• Nicolina00

Efter diskbråcksoperation

Hej,

Jag ska snart genomgå en diskbråcks-operation. Diskbråcket sitter mellan L5-S1 och TNFa har runnit ut kring nerverna ner till benet, och har dessutom en stor påverkan på, ja, hur ska jag uttrycka det... Förmågan att utföra sina "behov".

Jag har sådan fruktansvärd värk i ryggen, som har stegrat lavinartat de senaste dagarna, men benet är det värsta. Jag har så ont att jag blir galen, och inte sova kan jag göra heller. Har väl fått ca 20 timmars sömn de senaste 6 veckorna, vissa nätter har jag varit uppe utan någon sömn på över 48 timmar.. Slut på självömkan :P

Jag undrar hur lång tid det tar att bli av med smärtan i benet samt ryggen efter en operation av diskbråck? Kan jag hoppa upp ur sängen och jobba redan dagen efter (lärare= stillasittande i många timmar eller stående i många timmar), sjukskrivning ytterligare 1 vecka eller får jag räkna med längre sjukskrivning?

Stort tack!

• Svar på tråden Efter diskbråcksoperation
  • sticksNstones
    Nicolina00 skrev 2012-11-27 18:08:09 följande:
    Nu har det hänt grejer, men nu är jag oroligare än tidigare.
    Åkte in akut igår pga smärtorna. Obligatoriska blodprover togs och resultatet var lite knepigt... Förhöjd sänka, höjt värde vita blodkroppar och väldigt hög halt urinsyra. Jag lades in. Idag blev det DT. Svaret visade dels en fylld tjocktarm (förmodligen för ryggen) och förändringar på levern.
    Jag är inte jätte orolig, men nervös för vad som kan vara fel på mig. Har fått ny tid för MR, och innan den är gjord så är det bara att avvakta, förmodligen blir det akut operation samt flera tester av lever och kolla upp det där med urinsyra/kristaller. De har hittat att det finns en infektion i kroppen, antagligen påverkat av inflammation i lederna i ryggen eller infektion i disken, ev. infektion i levern. Mkt att ta in, men bara att ta det med ro.

Däremot så har smärtan blivit helt outhärdlig, nu i båda benen. Vänster ben känns som att det ska sprängas i småbitar vilken sekund som helst, höger känns som en konstant spänning, liknar det med en gummisnodd som man spänner. Smärtan i ryggen är total, både molvärk och hugg, framförallt i vissa lägen känns det som knivhugg. Nu ligger jag här på avdelningen och hoppas de vill ge mig nåt riktigt starkt.
    Later riktigt orovackande ju! All lycka till, uppdatera garna hur det gar!
  • Nicolina00

Jag återkommer när jag gjort MR och när läkaren kommit fram till behandling.

• Nicolina00

Hallå igen! Först vill jag börja med att göra min trådstart korrekt, det är ingen som har konstaterat att det läcker TNFa ur min disk, utan några tror att det gör det, andra inte. Och jag står mitt emellan och förstår ingenting. Som ni vet åkte jag in akut i måndags då smärtorna blivit alldeles olidliga, dessa smärtor är så fruktansvärda, och jag trodde tidigare att detinte gick att ha ondare, men tji fick jag. Jag hade som sagt oroväckande hög sänka bl.a. Detta har ej förändrats. Jag hade dessutom över 800ml i blåsan, och kände mig inte ens kissnödig. Jag har alltså inte kunnat tömma blåsan ordentligt när jag varit hemma, då jag inte känt mig kissnödig i tid samt att blåsan inte töms. Kateter sattes in men togs ut ett par dagar senare, fick en allergisk reaktion mot latex-materialet på slangen. Bladderscan har inte skötts ordentligt och jag har hela tiden rest-urin på omkring 300-400ml som jag bokstavligt talat får pressa ut. Detta trots att jag tycker jag kissar ordentligt. DT visade som sagt överfylld tarm och förändring av levern. Detta var i tisdags. Jag har fortfarande inte kunnat tömma tarmen, trots diverse droppar, blandningar, drycker, klux, såna "stolpiller" och lavemang. Levervärdena kollas konstant och är oförändrade, något som kommer att kollas vid senare skede. Fick MR i onsdags, visade ingen förändring på diskbuktningen. Min läkare var dock fortfarande oroad över min nervpåverkan och beställde ytterligare en MR, denna gång med kontrast vätska. Denna MR gjordes i fredags. Under hela torsdagen och fredagen hade jag kräkts. Vad jag än fick i i mig kom upp samma väg, pga. överfylld tarm. t.o.m kontrastvätskan kräktes jag upp under MR. Pinsamt! Har även hög feber och blodproverna visar tydliga indikationer på infektion i kroppen. Idag fick jag svaren från senaste MR. Stor inflammation i nerverna i ländryggen som går ner i benet. De kan inte se om detta påverkas av den buktande disken, och det var jourläkaren som meddelade mig svaret. Imorgon kommer neurolog och min ordinarie läkare. Ska bli spännande att se vad de har att säga. Jag är dock väldigt lättad över resultatet. Givetvis är jag inte glad för att det är något fel på mina nerver, men det är en så befriande känsla att träffa en läkare som vill ha svar på vad jag lider av för problem samt att jag nu faktiskt har svart på vitt att jag inte är överkänslig - Jag har en stor inflammation på nerverna, nog fan har man smärta då! Jag är dock lite fundersam över vilken slutsats de drar av det hela, hur de ska hjälp mig med smärtan. Men just nu är jag så otroligt påverkad av mina smärtstillande (som jag snarare vill kalla för knark då de inte hjälper ett dugg mot smärtan) och önskar bara jag kunde få ordentlig sömn denna natt. Sovit 3 timmar sammanlagt sedan jag kommit hit för en vecka sedan. Den behandling jag tidigare skulle genomgång, det här med att röra mig mycket och inte vara sängliggande - nu ska jag mest vila och inte reta nerverna. Så, felbelastning under 8 veckor känns ju lagom skojigt. Jag blir inte klok på detta! Visst, de överväger fortfarande operation av den buktande disken, men ja, nej, jag vet inte. Behövde mest få skriva av mig! .................................................................. En fråga till er dock... Har ni fått Lyrica mot er nervsmärta? Och i så fall, vilka var era biverkningar? Har hört att detta preparat används som ångestdämpande?!

• sticksNstones

Hur gar det Nicolina?

Jag fick Tegretol som egentligen anvands for epilepsipatienter! Men tydligen har den god effekt pa nervsmartor ocksa. Gick pa den i 3 manader, hjalpte mig att ta mig igenom jobbedagar men jag blev... Helt dum i huvudet av det! Virrig, forvirrad, langsam (tankegang!), gjorde farliga saker i trafiken etc. Slutade med den narmare min op datum.

• lightfish

Har tidigare läst här men alltid varit på språng och inte hunnit skriva. Hur har det gått för dig?

• hallandsliv

Nicolina> Hoppas verkligen du fått ordentlig hjälp nu! 

Läckande diskar är tydligen ganska vanligt och något man rätt nyligen kommit på kan påverka nervrötterna. Min man har nervpåverkan i benen trots att han inte har någon större buktning på disken som är trasig. Detta på grund av att disken läcker vätska som ger en inflammation i nerverna. Många är dom läkare som sagt att han inte skulle vara hjälpt av en operation för att hans disk inte buktar tillräckligt mycket. Till slut gjorde de en undersökning som heter diskografi. Då sprutar man in kontrastvätska i disken under tiden man röntgar med MR. Då kan man se om disken läcker och på så vis påverkar nerverna. Då kom de fram till att han ska få en diskprotes för att slippa påverkan från nerverna i benen. Äntligen!

Apropå TNF-a så kommer det inte från ryggmärgsvätska eller så, utan det utsöndras av immunceller i immunsystemet. Så var det än finns en inflammation i kroppen så finns TNF-alfa.

Jag vet flera som äter Lyrica mot neuropatiska smärttillstånd och det har fungerat hyfsat. Som bieffekt så höjer det sinnesstämningen lite också och det kan man ju behöva när man har ont.       

• Bchrisny

Nicolinas problem är allvarliga och har sin förklaring. Men detta med TNF alfa och läckande diskar är i högsta grad en hypotes.
    Om det mot förmodan skulle vara vätska som är problemet så är det något som kroppen själv absorberar inom 3 veckor.  Forskningen leddes av Prof B.Rydevik och vilka konferenser jag intresserat besökt, har enbart gjorts på råttor.
    Astra betalade forskningen och hoppades att de kunde använda en redan etablerad medicin (Remicade) men såvitt jag vet har både forskningen och hypotesen lagts ned.

Nicolinas tömningsproblem tror jag beror på höga dosor smärtstillande (morfin bl.a) och smärtstress. Jag har själv sett många patienter i samma sits.

jag är inte speciellt säker på att det är ens diskbråcket som ställer till problemen heller. Det finns helt andra krampliknande situationer (akute Lumbago) som kan uppstå och ge dessa besvär.
    därav har läkarna problem nu att bestämma sig.
    Kan tilläga att en nära vän till mig just rett ut en storm liknande Nicolina, och med samma besvär i rygg alt ben.
    Men INGEN operation. Han har nämligen gjort en diskbråcksOP ...och fick nu samma problem igen på samma ställe.
    Läs mer på
    ryggproblem.blogspot.com/

Ordf. i Patientförening i 15 år
  • Anonym (Hoppfull)

Hej Nicolina ! Hur går det med ryggen ?Jag har själv ett besvärligt diskbråck med domningar och värk som gör det svårt att stödja på högerfoten.Jag äter Lyrica och den enda biverkan jag drabbats av är muntorrhet.Jag är inte på något sätt smärtfri men medicinen gör det lättare att härda ut.Värt ett försök k tycker jag

• Nicolina00

Hej på er!

Jag är nu hemma, kom hem igen dagarna före jul. Läkarna har gjort mängder av tester och undersökningar. Konstaterat är en diskbuktning samt kraftig inflammation på nervroten. Dem är oense om exakt orsak och hur stor den s.k skadan är, samt hur det ska behandlas. Jag äter i dagsläget Lyrica 4x3, panodil 4x4, kataprezan 1x2, saroten 1x3 samt ytterligare kataprezan vid behov. Jag skickades tillslut på neurorehab i Frösunda, helt fantastiskt att få en sådan chans. Det hjälpte mig att "lära mig gå" trots denna olidliga smärta. Nu har det dock gått så långt att jag nästan gett upp och fått lära mig att leva med smärtan. Ja, jag har gett upp. Jag fick lite jävlar anamma och går nu utan hjälp kortare sträckor, men kryckorna har jag vid längre strapatser. Men tack Hallandsliv! Det var ett bra tips jag ska ta med till min läkare vid återbesök, det där med diskografi, det är väl i princip den enda undersökning som inte gjorts. Några läkare går på samma linje som min sjukgymnast - att disken bör bytas ut mot protes. Min sjukgymnast har arbetat med just detta i många många år med specialinriktning, kunskap och någon typ av certifikat. Men inte många läkare litar på eller lyssnar till en sjukgymnast oavsett. Några läkare menar också på att disken i något skede har skadat nervroten, och att i och med att jag har överrörlig rygg så stöter den till nervroten till och från när jag går och rör mig, och att det kan ta tid för det att läka, om det gör det över huvud taget. Andra menar på att den läcker. Vissa säger att det är två olika händelser som skett på exakt samma höjd men inte har med varandra att göra. Jag vet inte vad jag ska tro eller ta mig till, men det som händer nu är att jag går till min sjukgymnast, hör vad han tror och säger, försöka träna upp muskulaturen ytterligare i ryggen (ska bli intressant att se hur det ska gå till) för att försöka stabilisera upp ryggraden. Det innebär dock en risk för att det hela komprimeras och trycks närmare varann,, men det återstår att se. Har börjat få krypningar i hela kroppen, framförallt ben, fötter, underarmar och ben. HÄR är läkarna dock överens om att det har med nervroten/nerverna att göra. Lågt blodtryck har jag också, som nu sänkts ytterligare av kataprezanen bl.a, så jag ligger på mellan 105/65 och 110/65. Känns inget vidare, men så här kan det tydligen bli när nerverna är påverkade, de vill inte byta ut mediciner eller sätta in blodtryckshöjande, så det gäller att vara försiktig. Vissa dagar märker jag det bara när jag reser mig, andra dagar går jag runt och är konstant yr/vimmelkantig. Är så less. Det var ju inte så här mitt liv skulle se ut som 23-åring med världens mest fantastiska jobb. Ett litet glädjeämne som jag tänker på när jag bara vill sova bort smärtan men inre kan för att det gör för ont för att somna och myrkrypningarna gör mig galen, det är att min sambo friade till mig på julafton, så underbart fantastiskt! Jag är så otroligt glad att ni finns här inne och stöttar, skriver, tipsar, bryr er och kommer sakkunnig information. Det ger mig också glädje och lättnad i det här helvetet. Det som en gång var en op-remiss är nu en sjukt snurrig och invecklad situation. Och återigen förlåt för ihoptryckt text, skriver från luren.

• hallandsliv

Maken fick sin diskprotes veckan innan jul och trots att det gått över 3 år sedan han skadade sig och alla MR-undersökningar tydde på att disken inte påverkade nervrötterna så är han helt symptomfri från benen nu. Han har fått tillbaka känsel i nedre delen av magen, i huden på benen, i alla delar som påverkas av nerverna på den nivå han fått sin protes helt enkelt.
    Så visst hade alla dom som sagt att han inte kan ha de symptom han hade med de röntgenfynd som fanns fel...precis som vi trodde.

Hoppas du kan få hjälp med dina besvär, det låter helt olidligt att leva med allt!   

• Trötter

Oj oj stackars dig. Jag hade ett akut diskbråck i L4-L5 för ca 10 år sedan. Obegriplig smärta. Föda barn är en baggis i jämförelse.
    Jag tappade känseln i typ hela höger trampdyna, underbenets framsida och insidan av låret. Kunde knappt gå, och fick äta alla möjliga tabletter, men efter att disken sprack o det hamnade diskbitar i nervbanan, fick jag även ketogan i stolpiller med mig hem i väntan på operation. Det är ju morfinpreparat och fullt av biverkningar, men jag kunde i alla fall andas.

Efter operationen minns jag att jag låg på uppvaket, och det första jag tänkte på när jag vaknade ur narkosen, var att smärtan var "borta". Alltså den extrema smärtan. Sedan återstod ju 6 månader av flitig sjukgymnastik och arbetsträning innan jag jobbade fullt igen. Och ytterligare 1,5 år av sjukgymnastik och dans gjorde att jag slutligen, efter 2 års rehabilitering har återfått nästan all känsel i benet. Funkar bra nu, har lite sämre balans och kommer alltid ha, men inget jag direkt tänker på.

Lycka till, och hoppas att du får hjälp snart, för det var en läkare som sa till mig att så svår smärta är farlig att ha för längre, då kan nerven "stänga av". Om det stämmer ller ej vet jag inte, men du skall stå på dig och kräva att de tar dig på stort allvar.

• Helena 992

Jag har nu haft diskbråck sedan 25/ 2-2012, har lidit så enormt, och åkt ut och in med ambulans för att läggas in ett x antal dagar åt gången för smärt behandling, det började med att jag gick upp ur sängen en morgon , och kände av ryggen och att det strålade ut i ljumsken, nästa dag var det värre, osv . dag 5 hade jag så fruktansvärt ont att jag åkte in till akuten, där dör en ung läkare bedömningen att jag ska på en vanlig röntgen, och gissa vad?, det visade ingen ting, så hem med Panodil forte blev det. efter ytterligare några fruktansvärda dagar med smärta och bortdomnat underliv, åker jag in med ambulans, blir inlagd och får komma på MR röntgen, som visade ett stort diskbråck mellan L4 och L5 , får då åka hem med rådet att om du verkligen inte kan kissa nå mer tills imorgon så får du komma in igen,  sjukskriven 2 veckor? och 1 st  5 mg Dolcontin på morgon och 1 st   5 mg Dolcontin på kvällen, funkade inte alls som smärtlindring. får ytterligare smärta och åter in med ambulans, ny MR röntgen som visar att jag har fått ett till Diskbråck samt att det förta hade blivit värre, då höjer dom dosen till 5 st Dolcontin å 5mg på morgon, och 5 st Dolcontin å 5 mg på kvällen, plus 1x3 10 mg morfin för genombrotts smärta, och 2 Stecolid på morgon och 2 stecolid på kvällen, och zolpidem att sova på, hela tiden så säger jag till dom att nu får det räcka, operera mig ni istället, då jag bara är 33 år gammal, men får som svar, vi prieroterar inte unga tjejer viskar en sjuk sjöterska till mig. helt sjukt, och helt plötsligt så får jag ett brev om att jag ska få en nervrotsblockad, och två veckor senare får jag den och det var enormt skönt, men då har det redan gått 13 månader med svår smärta, och nu var det planerat för ytterligare en blockad nr 2 av 3 och läkaren sa till mig att dom helst inte vill skära, men om jag inte har blivit bra efter blockad 3 då skulle dom överväga en operation, men helt apropå i dag innan jag ens fått tiden för blockad nr 2 så får jag ett brev om att jag är uppsatt för en operation inom två månader, kan det vara så att läkarna har kommit på att dom har gjort fel från början? känner ett lyckorus i hela kroppen nu =) tänk om dom ändå hade opererat mig i början, då kanske prognosen hade sett bättre ut, för läkarna tror att jag mycket väl kan ha fått permanenta skador på nerven, till benet. men jag måste säga att det blev en stor skillnad efter jag fick nervrotsblockaden, har läst på flera ställen att ibland så lägger läkaren en nervrotsblockad för att se hur ett ev resultat kan komma att bli efter en operation. jag hoppas och håller mina tummar att allt blir bra, så att min älskade familj kan få tillbaka en frisk mamma, fru och moster.

Jag hoppas att ni alla blir bra ni oxå, för det är vi värda <3 

läkar miss eller inte?
  • Tamsin123

Jag har varit hos en Ortoped idag, jag har Diskbråck. Han skickade in en remiss till SSU. För Operation. Är det någon som gjort denna operation och är den jobbig?

Svar på tråden Efter diskbråcksoperation