• traveler

Det nya betygssystemet

Hej,

Det nya betygssystemet som barnen i årskurs sex får nu har det ju pratas mycket om. A-F, där A är det högsta betyget och F är underkänt.

Min bonus grabb kom hem med inte särskilt imponerande betyg. Han hade 12 st E 3 st D och 1 C. Han har koncentrationssvårigheter i skolan som vi är mycket medvetna om men att han fick E i nästan alla ämnen känns ändå lite oroande. Jag ska ringa hans klassföreståndare när skolan drar igång och försöka få klarhet i varför det har blivit så låga betyg. Jag vill nämligen inte bara höra grabbens version utan också lärarens för det händer ganska ofta att han "förskönar" sanningen lite.

Men vad tror ni? Blir betygen oftast inte bättre än såhär den första terminen och vill lärarna se vad eleverna går för innan de sätter högre betyg senare? Isf tycker jag det är fel, för sista betyget i nian skall ju baseras på det man presterat under hela högstadiet, dvs även första terminens betyg i sexan.

• Svar på tråden Det nya betygssystemet
  • snedtak

Sen kan man ju fundera över om att precis ha nått godkänt verkligen är jättebra. Om pojken har stora problem i skolan är det klart att det är bättre att vara godkänd än underkänd, men i många länder som använder A-E systemet växer det fram en kultur där allt under C anses som dåligt även om man teknisk sett är godkänd. Ska man konkurrera om att komma in på gymnasielinjer, eller ännu senare högskola, är E rätt igenom troligen mindre värt än G rätt igenom.

Eftersom det "bara" är sexans betyg skulle jag dock inte oroa mig alltför mycket. Det kan ta lite tid att komma in i det här med betyg och klura ut vad man ska uppnå för att klara sig bra.

• Försök inte
    snedtak skrev 2012-12-27 00:08:27 följande:
    Sen kan man ju fundera över om att precis ha nått godkänt verkligen är jättebra. Om pojken har stora problem i skolan är det klart att det är bättre att vara godkänd än underkänd, men i många länder som använder A-E systemet växer det fram en kultur där allt under C anses som dåligt även om man teknisk sett är godkänd. Ska man konkurrera om att komma in på gymnasielinjer, eller ännu senare högskola, är E rätt igenom troligen mindre värt än G rätt igenom.

Eftersom det "bara" är sexans betyg skulle jag dock inte oroa mig alltför mycket. Det kan ta lite tid att komma in i det här med betyg och klura ut vad man ska uppnå för att klara sig bra.
    Håller med. 
  • Coca cola light

En tanke jag fick när jag läste TS är att läraren knappast kommer att vilja diskutera betygen med dig om du inte är vårdnadshavare. Jag är lärare och diskuterar i stort sett aldrig något som rör barnens skolgång med styvföräldrar. Har jag fått båda vårdnadshavarnas tillstånd så gör jag det, men aldrig annars. Är det praktisk information. som t.ex. tandläkartider eller info om läxor så ja, men inte betyg eller liknande med styvföräldrar.

• kikkie

Är bra betyg för en med problem med koncentrationen ju :)

• traveler

Ja alltså lite mörkrädd blev jag ju när det visade sig att han hade så mycket E. I min värld är E jämnställt med G minus. Självklart så är vi glada att han inte hade F (underkänt) i något ämne men det blir ju svåra och svårare ju högre upp i årskurserna han kommer. Han tar medicin för sin ADHD, annars hade det kanske sett värre ut. Men, men jag ska väl inte måla fan på väggen, det är ju slutbetyget i nian som är det viktigaste. Givetvis är det viktigaste att han inte är underkänd i något men som snedtak säger så vill man ju att ens barn skall kunna konkurrera om platserna på gymnasiet.

Hehe, sen har jag också hört att för att få ett A i en kurs så måste man ha A på alla delmoment. Alltså A på alla prov och läxförhör i ämnet. Om det är så det funkar så tror jag inte att Jan Björklunds vision att höja betygen i den svenska skolan kommer att hålla.  

• sophiie

Har själv ett barn med lite svårigheter i skolan, dyslexi och adhd.
    Han fick många E och något d och c. Betygen är mer eller mindre likadana som ditt barn fick.
    Enligt läraren så är detta toppen! Att man inte ska ställa högre krav för då kunde de slå bakut.
    Vi hade ett iup samtal i slutet av ht, med mentorn och specialpedagogen. De pratade om att man kunde få betygen utsatta efter barnets förmåga. Och detta skulle innebär att kunde använda sig av andra betygskriterier. Min son vill helst ha c i allt men det är högt uppsatt mål. Jag som mamma är glad om han får E.

• sophiie

Kan poängtera att sonen går i sexan och han har några år på sig innan de viktigaste betygen delas ut.
    Vi ska kämpa för att han går ut med E och inga F. Då har vi lagt ribban i en bra nivå för någon som har hans svårigheter.

• traveler
    sophiie skrev 2012-12-27 11:02:10 följande:
    Har själv ett barn med lite svårigheter i skolan, dyslexi och adhd.
    Han fick många E och något d och c. Betygen är mer eller mindre likadana som ditt barn fick.
    Enligt läraren så är detta toppen! Att man inte ska ställa högre krav för då kunde de slå bakut.
    Vi hade ett iup samtal i slutet av ht, med mentorn och specialpedagogen. De pratade om att man kunde få betygen utsatta efter barnets förmåga. Och detta skulle innebär att kunde använda sig av andra betygskriterier. Min son vill helst ha c i allt men det är högt uppsatt mål. Jag som mamma är glad om han får E.

Tack för att du delade med dig:) Kul att höra från någon i samma situation
  • Tonårsmamman1
    traveler skrev 2012-12-27 10:37:00 följande:

Ja alltså lite mörkrädd blev jag ju när det visade sig att han hade så mycket E. I min värld är E jämnställt med G minus. Självklart så är vi glada att han inte hade F (underkänt) i något ämne men det blir ju svåra och svårare ju högre upp i årskurserna han kommer. Han tar medicin för sin ADHD, annars hade det kanske sett värre ut. Men, men jag ska väl inte måla fan på väggen, det är ju slutbetyget i nian som är det viktigaste. Givetvis är det viktigaste att han inte är underkänd i något men som snedtak säger så vill man ju att ens barn skall kunna konkurrera om platserna på gymnasiet.

Hehe, sen har jag också hört att för att få ett A i en kurs så måste man ha A på alla delmoment. Alltså A på alla prov och läxförhör i ämnet. Om det är så det funkar så tror jag inte att Jan Björklunds vision att höja betygen i den svenska skolan kommer att hålla.  

Det är väl kunskaperna han vill höja, inte betygen. Vi har betygsinflation i Sverige, samtidigt som undersökningar visar att 
    kunskaperna blir sämre.

Svar på tråden Det nya betygssystemet