• traveler

Det nya betygssystemet

Hej,

Det nya betygssystemet som barnen i årskurs sex får nu har det ju pratas mycket om. A-F, där A är det högsta betyget och F är underkänt.

Min bonus grabb kom hem med inte särskilt imponerande betyg. Han hade 12 st E 3 st D och 1 C. Han har koncentrationssvårigheter i skolan som vi är mycket medvetna om men att han fick E i nästan alla ämnen känns ändå lite oroande. Jag ska ringa hans klassföreståndare när skolan drar igång och försöka få klarhet i varför det har blivit så låga betyg. Jag vill nämligen inte bara höra grabbens version utan också lärarens för det händer ganska ofta att han "förskönar" sanningen lite.

Men vad tror ni? Blir betygen oftast inte bättre än såhär den första terminen och vill lärarna se vad eleverna går för innan de sätter högre betyg senare? Isf tycker jag det är fel, för sista betyget i nian skall ju baseras på det man presterat under hela högstadiet, dvs även första terminens betyg i sexan.

• Svar på tråden Det nya betygssystemet
  • lostinspace

Skall inte E motsvara den tidigare godkänt-nivån? Isåfall är det ju inte alls dåliga betyg

• RöttÄrSött

Man väger inte in sexans betyg i nians, nian har egna kriterier man ska ha uppnått då. Du kan ha haft A åk 6-8 men uppnår du inte A på nians mål så hjälper inte det.

Ett tips är att läsa betygskriterierna, de brukar ligga i kursplanerna.

• duntäcke

Du har helt fel.
    Vi var på utv för vår dotter (går i 8an) och fick det hela förklarat för oss.
    E motsvarar en 3a i det gamla 1-5 systemet eller i mvg systemet motsvarar det g.  Ganska bra alltså.
    Såhär ritade hennes mentor upp det:
    A-otroligt bra, bättre än förra MVG
    B-mycket väl godkännt, MVG
    C-Väl godkännt, VG
    D- mellan G och VG
    E-godkännt, G
    F-underkännt, IG 
    I skolan hon går på gav dom dessutom inte högre betyg än C till dom som inte går i nian, dom kan ju ha liknande på er skola. Men seriöst, det där är asbra betyg,  han förtjänar beröm. 
    (obs, detta är vad lärare har sagt till mig, jag har ingen källa eller så) 

• muffin
    lostinspace skrev 2012-12-26 23:09:42 följande:
    Skall inte E motsvara den tidigare godkänt-nivån? Isåfall är det ju inte alls dåliga betyg
    Japp, så är det. Som RöttärSött skriver, läs kursplanerna.

Man kan inte basera nians betyg på betygen i sexan...
  • muffin
    duntäcke skrev 2012-12-26 23:21:32 följande:
    Du har helt fel.
    Vi var på utv för vår dotter (går i 8an) och fick det hela förklarat för oss.
    E motsvarar en 3a i det gamla 1-5 systemet eller i mvg systemet motsvarar det g.  Ganska bra alltså.
    Såhär ritade hennes mentor upp det:
    A-otroligt bra, bättre än förra MVG
    B-mycket väl godkännt, MVG
    C-Väl godkännt, VG
    D- mellan G och VG
    E-godkännt, G
    F-underkännt, IG 
    I skolan hon går på gav dom dessutom inte högre betyg än C till dom som inte går i nian, dom kan ju ha liknande på er skola. Men seriöst, det där är asbra betyg,  han förtjänar beröm. 
    (obs, detta är vad lärare har sagt till mig, jag har ingen källa eller så) 
    Fast det låter ju väldigt märkligt. Uppnår en elev betyget A så gör ju denne det, oavsett årskurs 7-9...
  • RöttÄrSött

Ja jag håller med dig Muffin, är helt tvärtemot vad jag lärde mig på lärarutbildningen.

Jag känner mig dock bra tillsmods med nya betygen, istället för "osynliga" plus och minus som man själv fick så får man ett riktigt betyg.

Det jag lärde mig:
    E godkänd.
    D uppnår vissa kriterier på C men inte alla.
    C väl godkänd.
    B uppnår vissa kriterier på A men inte alla.
    A mycket väl godkänd.

• Försök inte
    muffin skrev 2012-12-26 23:25:32 följande:
    Fast det låter ju väldigt märkligt. Uppnår en elev betyget A så gör ju denne det, oavsett årskurs 7-9...
    Vad jag har förstått så måste du ha A i allt då. Veta allt.
    Sen är jag skeptisk till MVG för B-delen jag har snarare hört att det skall vara VG+

Jag har också hört att det i princip skall vara "omöjligt" att få A. Att det ska vara väldigt svårt.
    Jag fattar inte att de alltid ska ändra. De kunde hellre ha tagit tillbaka 1-5 där underkänt var ett streck. Precis som förr. 
  • Försök inte
    RöttÄrSött skrev 2012-12-26 23:44:15 följande:
    Ja jag håller med dig Muffin, är helt tvärtemot vad jag lärde mig på lärarutbildningen.

Jag känner mig dock bra tillsmods med nya betygen, istället för "osynliga" plus och minus som man själv fick så får man ett riktigt betyg.

Det jag lärde mig:
    E godkänd.
    D uppnår vissa kriterier på C men inte alla.
    C väl godkänd.
    B uppnår vissa kriterier på A men inte alla.
    A mycket väl godkänd.
    Ja det är ungefär så jag har fattat det också.
Svar på tråden Det nya betygssystemet