• Anonym (TS)

Barnuppfostran!!

Hej hej! Tänkte lägga upp en tråd för att starta en debatt om barnuppfostran. 
    Hur gör ni när barnen trotsar /beter sig illa? Läser man många trådar på FL får man absolut inte ge barnen några straff när de har betett sig illa. Så hur gör ni??

Själv så kör vi på utegångsförbud, sitta på rummet, indraget lördagsgodis beroende på vad barnen har gjort och bettet sig. Lägger den här tråden i känsliga rummet annars blir man väl lynchad av fl mobbenFlört. Vi säger till och med att om ni inte är snälla så kommer inte tomten! 

Så nu till frågan hur gör ni????? 

• Svar på tråden Barnuppfostran!!
  • Mariohn
    sextiotalist skrev 2012-12-12 11:53:53 följande:
    Nu har jag passerat de yngre trotsåldrarna och har en tonåring hemma. Nej, vi har aldrig straffat, speciellt inte när det gäller trotsbeteende (ofta vet inte barnet själv varför de gör så), konsekvenser har det blivit ibland. Några gånger har vi vänt när vi varit på väg och förklaringen har varit att det inte fungerade den här dagen.
    Vi har tagit de konflikter som vi ansett nödvändiga, vi har blivit arga.

Resultat, en trygg tonåring som sköter sig utmärkt i skolan, kan uppföra sig perfekt, respektfull mot omgivningen, men är inte sen med att uttrycka sina åsikter, vågar stå upp för sig själv.    
  • SilverEmma
    Elin 885 skrev 2012-12-12 11:51:18 följande:
    jag har inga egna barn men min mamma körde med konsekvenser om man inte gjorde som man blev tillsagd. hon är verkligen ingen diktator men om man inte slutade skrika i mataffären så satte hon sig på huk tittade på en och sa "om inte du slutar nu, så blir det inget barnprogram sen, det är jättejobbigt för alla här inne att du skriker". och då blev det heller inget barnprogram "nej Elin, det blir inget barnprogram för du skrek i affären trots att jag bad dig att inte göra det, och jag sa också då att det inte skulle bli något barnprogram".

en gång i affären dock så hade mamma tömt ut alla sina konsekvenser i sin arsenal men jag bara vägrade, så då lade hon sig på golvet och skrek ett par sekunder.....sen var jag tyst för jag tyckte det var såååå pinsamt =).

Det är straff du pratar om här...inte konsekvenser. Uteblivet tv-tittande är inte en konsekvens för att barnet skriker i affären.
    Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
  • Elin 885
    Mariohn skrev 2012-12-12 11:54:18 följande:
    Suck. Det var ett straff. INTE EN KONSEKVENS: Det finns ingen koppling mellan skrikande i affären och barnprogram. Ingen alls. 

"Ingen tycker om att behöva lyssna på ditt skrikande i affären. Så slutar du inte går vi härifrån och du får inte vara med och handla!" är en konsekvens av det valda beteendet. 

ok ja du får kalla det vad du vill, jag har inga men idag i alla fall.
    dessutom var jag nog inte lätt att ha och göra med eftersom jag hade en odiagnostierad adhd som liten och ett humör som hette duga.
    fick min diagnos för ca 3 veckor sen och nu är jag 27 år.

dock så har jag alltit utåt sett varit extremt väluppfostrad och artig, kompisarnas föräldrar ringde hem och frågade om råd haha och mamma var heeelt nollställd hehe.
  • Anonym
    Mariohn skrev 2012-12-12 11:54:18 följande:
    Suck. Det var ett straff. INTE EN KONSEKVENS: Det finns ingen koppling mellan skrikande i affären och barnprogram. Ingen alls. 

"Ingen tycker om att behöva lyssna på ditt skrikande i affären. Så slutar du inte går vi härifrån och du får inte vara med och handla!" är en konsekvens av det valda beteendet. 

Precis. En konsekvens är en direkt följd av beteendet. Jag tycker att det verkar som om folk har svårt att se skillnaden, eller så är det så att det låter bättre med "konsekvens" än "straff"...
  • Elin 885
    SilverEmma skrev 2012-12-12 11:56:37 följande:

Det är straff du pratar om här...inte konsekvenser. Uteblivet tv-tittande är inte en konsekvens för att barnet skriker i affären.
    ja okej men jag hade ju ett val, eftersom man alltid fick en eller två varningar först.

• Anonym
    Elin 885 skrev 2012-12-12 11:51:18 följande:
    jag har inga egna barn men min mamma körde med konsekvenser om man inte gjorde som man blev tillsagd. hon är verkligen ingen diktator men om man inte slutade skrika i mataffären så satte hon sig på huk tittade på en och sa "om inte du slutar nu, så blir det inget barnprogram sen, det är jättejobbigt för alla här inne att du skriker". och då blev det heller inget barnprogram "nej Elin, det blir inget barnprogram för du skrek i affären trots att jag bad dig att inte göra det, och jag sa också då att det inte skulle bli något barnprogram".

en gång i affären dock så hade mamma tömt ut alla sina konsekvenser i sin arsenal men jag bara vägrade, så då lade hon sig på golvet och skrek ett par sekunder.....sen var jag tyst för jag tyckte det var såååå pinsamt =).
    Klockrent exempel på vuxen som inte förstår skillnaden mellan straff och konsekvens. Hur i hela fridens namn har barnprogram något att göra med skrik i affären? De tu har ingen logisk koppling till varandra alls. 
  • Anonym (TS)

Alltså jag vet inte men mina barn förstår iallafall komplingen mellan tex. Lägger sig barnet ner och skriker på affären en dag i veckan för att de vill ha godis så får man inget godis på lördagen. Och det förklar vi för barnet och det förstår precis.

Resultat inget mera skrikande i affärerna när vi handlar. Har fungerat utmärkt på båda två. Jag tycker att föräldrar idag verkar så himla mjäkiga och vågar inte ge barnen konsekvenser av sitt handlande. 

• Elin 885
    Anonym skrev 2012-12-12 11:57:53 följande:
    Klockrent exempel på vuxen som inte förstår skillnaden mellan straff och konsekvens. Hur i hela fridens namn har barnprogram något att göra med skrik i affären? De tu har ingen logisk koppling till varandra alls. 
    med tanke på att vi alltid handlade sent och kom hem och tittade på barnprogrammen medans mamma lagade mat så jo.

baktala inte min mor tack, jag baktalar inte din.
  • Mariohn
    Elin 885 skrev 2012-12-12 11:56:48 följande:
    ok ja du får kalla det vad du vill, jag har inga men idag i alla fall.
    dessutom var jag nog inte lätt att ha och göra med eftersom jag hade en odiagnostierad adhd som liten och ett humör som hette duga.
    fick min diagnos för ca 3 veckor sen och nu är jag 27 år.

dock så har jag alltit utåt sett varit extremt väluppfostrad och artig, kompisarnas föräldrar ringde hem och frågade om råd haha och mamma var heeelt nollställd hehe.
    "Kalla det vad jag vill". Detta handlar inte om att "kalla saker för någonting". Vissa ord har en viss betydelse och det är inte jag som har bestämt det bara för att du inte begriper dem.  

Så det skulle vara bättre att straffa barn med adhd menar du? Hur är det relevant?  
  • Anonym (P)
    Mariohn skrev 2012-12-12 11:52:07 följande:
    Nej. Men att straffa är hämndlystet och ineffektivt enligt mig. Att visa konsekvenser är en helt annan sak. Det är lärdom och förberedande inför livet eftersom allt man gör faktiskt har konsekvenser. Det viktiga är att barnet förstår kopplingen. Om man kastar sitt lördagsgodis på folk kan man göra dem illa. Därför får man inte lov att ha lördagsgodis om man gör så. Att lördagsgodiset försvinner på lördagen för att man svor på tisdagen har ingen logisk koppling på något vis. Men du verkar ju ha fått för dig att jag tycker att barn får uppföra sig hur som helst? Verkligen inte. Om mitt barn skulle börja slåss på lekplatsen får han inte ett STRAFF. När man slåss kan man skada någon. Man får inte lov att slåss på lekplatsen. Slutar man inte får man alltså genast gå därifrån och inte vara med och ha roligt mer. Du verkar inte ha förstått skillnaden mellan straff och konsekvens.  

Att man går ifrån lekplatsen är ju ett straff. Barnet fråntas det roliga. Jag tror du använder ordet konsekvens för att det låter mer pedagogiskt. Följen för barnet är exakt det samma.
Svar på tråden Barnuppfostran!!