• Andersoelin

    Man är man för gammal 46 år

    Är man för gammal för att skaffa barn ? Är ihop med min kärlek som är betydligt yngre. Vi vill gärna men kan vara intressant att höra er årsikt

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-22 22:48
    ?

  • Svar på tråden Man är man för gammal 46 år
  • sextiotalist
    Sandraa L skrev 2012-12-13 12:06:22 följande:
    Enligt dig är man inte det men enligt mig är man det. Varför undviker du frågan om varför de har en åldersgräns? kan du skaffa barn på eget håll och den biologiska klockan ännu inte sagt stopp går det så klart, även fast kroppen oftast stöter ut graviditeten och även det av en anledning. 

    Ska formulera mig annorlunda - varför tror du inte man får påbörja behandling och får hjälp med att skaffa barn när man passerat 40år? men innan dess så får man det.

    Nä naturligtvis är det inte det, men vet själv hur uppskattad min relation till både mor och farföräldrar varit, kan bara jämför mig och min lillebror på 4år gammal som farmor aldrig varit barnvakt åt, hon är för gammal och har ingen ork (76år).

    Du behöver inte hålla med mig, jag håller inte med dig heller men vill gärna ha svar på min första fråga tack :)

    35år är ingen ålder, 46år är däremot det om man ska bli mamma! Skönt att höra att dina föräldrar är pigga, hann också ha min farmors föräldrar i liv i några fåtal år, innan de gick bort. Men hade mina föräldrar fått mig nu hade det förmodligen varit farmor och farfar och inte deras föräldrar. 
    Någon stans har man satt gränsen. Ja, det är svårare att få barn ju äldre man blir, men det är inte farligt eller omöjligt. 

    Du är inte mer än 19 år enligt din presentation. Jag är ledsen, men jag har svårt att ta någon på allvar som berättar hur vi älder mår och vad vi klarar av, när man inte ens upplevt det själv.
    Du kanske skall läsa lite historia, det var inte alls ovanligt med mammor som fick barn vid 45+  för 100 år sedan, då preventivmedel inte fanns, det var inte vanligt med unga föräldrar heller. (man skaffade barn först när man gifte sig)
    Fortfarande
    Man sätter en gräns, troligen tagen utifrån sannolikheten att lyckas med en IVF (IVF-behandling beror mig veterligen på tidigare svårigheter att få barn, inte redan väldigt fertila), det har inget med att man är för gammal att få barn, utan att det är svårare att få ett resultat av IVF, troligen pga dessa redan har svårigheter.

    Så länge en kvinna har livsdugliga ägg, så kommer hon kunna bli mamma och får hon en fullgången graviditet så har naturen sagt, ja, du är frisk nog att bli förälder.          
  • sextiotalist
    Sandraa L skrev 2012-12-13 12:12:22 följande:
    Skönt att höra, men alla är olika. 

    Min dotter sov också hela nätter från spädbarn och gör det än (3år gammal). Ammade 2-3gånger per natt tills hon var ca 8månader sedan blev det välling. Var inte ett dugg trött, däremot hade hon en period med nattskräck runt 1års åldern då hon sov oroligt, vaknade ofta och jag var inte tröttare för det, även fast det klart kunde vara kämpigt emellanåt men när de är så små sover man ju oftast efter lunch med de. 

    Sedan är det SKILLNAD att vara mamma och pappa i det avseendet. Vissa är morgonmänniskor andra inte, tror det spelar mer roll än åldern i sig när det kommer till det. 

    Ja, alla är olika, dvs ingen är stöpt i samma mall.
  • Sandraa L
    sextiotalist skrev 2012-12-13 12:14:37 följande:
    Någon stans har man satt gränsen. Ja, det är svårare att få barn ju äldre man blir, men det är inte farligt eller omöjligt. 

    Du är inte mer än 19 år enligt din presentation. Jag är ledsen, men jag har svårt att ta någon på allvar som berättar hur vi älder mår och vad vi klarar av, när man inte ens upplevt det själv.
    Du kanske skall läsa lite historia, det var inte alls ovanligt med mammor som fick barn vid 45+  för 100 år sedan, då preventivmedel inte fanns, det var inte vanligt med unga föräldrar heller. (man skaffade barn först när man gifte sig)
    Fortfarande
    Man sätter en gräns, troligen tagen utifrån sannolikheten att lyckas med en IVF (IVF-behandling beror mig veterligen på tidigare svårigheter att få barn, inte redan väldigt fertila), det har inget med att man är för gammal att få barn, utan att det är svårare att få ett resultat av IVF, troligen pga dessa redan har svårigheter.

    Så länge en kvinna har livsdugliga ägg, så kommer hon kunna bli mamma och får hon en fullgången graviditet så har naturen sagt, ja, du är frisk nog att bli förälder.          
    Du menar på att jag inte kan utgå från min omgivning och de människor som jag träffat på grund av min ålder, det säger ju mer om dig än om mig. Du däremot kan jämföra ditt liv som 20åring, för 20år sedan och du tror på fullaste allvar att det lika idag 2012 som då? 

    Ja för 100år sedan var det så, jag har läst historia, men det var DÅ och inte nu.

    Antar att det finns en mening med allt och blir man gravid i 46års åldern, inte får missfall eller ett sjukt barn så var det väl meningen. Personligen skulle jag aldrig våga chansa och utsatta mig och det eventuella barnet för det. 
  • sextiotalist
    Sandraa L skrev 2012-12-13 12:25:04 följande:
    Du menar på att jag inte kan utgå från min omgivning och de människor som jag träffat på grund av min ålder, det säger ju mer om dig än om mig. Du däremot kan jämföra ditt liv som 20åring, för 20år sedan och du tror på fullaste allvar att det lika idag 2012 som då? 

    Ja för 100år sedan var det så, jag har läst historia, men det var DÅ och inte nu.

    Antar att det finns en mening med allt och blir man gravid i 46års åldern, inte får missfall eller ett sjukt barn så var det väl meningen. Personligen skulle jag aldrig våga chansa och utsatta mig och det eventuella barnet för det. 
    Men den stora skillanden mellan dig och mig var att, för det minns jag, att jag som 20-åring inte ansåg hur 40-åringar skulle leva, om de skulle skaffa barn eller inte. Jag antog att de var vuxna nog att kunna ta de beslut som de ansåg var bäst för dom.
    Att jag minns det, var för att min moster fick barn som 47-åring och jag lovar, det var ingen, varken i släkten eller bland mina vänner, som reagerade negativt. De enda kommentarna som, "häftigt", "oj, vilken krutkvinna", "vad roligt, då vet man att man har tiden för sig"  
  • Sandraa L
    sextiotalist skrev 2012-12-13 12:29:44 följande:
    Men den stora skillanden mellan dig och mig var att, för det minns jag, att jag som 20-åring inte ansåg hur 40-åringar skulle leva, om de skulle skaffa barn eller inte. Jag antog att de var vuxna nog att kunna ta de beslut som de ansåg var bäst för dom.
    Att jag minns det, var för att min moster fick barn som 47-åring och jag lovar, det var ingen, varken i släkten eller bland mina vänner, som reagerade negativt. De enda kommentarna som, "häftigt", "oj, vilken krutkvinna", "vad roligt, då vet man att man har tiden för sig"  
    Ja och på så sätt har det väl ändrats, mycket på grund av forum som dessa, media och annat som uppmärksammar vad som är rätt och fel, vad andra ska tycka eller inte. Det är inte så att jag som 20åring skriver en tråd - är jag för ung för att skaffa barn? om jag själv känner mig redo och vill skaffa barn. Förstår du hur jag menar. Jag förstår inte varför TS startade en tråd från första början om hon känner att det här är vad hon vill och att det är rätt för henne och hennes partner. Vet även många barnmorskor som har en bättre inställning till yngre som föder än till äldre, som de sa på gyn här senast. Du är i en perfekt ålder för att föda barn, det är inte meningen att man ska föda barn när man är så gammal som många är idag. Har även hört liknande resonemang från barnmorskor och läkare tidigare. Så antar att hela samhället har en förvrängd syn på kvinnor långt över 40år som skaffar första barnet. 
  • sextiotalist
    Sandraa L skrev 2012-12-13 12:41:21 följande:
    Ja och på så sätt har det väl ändrats, mycket på grund av forum som dessa, media och annat som uppmärksammar vad som är rätt och fel, vad andra ska tycka eller inte. Det är inte så att jag som 20åring skriver en tråd - är jag för ung för att skaffa barn? om jag själv känner mig redo och vill skaffa barn. Förstår du hur jag menar. Jag förstår inte varför TS startade en tråd från första början om hon känner att det här är vad hon vill och att det är rätt för henne och hennes partner. Vet även många barnmorskor som har en bättre inställning till yngre som föder än till äldre, som de sa på gyn här senast. Du är i en perfekt ålder för att föda barn, det är inte meningen att man ska föda barn när man är så gammal som många är idag. Har även hört liknande resonemang från barnmorskor och läkare tidigare. Så antar att hela samhället har en förvrängd syn på kvinnor långt över 40år som skaffar första barnet. 
    Vet du, det stämmer nog att många bm och även en del gynekologer har den inställning, men det gäller även det motsatta, det var en tråd om en ung kvinna, där bm ville skicka henne direkt att göra abort.

    Nu har jag tack och lov mött endast BM och gynekologer som resonerar helt annorlunda. Ingen av mina vänner har mött några negativa kommentare. När min väninna ringde sin BM (hon fick sitt 5:e som 45-åring), fick hon endast kommentaren "jag har väntat på att du skall ringa, kvinna du är född för att föda barn" 
  • Sandraa L
    sextiotalist skrev 2012-12-13 12:50:36 följande:
    Vet du, det stämmer nog att många bm och även en del gynekologer har den inställning, men det gäller även det motsatta, det var en tråd om en ung kvinna, där bm ville skicka henne direkt att göra abort.

    Nu har jag tack och lov mött endast BM och gynekologer som resonerar helt annorlunda. Ingen av mina vänner har mött några negativa kommentare. När min väninna ringde sin BM (hon fick sitt 5:e som 45-åring), fick hon endast kommentaren "jag har väntat på att du skall ringa, kvinna du är född för att föda barn" 
    Absolut, men tror det beror på vart man bor också. Min barmorska i Stockholm var betydligt mycket bättre än hon jag har här, hon blev förvånad över att vi faktiskt planerat graviditeten och att pappa var involverad så hennes inställning ändrades direkt efter att han följt med på inskrivning så det är nog både och. 

    Ja men det är ju underbart på så sätt, eftersom att det uppenbarligen föds barn hos kvinnor allt från 16-46år numera. Men det jag menar är att bm, gynekologer, läkare mfl. gör det ju inte bättre genom att uttala sig att det inte är meningen att man ska föda barn så sent, kan bara utgå från mig själv då man tänker att det måste ju finnas en bra grund till varför de resonerar som de gör.  
  • Jul
    Sandraa L skrev 2012-12-13 12:41:21 följande:
    Vet även många barnmorskor som har en bättre inställning till yngre som föder än till äldre, som de sa på gyn här senast. Du är i en perfekt ålder för att föda barn, det är inte meningen att man ska föda barn när man är så gammal som många är idag. Har även hört liknande resonemang från barnmorskor och läkare tidigare.
    Att någon är i en biologiskt perfekt ålder för att föda barn betyder knappast att det är lämpligt i alla lägen. Biologin är en väldigt liten del av det hela.

    Och när det gäller ivf så finns det en övre åldersgräns för kvinnor eftersom det upphör att vara kostnadseffektivt när oddsen minskar. Det har ingenting med värderingar om äldre föräldrar att göra.
    ~*rabiat*~
  • sextiotalist
    Sandraa L skrev 2012-12-13 12:58:02 följande:
    Absolut, men tror det beror på vart man bor också. Min barmorska i Stockholm var betydligt mycket bättre än hon jag har här, hon blev förvånad över att vi faktiskt planerat graviditeten och att pappa var involverad så hennes inställning ändrades direkt efter att han följt med på inskrivning så det är nog både och. 

    Ja men det är ju underbart på så sätt, eftersom att det uppenbarligen föds barn hos kvinnor allt från 16-46år numera. Men det jag menar är att bm, gynekologer, läkare mfl. gör det ju inte bättre genom att uttala sig att det inte är meningen att man ska föda barn så sent, kan bara utgå från mig själv då man tänker att det måste ju finnas en bra grund till varför de resonerar som de gör.  

    Om de säger att det inte är meningen, då har de fel, för att så länge en kvinna är fertil, blir gravid och fullföljer sin graviditet, så går man inte emot naturen. Kvinnor har i århundrande fött barn efter 45 (ja, man kunde leva så länge då också) och fixat det.
    De säger faktiskt samtidigt att det är inte meningen att man skall ha sex efter en viss ålder.

    Till saken, det borde de veta, att iom preventivmedel (som är ett mycket modernt påfund, även det funnits någon form av kondomer länge) så har man aldrig kunnat styra barnafödandet.

     En annan sak som är intressant, troligen var de äldre mödrarna vid mycket bättre hälsa, speciellt om det inte var deras första barn, än många andra, eftersom de överlevde flera graviditeter.        
Svar på tråden Man är man för gammal 46 år