• Andersoelin

Man är man för gammal 46 år

Är man för gammal för att skaffa barn ? Är ihop med min kärlek som är betydligt yngre. Vi vill gärna men kan vara intressant att höra er årsikt

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-22 22:48
    ?

• Svar på tråden Man är man för gammal 46 år
  • Sandraa L
    Aaglars skrev 2012-12-13 14:41:28 följande:
    Nej, jag märker att du inte förstårFörvånad. Men jag ska förklar för digSkrattande Alla VÄLJER inte att vänta! Denna din tankebana tyder på en mkt stor omognad

Jag fick mitt första barn när jag var 38år, 2an när jag var 40 och 3an när jag var 42.
    Jag valde inte att vänta så länge. Men sjukdom satte stopp för mig att få tidigare.
    Sen blev jag gravid hur lätt som helst vid 38 år. Och det var den absolut bästa åldern för MIG! 

I det läget är situation en helt annan, om man te.x försökt i flera år eller som i ditt fall varit sjukt. Men det är just dessa kvinnor som kommer på när de är 42-43-44år att NU vill jag ha barn för att de tidigare valt karriär eller inte varit intresserade alls. 

Min mamma fick min lillasyster i 30års åldern, hon ansåg att det var den bästa åldern för henne. Min pappa däremot älskar min lillebror som han fick när han var över 40år gammal men hade han fått välja hade han aldrig velat ha barn så sent, så det var ett "misstag" från hans del även om han idag är älskad. Pappa däremot har inte alls samma ork, tid eller energi som han hade när han var 27-30år och vi var små. 
  • Jul

Ts ger oss två möjliga frågeställningar.
    Är det biologiskt möjligt att skaffa barn när man är 46? Svaret är ja.
    Kan man vara en god förälder trots att barnet föds när man är 46? Svaret är ja.
    Allt annat är irrelevant.

~*rabiat*~
  • aldrigmer
    Sandraa L skrev 2012-12-13 14:45:07 följande:
    Det behövs inte, du däremot borde slå upp ordspråket - att kasta pärlor åt svin. Något mer? :) 

Det var nästan kul Foten i munnen Om man argumenterar för dig kan man faktiskt hävda att man "kastar pärlor för svin"......för visst var det så du menade? Oskyldig
  • Onkel Olga
    Jul skrev 2012-12-13 14:53:46 följande:
    Majoriteten är inte 45+ heller.

Att något klassas som en riskgraviditet betyder inte att något kommer att gå snett. Det betyder inte heller att man kommer att bli en dålig förälder.
    Men du, sluta vara så bitter.

• aldrigmer
    Sandraa L skrev 2012-12-13 14:55:16 följande:
    I det läget är situation en helt annan, om man te.x försökt i flera år eller som i ditt fall varit sjukt. Men det är just dessa kvinnor som kommer på när de är 42-43-44år att NU vill jag ha barn för att de tidigare valt karriär eller inte varit intresserade alls. 
    Men kära nån, om man inte träffat någon med "pappamaterial" då......får man föröka sig då eller ska man kasta sig över vilken dönicke som helst bara för att? Tungan ute
  • Onkel Olga
    Sandraa L skrev 2012-12-13 14:55:16 följande:

Min mamma fick min lillasyster i 30års åldern, hon ansåg att det var den bästa åldern för henne. Min pappa däremot älskar min lillebror som han fick när han var över 40år gammal men hade han fått välja hade han aldrig velat ha barn så sent, så det var ett "misstag" från hans del även om han idag är älskad. Pappa däremot har inte alls samma ork, tid eller energi som han hade när han var 27-30år och vi var små. 
    Hur vanligt tror du att det är så? Jag känner många som fått barn efter 40 och INGEN har satt karriären först och skjutit medvetet på barnafödandet. Ingen. Sen visst finns de men jag har hittills inte stött på en enda.
  • Sandraa L
    Jul skrev 2012-12-13 14:53:46 följande:
    Majoriteten är inte 45+ heller.

Att något klassas som en riskgraviditet betyder inte att något kommer att gå snett. Det betyder inte heller att man kommer att bli en dålig förälder.
    Jag har aldrig hävdat att man är en sämre mamma, eller älskar sitt barn mindre för att man är äldre. Men på samma sätt som DU uttryckte dig spydigt till den andra unga tjejen - "man vill väl ge sina barn de bästa möjliga förutsättningarna" ställer jag dig samma fråga. Och kan man verkligen det som 45år gammal, alla faser och olika perioder som ens barn går igenom. Kanske man själv, 40års kris osv. Jag hävdar inte att JAG är bättre, däremot säger jag att min KROPP är bättre och mer mottaglig för att bli gravid, bära och föda ett barn och det är inte taget ur intet utan finns bevisat. 
  • Sandraa L
    aldrigmer skrev 2012-12-13 14:55:29 följande:

Det var nästan kul Foten i munnen Om man argumenterar för dig kan man faktiskt hävda att man "kastar pärlor för svin"......för visst var det så du menade? Oskyldig
    Ja visst är det! Skål

Nää jag menade ÅT svin

sv.wikipedia.org/wiki/Kasta_pärlor_åt_svin 
  • Sandraa L
    aldrigmer skrev 2012-12-13 14:57:53 följande:
    Men kära nån, om man inte träffat någon med "pappamaterial" då......får man föröka sig då eller ska man kasta sig över vilken dönicke som helst bara för att? Tungan ute
    Kan man bli gravid, go for it. Men många får ju missfall och jag skulle personligen inte skaffa barn så sent. För mig har tåget gått för länge sedan vid den tidpunkten. 
  • Sandraa L
    Onkel Olga skrev 2012-12-13 14:58:13 följande:
    Hur vanligt tror du att det är så? Jag känner många som fått barn efter 40 och INGEN har satt karriären först och skjutit medvetet på barnafödandet. Ingen. Sen visst finns de men jag har hittills inte stött på en enda.
    Varför väntar man så länge med att skaffa barn då, har man inte hittat den rätta. Är det den enda anledningen? 
Svar på tråden Man är man för gammal 46 år