• traveler

Det nya betygssystemet

Hej,

Det nya betygssystemet som barnen i årskurs sex får nu har det ju pratas mycket om. A-F, där A är det högsta betyget och F är underkänt.

Min bonus grabb kom hem med inte särskilt imponerande betyg. Han hade 12 st E 3 st D och 1 C. Han har koncentrationssvårigheter i skolan som vi är mycket medvetna om men att han fick E i nästan alla ämnen känns ändå lite oroande. Jag ska ringa hans klassföreståndare när skolan drar igång och försöka få klarhet i varför det har blivit så låga betyg. Jag vill nämligen inte bara höra grabbens version utan också lärarens för det händer ganska ofta att han "förskönar" sanningen lite.

Men vad tror ni? Blir betygen oftast inte bättre än såhär den första terminen och vill lärarna se vad eleverna går för innan de sätter högre betyg senare? Isf tycker jag det är fel, för sista betyget i nian skall ju baseras på det man presterat under hela högstadiet, dvs även första terminens betyg i sexan.

• Svar på tråden Det nya betygssystemet
  • Free Spirit Free Love

Jag har inte läst alla inlägg.

Jag utbildar mig nu till att bli just lärare, och vi har nyligen haft en kurs i bedömning, och tänkte att jag kunde dela med mig av de vi har fått lära oss.
    Många är emot de nya systemet för att de anses vara "hårdare", men jag anser (efter den utbildning jag har fått) att den är mera rättvis. I den gamla betygsskalan (MVG-G) så var det ofta som eleverna fick - eller + på sina betyg, men dessa -/+ syntes ju inte på slutbetyget senare.. Och finns det verkligen någon kvalitativ skillnad mellan ett G++ och ett VG-?
    Därför behövde man en ny skala som hade flera nivåer för att fler elevers kunskapsnivå så kunna synliggöras, och för att få bort alla förbaskade + och -...

Och varför man anser att den nya betygsskalan är hårdare är för att läraren inte får sätta ett betyg om eleven inte har uppnått ALLA kriterier för de betyget.
    Ifall en elev har en ojämn kunskapsnivå, de vill säga att den på vissa punkter är uppe på A nivå, men på andra bara är på C nivå och sen på vissa är på E nivå så ska den eleven endast kunna få ett E i betyg. Man måste ha klarat av alla kriterierna för att komma till nästa nivå. Detta är för att få bort "snäll" betygen, där man i de gamla systemet kunde ge ett MVG bara för att eleven var otroligt duktig på vissa delar, och kompenserade upp de för de mindre bra delarna. Detta ska alltså inte längre vara möjligt. Du måste vara lika bra på alla områden inom de ämnet för att kunna få högsta betyg.

Här är 2 exempel från skolverket.

Som ni ser är denna elev uppe å nosar på A nivå kunskap, men kommer ändå att få E i betyg, eftersom de är ganska mycket på C nivå som inte ännu är uppfyllt. Och då kanske ni undrar varför eleven inte får D.
    Jo för deras kunskapskarta måste se ut såhär :

För att komma upp i D betyg.
    D och B är alltså mellan betyg, när eleven har nått NÄSTAN alla kraven på tex C, men inte riktigt där ännu, så kan eleven få ett D.
    Och som ni ser så finns de ju vissa kriterier som kommer upp till A nivå även här, men de hjälper inte för att eleven ska få ett högre betyg.

Och TS, jag tycker absolut att ni ska vara glada över sonens betyg, han går bara i 6an än så länge och har absolut tid på sig att komma högre. Men det är inte katastrof ifall han får E i genomsnitt heller... Betygen från grundskolan har man ju endast för att komma till gymnasiet, och ifall han blir godkänd i alla grundämnen så finns det ingen anledning till att vara ledsen. De betyg som faktiskt spelar roll är de som han kommer få i gymnasiet, eftersom de är de betyg han ska söka in till universitet/ högskolan med. Ifall han inte väljer att göra högskoleprovet de vill säga Solig 

Frågor på de?
  • Försök inte
    Free Spirit Free Love skrev 2012-12-27 12:28:08 följande:
    Jag har inte läst alla inlägg.

Jag utbildar mig nu till att bli just lärare, och vi har nyligen haft en kurs i bedömning, och tänkte att jag kunde dela med mig av de vi har fått lära oss.
    Många är emot de nya systemet för att de anses vara "hårdare", men jag anser (efter den utbildning jag har fått) att den är mera rättvis. I den gamla betygsskalan (MVG-G) så var det ofta som eleverna fick - eller + på sina betyg, men dessa -/+ syntes ju inte på slutbetyget senare.. Och finns det verkligen någon kvalitativ skillnad mellan ett G++ och ett VG-?
    Därför behövde man en ny skala som hade flera nivåer för att fler elevers kunskapsnivå så kunna synliggöras, och för att få bort alla förbaskade + och -...

Och varför man anser att den nya betygsskalan är hårdare är för att läraren inte får sätta ett betyg om eleven inte har uppnått ALLA kriterier för de betyget.
    Ifall en elev har en ojämn kunskapsnivå, de vill säga att den på vissa punkter är uppe på A nivå, men på andra bara är på C nivå och sen på vissa är på E nivå så ska den eleven endast kunna få ett E i betyg. Man måste ha klarat av alla kriterierna för att komma till nästa nivå. Detta är för att få bort "snäll" betygen, där man i de gamla systemet kunde ge ett MVG bara för att eleven var otroligt duktig på vissa delar, och kompenserade upp de för de mindre bra delarna. Detta ska alltså inte längre vara möjligt. Du måste vara lika bra på alla områden inom de ämnet för att kunna få högsta betyg.

Här är 2 exempel från skolverket.

Som ni ser är denna elev uppe å nosar på A nivå kunskap, men kommer ändå att få E i betyg, eftersom de är ganska mycket på C nivå som inte ännu är uppfyllt. Och då kanske ni undrar varför eleven inte får D.
    Jo för deras kunskapskarta måste se ut såhär :

För att komma upp i D betyg.
    D och B är alltså mellan betyg, när eleven har nått NÄSTAN alla kraven på tex C, men inte riktigt där ännu, så kan eleven få ett D.
    Och som ni ser så finns de ju vissa kriterier som kommer upp till A nivå även här, men de hjälper inte för att eleven ska få ett högre betyg.

Och TS, jag tycker absolut att ni ska vara glada över sonens betyg, han går bara i 6an än så länge och har absolut tid på sig att komma högre. Men det är inte katastrof ifall han får E i genomsnitt heller... Betygen från grundskolan har man ju endast för att komma till gymnasiet, och ifall han blir godkänd i alla grundämnen så finns det ingen anledning till att vara ledsen. De betyg som faktiskt spelar roll är de som han kommer få i gymnasiet, eftersom de är de betyg han ska söka in till universitet/ högskolan med. Ifall han inte väljer att göra högskoleprovet de vill säga Solig 

Frågor på de?
    JÄTTEBRA förklaring :) Tack
  • Skepparen
    Free Spirit Free Love skrev 2012-12-27 12:28:08 följande:
    Frågor på de?
    Jättefin förklaring, tack för din tid!

En fråga då:

Varför då dessa "mellanbetyg"? Det lämnar ju fortfarande utrymme för tvivelaktiga omdömen från betygsättarna.
    "Det var  ju nästan ett C så du får du ett D" till en mönsterelev och "Det var tyvärr inte nog för att få ett C så det blir ett E till dig" till grabben med myror i brallan.

För jag antar att de fina graferna du visade är framtagna av något system där man petar in mätningarna från en viss elev och sedan får det förevisat grafiskt? (Nästa följdfråga är väl varför man då inte bara pratar siffror, det lär ju systemet göra internt ändå? )

• Tonårsmamman1
    Skepparen skrev 2012-12-27 13:11:24 följande:

En fråga då:

Varför då dessa "mellanbetyg"? Det lämnar ju fortfarande utrymme för tvivelaktiga omdömen från betygsättarna.
    "Det var  ju nästan ett C så du får du ett D" till en mönsterelev och "Det var tyvärr inte nog för att få ett C så det blir ett E till dig" till grabben med myror i brallan.

För jag antar att de fina graferna du visade är framtagna av något system där man petar in mätningarna från en viss elev och sedan får det förevisat grafiskt? (Nästa följdfråga är väl varför man då inte bara pratar siffror, det lär ju systemet göra internt ändå? )

Vad jag förstått så har man flera steg för att det ska löna sig för eleven att höja sig, eftersom man får några poäng till. Om man har VG, så kan man kämpa jättemycket men ändå inte nå upp till MVG. Då får man ändå betalt för det om man når halvvägs, dvs man får B, 17,5 p.
  • Seven Costanza
    Jättefin förklaring, tack för din tid! En fråga då: Varför då dessa "mellanbetyg"? Det lämnar ju fortfarande utrymme för tvivelaktiga omdömen från betygsättarna. "Det var  ju nästan ett C så du får du ett D" till en mönsterelev och "Det var tyvärr inte nog för att få ett C så det blir ett E till dig" till grabben med myror i brallan. För jag antar att de fina graferna du visade är framtagna av något system där man petar in mätningarna från en viss elev och sedan får det förevisat grafiskt? (Nästa följdfråga är väl varför man då inte bara pratar siffror, det lär ju systemet göra internt ändå? )  

Vi får se vad skribenten svarar men jag svarar också eftersom jag tyckte det var intressant. Jag vet inte om det finns något system som gör de där graferna, det är inget vi fått ut på skolan jag jobbar på, utan jag tror bara att det är (antagligen) Skolverket som tillhandahållit sådant för att illustrera. Vi har sett de där bilderna men vi arbetar med matriserna som finns för kunskapskraven (nya läroplanens ord för betygskriterier). Man fyller således i en matris för varje elev och bedömningstillfälle och ser på vilken nivå elevens kunskaper hamnar för de olika bedömningsmomenten ( t ex i engelska kan man ju få olika nivå på hörförselse, läsförståelse, muntligt och skriftligt bl a) och gör sedan en sammanvävd bedömning. Man ska ha allt på betyget (E resp. C) under och minst hälften av betyget närmast över (C resp. A) för att få mellanbetygen D respektive B. det är alltså inte så att man matar in i en dator och ut kommer vilket betyg eleven ska ha utan det får man ju göra en avvägning kring.
  • Skepparen
    Tonårsmamman1 skrev 2012-12-27 13:21:45 följande:
    Vad jag förstått så har man flera steg för att det ska löna sig för eleven att höja sig, eftersom man får några poäng till. Om man har VG, så kan man kämpa jättemycket men ändå inte nå upp till MVG. Då får man ändå betalt för det om man når halvvägs, dvs man får B, 17,5 p.
    Jo, det förstår jag men jag menade varför det inte finns en tydlig avgränsning för när de betygen skall sättas. Det lämnas ju till betygsättares godtycke efter vad jag förstår, eller har jag fel och det finns en "mall" för där D är utsatt med?
  • RöttÄrSött

Skepparen: betygsättning kommer alltid att vara subjektiv sålänge man inte har tester i form av A, B och C-frågor där man antingen har rätt eller fel (inget resonerande eller fördjupning utan typ körkortsprovet). Sådana tester är inte bra de heller.

Om du googlar på Bengt Selghed så får du fram många olika problematiseringar av betygsättning och bedömning. Jag kan varmt rekommendera hans avhandling i ämnet

• Seven Costanza
    RöttÄrSött skrev 2012-12-27 14:12:07 följande:
    Skepparen: betygsättning kommer alltid att vara subjektiv sålänge man inte har tester i form av A, B och C-frågor där man antingen har rätt eller fel (inget resonerande eller fördjupning utan typ körkortsprovet). Sådana tester är inte bra de heller. Om du googlar på Bengt Selghed så får du fram många olika problematiseringar av betygsättning och bedömning. Jag kan varmt rekommendera hans avhandling i ämnet

Håller helt med. Det går inte att komma ifrån att betygsättning är subjektiv men ordet godtycklig som Skepparen använder indikerar ju att vi lärare sätter betyg på måfå utan att följa riktlinjerna och det håller jag inte med om. Nuförtiden arbetar många skolor med sambedömning där flera lärare (ibland på olika skolor) bedömer samma elevinsats och det gör det mer likvärdigt men hela vägen når vi nog aldrig om man vill ha ett betygssystem som fokuserar på resonerande och förmågor och inte bara på 1, X,2- frågor. Vi använder oss av elevexempel från Skolverket och sambedömning och vi har oftast samma uppfattning om elevens prestation. Har vi inte det får man resonera och komma överens.
  • Free Spirit Free Love

Blir så arg! Hade skrivit ett långt inlägg, men när jag postade så tyckte FL tydligen att jag tog för lång tid på mig!! Men jag ska försöka skriva om de :)

En fråga då:

Mellanbetygen finns för att de ska finnas flera nivåer att mäta elevens kunskap på, Ifall mönstereleven inte har nått upp till alla kriterier för C men nästan, så ska den inte heller få C utan ett D. Så enkelt är det. Detta är för att man i de förra systemet kunde "kompensera upp" till ett högre betyg, ifall man var jätte stark på några saker och svag på andra kunde de starka väga över, detta ska inte längre vara möjligt, och det är för att alla som får samma betyg i hela landet ska ha samma nivå av kunskap. Men detta ska ju inte komma som en chock för eleven... Fast de är en helt annan diskution :)

Sen så ska vi ju garanterat inte sätta betyg efter en viss elevs beteende, de betygen togs bort på 60-talet om jag inte minns fel!
    Men ifall en elev inte kan "sitta still" tillräckligt för att ta till sig kunskapen som läraren försöker lära ut, och läraren i fråga inte är tillräckligt kompetent för att hantera situationen så kanske man ska tänka på andra alternativ för just den eleven..?

Och ja, de ska finnas resurser för dessa elever med "speciella behov" (hatar de uttrycket, vill hellre använda "mänskliga behov"). De saker som behövs mest för alla elever och lärare är tid och resurser, men tyvärr finns inget av de, och de är ett problem. 

Jag tror att ifall de bara fanns mera tid för lärarna att faktiskt göra sitt jobb som de är utbildade för så skulle skolan i sig fungera mycket bättre. Här har jag ett räkneexempel,
    Ifall en lektion ska vara pedagogisk och didaktiskt bra genomförd så krävs det planering för den lektionen, de tar i snitt 1,5 (för de mest rutinerade lärarna) att planera en lektion som är på en timme, sen är det 1,5 efterarbete efter lektionen för att gå igenom och utvärdera de eleverna har gjort. Då tar de alltså 4 timmar att genomföra en lektion på en timme, tänk då att du har 4 lektioner på en dag, de är 16 timmars arbete/ dag. Och då har vi inte ens räknar in all tid de tar till att ha samtal med enskilda elever, frånvaro rapportering (de är mer än bara en bock på ett papper), mail kontakt med föräldrar, möten med arbetslag/ kollegor, åtgärdsprogram, arbetsprogram, kontakt med myndigheter, uppsamlingstillfällen för missade läx/ provförhör, (lunch..?) osv..  
    Och nej, man kan inte använda samma lektionsplanering för alla klasser, inte ifall man vill vara didaktiskt korrekt, eftersom man då ska anpassa sina metoder och tillvägagångssätt för den specifika gruppkonstellationen man har framför sig. Fast det är ju tyvärr de som händer, eftersom de inte finns tid för annat...

Graferna i fråga är uttagna som hjälpmedel, inte efter någon viss elevs utveckling. Eleven måste nå vissa punkter för att få betyg, hur högt man kommer på dessa punkter bestämmer sedan vilket betyg man får i de ämnet, men sen de är upp till varje enskild lärare att analysera sina elever och bestämma när eleven i fråga har kommit dit.

Sen kan man ju fråga sig varför de är på detta sätt.. själv så tycker jag att de nya styrdokumenten är väldigt framstressade och endast sjösatta för att regeringen vill ha dem genomförda innan valkampanjen sätter igång (fråga mig inte varför). De nya styrdokumenten kommer endast att gynna de priviligerade barnen (och då menar jag inte bara rika barn, utan även de som har engagerade föräldrar eller inga "mänskliga behov"), och kommer att göra så att kunskapsklyftorna ökar ännu mera! Snedrekryteringen kommer att bli större, och vårat samhälle kommer att bli ännu mera klass-delat.

För att sedan slå den sista spiken i denna skolkista, så har man bestämt att läxhjälp ska bli RUT-avdragbart. Vilket inte alls gynnar de elever som faktiskt behöver extra hjälp i skolan! Det blir ännu svårare att se logiken bakom detta när hjälporganisationer som jobbar specifikt för att hjälpa barn som har de svårt i skolan i utsatta områden, nekas till bidrag (som de är beroende av) med motiveringen att de skulle konkurrera ut RUT-avdragbar läxhjälp...

Det är en väldigt mörk framtid vi går mot inom skolan, och idag så är all fungerande verksamhet driven av utarbetade eldsjälar som gör allt för sina elever och barn. Men vad händer när dessa eldsjälar inte längre orkar? Utan går in i väggen eller får en psykos?(jag har varit med när både och händer, inte kul) Jo hela organisationen faller samman och alla barn som är i behov av extra vård av olika slag hamnar i kläm..
    Ett ytterligare problem med det är att de finns en mängd människor som skulle bli fantastiska lärare, men pga den psykosociala situationen så väljer man att inte utbilda sig/ stanna kvar i skolan värld efter avklarad utbildning.
    Och på toppen av allt så får lärarna en låg social status, och lågavlönade i Jämförelse med deras gedigna utbildning.

I mina ögon är det inte konstigt att våra barn och ungdomar mår allt sämre, och att vi mäter oss sämre med andra länder i allt flera ämnen. Dagens lärare har ironiskt nog inte tid för sina elever, som borde vara deras enda jobb!
  • Langka

Tycker det är perfekt med fler nivåer!

Själv varit med om att en lärare satt ett vg med i sista stund höjt för att jag var stark i ett moment(var i bild?

Hade varit mycket bättre med en mellannivå då, kunde bli väldigt konstigt förr.

Också jättebra att man faktiskt måste ligga över betyget i allt för att få det i slutbetyg, även om jag helt klart tjänat på att kunna helt hoppa över delar jag tyckt varit tråkiga då jag ändå kunnat väga upp till vg flera gånger

Svar på tråden Det nya betygssystemet