• Anonym (TS)

Barnuppfostran!!

Hej hej! Tänkte lägga upp en tråd för att starta en debatt om barnuppfostran. 
    Hur gör ni när barnen trotsar /beter sig illa? Läser man många trådar på FL får man absolut inte ge barnen några straff när de har betett sig illa. Så hur gör ni??

Själv så kör vi på utegångsförbud, sitta på rummet, indraget lördagsgodis beroende på vad barnen har gjort och bettet sig. Lägger den här tråden i känsliga rummet annars blir man väl lynchad av fl mobbenFlört. Vi säger till och med att om ni inte är snälla så kommer inte tomten! 

Så nu till frågan hur gör ni????? 

• Svar på tråden Barnuppfostran!!
  • Anonym
    Elin 885 skrev 2012-12-12 12:07:33 följande:
    nej.
    om du tror att det var därför jag tog upp det så bör du ta reda på mer, om du är intresserad förståss.
    dock så börjar du tära enormt på mitt tålamod, så jag får nog avsluta diskssuonen med dig nu.
    Nej jag är inte intresserad av dina bokstäver och förstår helt ärligt inte varför du pratar om dem eller varför du tror att folk i denna tråden skulle intressera oss av dem. Tråden handlar om barnuppfostran. Inte om hur man borde hantera barn med diagnoser. Du kan starta en egen tråd och prata om din diagnos om du känner att du vill göra det. Du får säkert gott om gehör. 
  • Mariohn
    Elin 885 skrev 2012-12-12 12:09:23 följande:
    jösses människa ta en valum och lugna ned dig.

Jag är hur lugn som helst. Valum vet jag inte vad det är och uppenbarligen inte du heller. Du kanske menade valium? Svårt detta med bokstäver. 
  • Anonym (P)
    Mariohn skrev 2012-12-12 12:01:25 följande:
    Skitsnack. Man får inte lov att slåss. Slåss man gör man andra illa. Då får man inte vara där de andra är och leker. Otroligt logiskt och självklart. Man får vara tillsammans med andra när man visar respekt. 

Straff lik förbannat. Ordvrängeri kallar jag ditt resonemang. Men känns det bättre för dig o ställer dig i bättre dager så.
  • Elin 885
    Anonym (TS) skrev 2012-12-12 12:10:01 följande:
    Skrikit i affärer? Nej inte många gånger. Och det vrålar inte heller efter godis när vi handlar. Som jag märkt att många barn faktiskt gör. 

Däremot brukar jag handla frukt åt dem. Inte så att det kräver det när vi handlar men det är ett bra alternativ tycker jag att ge en frukt innan man kommit hem och gjort iordning maten. 
    jag har också märkt att många barn vrålar efter godis i affären.....det värsta är att föräldrarna tillslut ger med sig.  min pappa hade den uppfostningsmetoden - den som skrek högst och längst fick som den ville för att det skulle bli tyst.
    ingen bra teknik ttycker jag.
  • Elin 885
    Mariohn skrev 2012-12-12 12:11:07 följande:
    Jag är hur lugn som helst. Valum vet jag inte vad det är och uppenbarligen inte du heller. Du kanske menade valium? Svårt detta med bokstäver. 
    ja har man dyslexi vilket jag har så är det svårt med bokstäver ja....frågor på det?
  • Mariohn
    Anonym (P) skrev 2012-12-12 12:11:31 följande:

Straff lik förbannat. Ordvrängeri kallar jag ditt resonemang. Men känns det bättre för dig o ställer dig i bättre dager så.
    Allt som inte är roligt är ett straff? Hur hade du valt att göra? 
  • Jojile

Jag har en underbar sexåring som går igenom skräckexemplet på "lilla tonåren". Jag försöker ofta använda mig att naturliga konsekvenser. Tex slåss man med pinnen tar jag bort pinnen.

Men sen är jag inte mer än människa och när det gått för långt av trots, attityd och bråk är jag trött, ledsen och arg. Då kör jag hela arsenalen av straff jag kan komma på.

Jag vet mina brister och jag jobbar med dessa varje dag. Häromdagen satt jag och sonen och gjorde krysscheman till varandra. Han får ett kryss när han har varit bra på att lyssna och jag får ett kryss när jag har varit glad och inte så arg.

Jag lär mig varje dag. Men något jag alltid har varit väldigt noga med är att be om ursäkt om jag betett mig illa, eller förklara varför jag blev arg, så har vi pratat om det efter.

Vad det här svamliga inlägget är gör svar på Ts vet jag inte faktiskt.

• Anonym (TS)

Alltså mina barn är inga änglar utan vanliga barn som alla andras ungar , Men det jag ville med den här tråden igentligen är att jag undrar varför föräldrar i dag är så himla rädda att ge en konsekvens när barnen beter sig illa. Tillomed att säga att är du inte snäll kommer inte tomten är ett big no no för många idag.

Inte tusan dog jag av att höra det när jag var liten. Tyckte att det låter ganska logiskt är jag inte snäll får jag inte heller några paket av tomten heller vilket resultatet blev att jag försökte sköta mig.

Men idag vill många  föräldrarna ha det till att man kränker barnet genom att säga så. 

• Anonym (TS)

Nu ska jag lämna tråden för idag men kommer att kika in och titta hur tråden går. Glad iallafall att det blev en debatt! Ha en bra dag allaCool

• Mariohn
    Anonym (TS) skrev 2012-12-12 12:15:46 följande:
    Alltså mina barn är inga änglar utan vanliga barn som alla andras ungar , Men det jag ville med den här tråden igentligen är att jag undrar varför föräldrar i dag är så himla rädda att ge en konsekvens när barnen beter sig illa. Tillomed att säga att är du inte snäll kommer inte tomten är ett big no no för många idag.

Inte tusan dog jag av att höra det när jag var liten. Tyckte att det låter ganska logiskt är jag inte snäll får jag inte heller några paket av tomten heller vilket resultatet blev att jag försökte sköta mig.

Men idag vill många  föräldrarna ha det till att man kränker barnet genom att säga så. 
    Folk kanske tänker annorlunda? Jag säger inte till mina barn att de är dumma. Att säga att någon inte är snäll är detsamma som att säga att den är dum. Det krävs inte mycket för att man ska förstå det. Motsatsövningar gör man i skolan när man är sju. 

Ett barn är ett barn och ett beteende är ett beteende. Barn bör få veta att deras beteende kan vara ytterst oönskat utan att de som individer är oönskade. 
Svar på tråden Barnuppfostran!!