon annan också har fått påpekat detta med sittandet ;)
De kan ju ha kommit på nya ideer under åren men jag tror att det är viktigt att tänka på detta. Jag som bara har vanliga ryggproblem märker nämligen en markant skillnad om jag sitter vid min dator vid matbordet i flera timmar.
Om operationen går bra och inga komplikationer tillstöter så verkar man känna sig bra direkt, så då gäller det att damerna inte slarvar med eftervården och tror att ni är hlet friska på en gång ;)
Förstå mig rätt nu, jag är själv tjej så jag vet hur det kan vara, se till att ha hjälp i minst en månad efter op och LYD läkarnas och sjukgymnasternas råd. Det gjorde inte en jag känner och hon fick göra om op.
Men gäller det där med sittandet nu innan också? Inte för att det egentligen är något bekymmer - Kan ju ändå inte sitta :P Men jag tänkte på det de sa på sjukhuset... De ville hela tiden få mig till att sitta upp, inte bra att ligga. Och det kan jag köpa, konstant liggställning är inte bra för tillfrisknandet, men att sitta måste ju nästan vara värre, jag tänker på att i sittande ställning så belastar man ju ryggen och således disken ännu mer än i sittande... hmm..
Haha! Jaa, det är väl också någonting jag måste erkänna att jag får jobba på konstant - att jag är tjej och på så vis är lite försynt gällande att be om/kräva den hjälp jag har rätt till. Nästan så att jag undermedvetet förminskar mig själv och min smärta = kan leda till att man inte får den vård eller hjälp man bör ha. Suck!
Jag ska lyssna på allt mina läkare och mina sjukgymnaster säger. Jag går i dagsläget till två sjukgymnaster, inte för att det på något vis påskyndar någon form av tillfrisknande, men det gör att jag får input från olika håll. Den ena sjukgymnasten är på remiss från smärtläkare, den andre sjukgymnasten är via en privat rehab-klinik som familjen haft kontakt sen urminnes tider. Jag har då turen att gå till en av Sveriges bästa sjukgymnaster. Men han vill knappt ta i mig, han är rentav förbannad för att läkarna inte gjort något ännu. Han skrev ett bestämt brev till min läkare i förra veckan om att jag måste på ny undersökning samt så ny MR och operation. Det enda han och den andre sjukgymnasten kan göra är att sätta akupunkter, allt annat är bara negativt och kan trigga på det hela ännu värre. Jag har tydligen en så hög nervpåverkan att han börjar bli orolig för att jag kommer få vissa bestående men - bland annat med blåsa och tarm, men också att benet kan få bestående men om detta inte behandlas snarast. Jag bytte faktiskt läkare för tredje gången i förra veckan, då ingen ville ta tag i det och bara skickade omkring mellan akuten, vårdcentralen, tillbaka till akuten och sedan vårdcentralen igen. Alla "skyller" på varandra och lägger ansvaret på någon annan. Galet har det varit. Men den senaste läkaren förstod problemet och är den första av läkarna som tagit det på allvar. Han hade telefonkonsultation med ortopeden på Nacka och de bad min läkare om att skicka remissen till dem. Så nu håller vi tummarna!!
Ursäkta novellen som kom nu, men jag vandrar mellan hopp och förtvivlan. Jag är fasen bara 23 år, jag bör ju vara en sådan patient man vill "fixa" och sedan bli av med. Det gynnar varken mig, samhället eller vården att hålla mig i detta skick. Eller jag vet inte. Och jag menar alltså inte att på något vis vara åldersdiskriminerande nu, jag menar bara att jag är en sådan samhällskostnad som är totalt onödig, dessutom VILL jag ju tillbaka till arbetet snarast, och det bör väl ligga i hela samhällets intresse att jag faktiskt kommer tillbaka. Förstår ni hur jag menar? Trots att jag känner hur jag morfin-svamlar...