• Anonym (TS)

Barnuppfostran!!

Hej hej! Tänkte lägga upp en tråd för att starta en debatt om barnuppfostran. 
    Hur gör ni när barnen trotsar /beter sig illa? Läser man många trådar på FL får man absolut inte ge barnen några straff när de har betett sig illa. Så hur gör ni??

Själv så kör vi på utegångsförbud, sitta på rummet, indraget lördagsgodis beroende på vad barnen har gjort och bettet sig. Lägger den här tråden i känsliga rummet annars blir man väl lynchad av fl mobbenFlört. Vi säger till och med att om ni inte är snälla så kommer inte tomten! 

Så nu till frågan hur gör ni????? 

• Svar på tråden Barnuppfostran!!
  • Tangent

När min pojke var i "trotsåldern" förekom inga straff/konsekvenser. För att få honom att lugna sig ammade jag honom, efter max 5 min hade jag en lugn och medgörlig pojke.

Han är nu 9 år, inga straff används. Vid enstaka fall hotar jag med olika saker, men det funkar inte. Det som funkar att själv vara lugn och kramas.

Ibland blir det konsekvenser som han tolkar som straff. Detta gäller framförallt när han är långsam på morgonen, då innebär det att jag kommer hem senare från jobbet. Det går inte att få in i hans huvud att det tar längre tid när jag åker senare (mer trafik) utan han känner sig oälskad och bestraffad trots att jag inte jobbat över utan bara jobbat så länge som jag ska, är bara borta längre pga längre restid.

• Majsan70

Vi tror inte på straff eller konstgjorda"konsekvenser".

Vi pratar med ungarna o försöker vara goda förebilder. De får vara med o samverka o bestämma. Har funnkat klockrent på alla tre.

• liv
    Elin 885 skrev 2012-12-12 11:51:18 följande:
    en gång i affären dock så hade mamma tömt ut alla sina konsekvenser i sin arsenal men jag bara vägrade, så då lade hon sig på golvet och skrek ett par sekunder.....sen var jag tyst för jag tyckte det var såååå pinsamt =).
    Hahahahahha! Det var det bästa jag har hört:P
  • 1978

Har ett barn som är drygt 1,5. Här blir det konsekvenser om hen tex drar sönder något. Först ber jag barnet sluta eller försöker leda uppmärksamheten mot något annat. Om det inte går tar jag saken ifrån barnet. Då händer det att hen blir JÄTTEARG. Då kramas vi och jag berättar varför hen inte får ha saken samtidigt som jag försöker leda uppmärksamheten mot något hen gillar.

Om barnet slår eller biter mig säger jag med mycket allvarlig röst att så får man inte göra. Ibland tystnar hen då och jag ser att barnet förstår allvaret. Sen säger jag oftast att man ska klappa, kramas och pussas istället. Ibland gör vi också det.

Vad som hänt några gånger senaste tiden är att hen gör pauser i arga skriken och klappar föräldern på kinden. Sen fortsätter hen att vråla...

Vad gäller trots är ju det en lite speciell reaktion. Vi har inte upplevt det än. Men det skulle bära mig väldigt emot att straffa trotsbeteende, som ju mest verkar bero på förvirring och osäkerhet. Hörde någon mena att vi har flera trotsåldrar i livet. 40-årskriser tex. Få skulle straffa en sambo med livskris för att hen är trött och grinig.

• Anonym
    Mariohn skrev 2012-12-12 11:52:07 följande:
    Nej. Men att straffa är hämndlystet och ineffektivt enligt mig. Att visa konsekvenser är en helt annan sak. Det är lärdom och förberedande inför livet eftersom allt man gör faktiskt har konsekvenser. Det viktiga är att barnet förstår kopplingen. Om man kastar sitt lördagsgodis på folk kan man göra dem illa. Därför får man inte lov att ha lördagsgodis om man gör så. Att lördagsgodiset försvinner på lördagen för att man svor på tisdagen har ingen logisk koppling på något vis. 

Men du verkar ju ha fått för dig att jag tycker att barn får uppföra sig hur som helst? Verkligen inte. Om mitt barn skulle börja slåss på lekplatsen får han inte ett STRAFF. När man slåss kan man skada någon. Man får inte lov att slåss på lekplatsen. Slutar man inte får man alltså genast gå därifrån och inte vara med och ha roligt mer. Du verkar inte ha förstått skillnaden mellan straff och konsekvens. 

Håller med dig i grunden. Men vad gör man när ett barn gallskriker när man hälsar på folk eller är på storasyskonets aktiviteter? En konsekvens skulle då vara att ta barnet därifrån. Problemet är bara att barnet just vill därifrån... Jag skulle alltså aldrig kunnat gå någonstans (visade sig sen att  barnet har Aspergers men det visste jag inte då. Och fortfarande hade jag varit tvungen att gå till affären och gå på aktiviteter med storasyskonet då jag inte hade nån hjälp.)

Försökte alltid ha just konsekvenser för mitt barn när hen var liten (tonåring nu) men måste erkänna att i de lägena tog jag också till "om du inte slutar skrika nu så blir det inget barnprogram".  Bara nyfiken på vad du hade gjort i ett sådant läge?
  • Anonym (mamma)

Varför ska det alltid bli så otrevligt i dessa grupper som handlar om barnuppfostran? Bra att det blir en debatt men vissa här är genom taskiga och nästan gränsen till mobbing!!!

Det många av er glömmer är att ALLA barn är olika och olika metoder kan användas om det hjälper.(Givetvis inte med våld).

Barn är inte så dumma, utan förstår mer än vad man tror!

Sen den här om skrikande barn i affären, skapar man inte det lite själv? Det finns ju några saker man kan tänka på för att det ska bli smidigare.

1,försök att handla när barnen är pigga och på bra humör

2,hungriga barn=tjuriga barn

3, om man bor i sambo förhållande kan den en vuxen åka och stor handla tex.

4, En grej som jag brukar göra när jag ska handla med mina barn är att innan man går in i affären berätta vad som gäller tex Nu ska vi in och handla och då vill jag att du lyssnar på mamma och inte springer ifrån mig. Om du är duktig så får du välja film ikväll. Brukar funka på mina barn att dom kan få göra något positivt om dom ör duktiga.

• sextiotalist
    1978 skrev 2012-12-12 21:47:01 följande:
    Har ett barn som är drygt 1,5. Här blir det konsekvenser om hen tex drar sönder något. Först ber jag barnet sluta eller försöker leda uppmärksamheten mot något annat. Om det inte går tar jag saken ifrån barnet. Då händer det att hen blir JÄTTEARG. Då kramas vi och jag berättar varför hen inte får ha saken samtidigt som jag försöker leda uppmärksamheten mot något hen gillar.

Om barnet slår eller biter mig säger jag med mycket allvarlig röst att så får man inte göra. Ibland tystnar hen då och jag ser att barnet förstår allvaret. Sen säger jag oftast att man ska klappa, kramas och pussas istället. Ibland gör vi också det.

Vad som hänt några gånger senaste tiden är att hen gör pauser i arga skriken och klappar föräldern på kinden. Sen fortsätter hen att vråla...

Vad gäller trots är ju det en lite speciell reaktion. Vi har inte upplevt det än. Men det skulle bära mig väldigt emot att straffa trotsbeteende, som ju mest verkar bero på förvirring och osäkerhet. Hörde någon mena att vi har flera trotsåldrar i livet. 40-årskriser tex. Få skulle straffa en sambo med livskris för att hen är trött och grinig.
    Jag har väldigt svårt att förstå varför man skall få ett argt barn att klappa snällt, personligen så tycker jag att det är inte respektera barnet.
    Nej, man pussas och kramas inte istället för att vara arg, man får vara arg. Man har rätt att vara arg
  • Anonym (TS)

Har skumat igenom era svar. Roligt att ni diskuterar , men ni behöver (vissa) inte hoppa på varandra för ni inte gör/ tänker lika. Trevlig ton med varann tack!

• Barbamamah
    1978 skrev 2012-12-12 21:47:01 följande:
    Har ett barn som är drygt 1,5. Här blir det konsekvenser om hen tex drar sönder något. Först ber jag barnet sluta eller försöker leda uppmärksamheten mot något annat. Om det inte går tar jag saken ifrån barnet. Då händer det att hen blir JÄTTEARG. Då kramas vi och jag berättar varför hen inte får ha saken samtidigt som jag försöker leda uppmärksamheten mot något hen gillar. Om barnet slår eller biter mig säger jag med mycket allvarlig röst att så får man inte göra. Ibland tystnar hen då och jag ser att barnet förstår allvaret. Sen säger jag oftast att man ska klappa, kramas och pussas istället. Ibland gör vi också det. Vad som hänt några gånger senaste tiden är att hen gör pauser i arga skriken och klappar föräldern på kinden. Sen fortsätter hen att vråla... Vad gäller trots är ju det en lite speciell reaktion. Vi har inte upplevt det än. Men det skulle bära mig väldigt emot att straffa trotsbeteende, som ju mest verkar bero på förvirring och osäkerhet. Hörde någon mena att vi har flera trotsåldrar i livet. 40-årskriser tex. Få skulle straffa en sambo med livskris för att hen är trött och grinig.

Varför kramas ni när hen är jättearg?? Skulle du vilja kramas med exempelvis din partner mitt i att du är superarg på denne? Kramas gör man när man vill uttrycka omtanke och kärlek (vilket man knappast känner för att göra när man är som argast).
  • rrushe

Det är så tråkigt med vuxna som tror sig ha en så perfekt barnuppfostran medan de inte kan respektera andra vuxna utan påhopp och nedvärderande ton.

Svar på tråden Barnuppfostran!!