• Anonym (TS)

Barnuppfostran!!

Hej hej! Tänkte lägga upp en tråd för att starta en debatt om barnuppfostran. 
    Hur gör ni när barnen trotsar /beter sig illa? Läser man många trådar på FL får man absolut inte ge barnen några straff när de har betett sig illa. Så hur gör ni??

Själv så kör vi på utegångsförbud, sitta på rummet, indraget lördagsgodis beroende på vad barnen har gjort och bettet sig. Lägger den här tråden i känsliga rummet annars blir man väl lynchad av fl mobbenFlört. Vi säger till och med att om ni inte är snälla så kommer inte tomten! 

Så nu till frågan hur gör ni????? 

• Svar på tråden Barnuppfostran!!
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2012-12-12 11:58:18 följande:
    Alltså jag vet inte men mina barn förstår iallafall komplingen mellan tex. Lägger sig barnet ner och skriker på affären en dag i veckan för att de vill ha godis så får man inget godis på lördagen. Och det förklar vi för barnet och det förstår precis.

Resultat inget mera skrikande i affärerna när vi handlar. Har fungerat utmärkt på båda två. Jag tycker att föräldrar idag verkar så himla mjäkiga och vågar inte ge barnen konsekvenser av sitt handlande. 
    Jag tycker att du ska lära dig skillnaden mellan konsekvens och straff (det sistnämnda är det du använder dig av) annars blir det svårt att diskutera....
  • Elin 885
    Mariohn skrev 2012-12-12 11:59:10 följande:
    "Kalla det vad jag vill". Detta handlar inte om att "kalla saker för någonting". Vissa ord har en viss betydelse och det är inte jag som har bestämt det bara för att du inte begriper dem.  

Så det skulle vara bättre att straffa barn med adhd menar du? Hur är det relevant?  
    du sluta lägg orden i munne på mig tack.
    jag fick min diagnos för 3 veckor sen, jag är idag 27, det betyder att jag som liten också hade adhd det är ju inget som poppar upp, det var så jag menade. hur vore det om du tog reda på vad jag menade istället för att anta?
  • Mariohn
    Anonym (P) skrev 2012-12-12 11:59:52 följande:

Att man går ifrån lekplatsen är ju ett straff. Barnet fråntas det roliga. Jag tror du använder ordet konsekvens för att det låter mer pedagogiskt. Följen för barnet är exakt det samma.
    Skitsnack. Man får inte lov att slåss. Slåss man gör man andra illa. Då får man inte vara där de andra är och leker. Otroligt logiskt och självklart. Man får vara tillsammans med andra när man visar respekt. 
  • Anonym
    Elin 885 skrev 2012-12-12 11:58:54 följande:
    med tanke på att vi alltid handlade sent och kom hem och tittade på barnprogrammen medans mamma lagade mat så jo.

baktala inte min mor tack, jag baktalar inte din.
    Nej, skrik i affär och indraget tv-tittande har inget samband och är därför ett straff. En konsekvens hör ihop med beteendet; skrika i affären = gå ut ur affären.

• Mariohn
    Elin 885 skrev 2012-12-12 12:01:04 följande:
    du sluta lägg orden i munne på mig tack.
    jag fick min diagnos för 3 veckor sen, jag är idag 27, det betyder att jag som liten också hade adhd det är ju inget som poppar upp, det var så jag menade. hur vore det om du tog reda på vad jag menade istället för att anta?
    Jag lägger inga ord i din mun. Varför babblar du om din adhd? Jag är inte intresserad av den. Barn med adhd är i behov av förståelse och kunskap. Inte straff. Så sluta använda det som en jävla ursäkt. 
  • Elin 885
    Anonym skrev 2012-12-12 12:01:51 följande:
    Nej, skrik i affär och indraget tv-tittande har inget samband och är därför ett straff. En konsekvens hör ihop med beteendet; skrika i affären = gå ut ur affären.

okej då.
    fine.
    men nu var det så som det blev.
    hade vi gått ut ur affären så hade vi ju inte kunnat handla mat....
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2012-12-12 11:59:55 följande:
    Jag tycker att du ska lära dig skillnaden mellan konsekvens och straff (det sistnämnda är det du använder dig av) annars blir det svårt att diskutera....
    Konsekvensen av att de har vrålat på affären har ju blivit indraget lördagsgodis. Konsekvens eller straff. Kalla det vad du vill. 
    Det har fungerat och vi har inte nå vrålande barn på affären utan de kan säga ja jag vill ha godis men får ju vänta tills lördagen.  
  • Elin 885
    Mariohn skrev 2012-12-12 12:02:29 följande:
    Jag lägger inga ord i din mun. Varför babblar du om din adhd? Jag är inte intresserad av den. Barn med adhd är i behov av förståelse och kunskap. Inte straff. Så sluta använda det som en jävla ursäkt. 
    jag tog upp den för att jag nog var svår att ha och göra med eftersom ingen visste vad som var fel....daaaaah.

• Anonym (usch)
    Anonym (TS) skrev 2012-12-12 11:58:18 följande:
    Alltså jag vet inte men mina barn förstår iallafall komplingen mellan tex. Lägger sig barnet ner och skriker på affären en dag i veckan för att de vill ha godis så får man inget godis på lördagen. Och det förklar vi för barnet och det förstår precis.

Resultat inget mera skrikande i affärerna när vi handlar. Har fungerat utmärkt på båda två. Jag tycker att föräldrar idag verkar så himla mjäkiga och vågar inte ge barnen konsekvenser av sitt handlande. 

Men om man slår ett barn så lyder de också.
  • Mariohn
    Anonym (TS) skrev 2012-12-12 12:03:20 följande:
    Konsekvensen av att de har vrålat på affären har ju blivit indraget lördagsgodis. Konsekvens eller straff. Kalla det vad du vill. 
    Det har fungerat och vi har inte nå vrålande barn på affären utan de kan säga ja jag vill ha godis men får ju vänta tills lördagen.  
    Men herregud. Affär + lördagsgodis är inte samma sak och har inte med varandra att göra. Trollar du eller är det verkligen så att du inte förstår? 
Svar på tråden Barnuppfostran!!