• traveler

Det nya betygssystemet

Hej,

Det nya betygssystemet som barnen i årskurs sex får nu har det ju pratas mycket om. A-F, där A är det högsta betyget och F är underkänt.

Min bonus grabb kom hem med inte särskilt imponerande betyg. Han hade 12 st E 3 st D och 1 C. Han har koncentrationssvårigheter i skolan som vi är mycket medvetna om men att han fick E i nästan alla ämnen känns ändå lite oroande. Jag ska ringa hans klassföreståndare när skolan drar igång och försöka få klarhet i varför det har blivit så låga betyg. Jag vill nämligen inte bara höra grabbens version utan också lärarens för det händer ganska ofta att han "förskönar" sanningen lite.

Men vad tror ni? Blir betygen oftast inte bättre än såhär den första terminen och vill lärarna se vad eleverna går för innan de sätter högre betyg senare? Isf tycker jag det är fel, för sista betyget i nian skall ju baseras på det man presterat under hela högstadiet, dvs även första terminens betyg i sexan.

• Svar på tråden Det nya betygssystemet
  • Free Spirit Free Love
    Elin 885 skrev 2012-12-27 16:59:27 följande:
    aha, då är våra proffessorer lite virriga kanske....=).
    hehe kan hända :P vilket år går du? den nya eller gamla lärarutbildningen? för de kan också spela roll!
  • Excentriskan
    Skepparen skrev 2012-12-27 16:30:36 följande:
    Tack för det, alltid lika jobbigt när något man knåpat länge försvinner ut i cyberrymden.

Joråsåatte. Eller hur. 
    De ironiska internetglosorna man kan skriva om den meningen är många.

Jag tror att alla som gått i skolan under sjuttiotalet och åttiotalet, mina årtionden, vet att även om betygen i uppförande och ordning var borta fanns det ingen som helst möjlighet att nå toppbetyg om man inte fjäskade lagom för rätt individer. Jag tror inte att det förändrats sedan dess.

De andra barnen då, de som klarar av att sitta stilla och räkna sin matte, läsa sina böcker och göra sina läxor i tid. Har de omänskliga behov då?

Personligen tycker jag att vi idag gör samma fel som på åttiotalet. Vi fokuserar helt på eleverna med "särskilda behov" och glömmer helt bort alla duktiga elever som gör som det som förväntas av dem.
    Det lönar sig att vara krånglig och det tror jag är helt fel väg att gå. Om vi ser på de länder som ligger före oss i listan, vilket tyvärr är rätt många, har de länderna då samma syn på vad de lägger resurserna på?

Personligen tycker jag att det skulle vara bra om skolan för en gångs skull faktiskt premierade de duktiga eleverna.

Nu har vi kört det här mänskliga experimentet i tjugo år och det har bevisligen inte fungerat. 25% av grabbarna i nian har läs och skrivproblem idag. Samtidigt har "toppeleverna" (om man med dem menar de som söker till de svåraste utbildningarna) även de blivit sämre sett mot på 80-talet. 

Jag kan nästan tycka att ett återinförande av uppförande är bättre än som det är idag. Då de straffas i betyg i varje ämne om de inte kan sitta lika still som sina klasskamrater. 
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Elin 885
    Free Spirit Free Love skrev 2012-12-27 17:00:39 följande:
    hehe kan hända :P vilket år går du? den nya eller gamla lärarutbildningen? för de kan också spela roll!
    jag går inte lärarutbildning, jag läser till rehabiliteringsvetare.
    våra professorer försökte förklara det nya betygssystemet för oss.
  • Elin 885
    Miss Behave skrev 2012-12-27 17:05:27 följande:
    Jag kan nästan tycka att ett återinförande av uppförande är bättre än som det är idag. Då de straffas i betyg i varje ämne om de inte kan sitta lika still som sina klasskamrater. 
    gäller det även dem som har t ex ADHD, och dem som kanske misstänks ha det? jag har det, men ingen trodde det i skolan, utan jag var lat, skulle sitta still och jag skulle lära mig att koncentrera mig...
    nu i vuxen ålder har jag fått mina diagnoser (har två andra psykiska funktionsnedsättningar).
  • Free Spirit Free Love
    Miss Behave skrev 2012-12-27 17:05:27 följande:
    Nej aldrig!
    Tänk ifall du är en rebellisk tonåring (läs mig), och du uppför dig som en idiot mot lärarna, men får höga betyg ändå (eftersom jag faktisk var duktig när jag blev bra bemött).
    Och du då går på en arbetsintervju några år senare, och visar upp dina betyg. Då har du ett F i uppförande, även fast de inte alls reflekterar de beteende eller personlighet du har idag.. Hur skulle de kunna gynna mig då? Inte skulle jag få något jobb då, eftersom mina betyg säger att jag inte uppför mig på ett bra sätt.
    Ska jag då straffas som vuxen kvinna, för att jag var rebellisk och jobbig som ungdom? när allt de egentligen bara var ett rop på hjälp!
    Nej tack
  • Free Spirit Free Love
    Elin 885 skrev 2012-12-27 17:07:48 följande:
    jag går inte lärarutbildning, jag läser till rehabiliteringsvetare.
    våra professorer försökte förklara det nya betygssystemet för oss.
    Jaha, då förstår jag :)
  • Seven Costanza
    Free Spirit Free Love skrev 2012-12-27 16:49:01 följande:
    Sorry, jag har dyslexi och har inte mina hjälp program påkopplade ;)

Aha, det hade jag aldrig trott för ditt språk var så bra i övrigt .
  • elyse

Kanske kan lärarna gå igenom detta på ett föräldramöte?

Jag började få betyg i det här nya betygssytemet för 4-5 år sedan när jag läste lärarutbildningen i Gävle och tyckte inte att det var svårt att förstå vad A-F var värt i jämförelse med IG-MVG eller 1-5. 

• Free Spirit Free Love
    Seven Costanza skrev 2012-12-27 17:50:41 följande:

Aha, det hade jag aldrig trott för ditt språk var så bra i övrigt .
    Jag vet, förutom stavningen så har jag inte så stora problem med skriv-delen.
    Det är läs-delen som är svår, ord som hoppar hit och dit, byter plats och innebörd. Har även svårt att hålla de jag läst eller blivit tillsagd i minnet, och svårt att hitta ord när jag pratar ibland. Ibland så kommer ett helt annat ord in i en mening än det jag menade! Mina vänner är vana men de kan bli lite jobbigt när man träffar nya människor Flört
    Av någon anledning så fungerar jag mycket bättre på engelska än på svenska... Men bara den muntliga delen, skrivningen, eller snarare stavningen är bättre på svenska!

Pga allt detta (och lite administrativt krångel) så fick jag inte min diagnos förens i vuxen ålder. De i skolan tyckte för de mesta att jag bara skulle koncentrera mig mera så skulle alla problem vara borta! Svårt att säga de till någon som dessutom ligger på gränsen till ADHD Solig
  • Skepparen
    Free Spirit Free Love skrev 2012-12-27 16:55:01 följande:
    Personligen så tycker jag att man ska fokusera på alla elever...
    Det är en omöjlighet att fokusera på alla elever. Att fokusera innebär att lägger fokus på något och låter det andra förbli suddigt. 

Jag tror att en del av skolans problem idag beror på just sådana här grejer. Att man från centralt håll tror att bara man säger att "alla skall vara i fokus" så kommer det att bli svinbra.

Menar man allvar med att alla skall vara i fokus menar man att alla skall få lika mycket tid i anspråk. Det är dock inte det som menas, utan det förutsätts fortfarande (som jag förstått det, rätta mig om jag har fel) att de duktiga eleverna skall klara sig på egen hand i större omfattning än de svagare.
Svar på tråden Det nya betygssystemet