• traveler

    Det nya betygssystemet

    Hej,

    Det nya betygssystemet som barnen i årskurs sex får nu har det ju pratas mycket om. A-F, där A är det högsta betyget och F är underkänt.

    Min bonus grabb kom hem med inte särskilt imponerande betyg. Han hade 12 st E 3 st D och 1 C. Han har koncentrationssvårigheter i skolan som vi är mycket medvetna om men att han fick E i nästan alla ämnen känns ändå lite oroande. Jag ska ringa hans klassföreståndare när skolan drar igång och försöka få klarhet i varför det har blivit så låga betyg. Jag vill nämligen inte bara höra grabbens version utan också lärarens för det händer ganska ofta att han "förskönar" sanningen lite.

    Men vad tror ni? Blir betygen oftast inte bättre än såhär den första terminen och vill lärarna se vad eleverna går för innan de sätter högre betyg senare? Isf tycker jag det är fel, för sista betyget i nian skall ju baseras på det man presterat under hela högstadiet, dvs även första terminens betyg i sexan.

  • Svar på tråden Det nya betygssystemet
  • Seven Costanza

    Free spirit: vi får väl se vad resultatet blir av det nya betygssystemet, det finns en hel del att kritisera. Ett råd i all välmening inför ditt kommande lärarjobb: lär dig använda ordet det istället för de när det passar, t ex i frasen "ska försöka skriva om deT". De betyder " dom" och har alltså en egen användning och är inte detsamma som det. Man hör ju alltid folk som klagar på att dagens lärare inte kan stava så det kan ju vara en god idé att försöka lära dig skillnaden på det/de/dem, eller om du redan kan det egentligen så att du blir mer noggrann med det. Och lär dig stava till diskussion, det ordet lär du också ha användning av . Du verkar engagerad och blir säkert en bra lärare!

  • Elin 885
    Free Spirit Free Love skrev 2012-12-27 12:28:08 följande:
    Jag har inte läst alla inlägg.

    Jag utbildar mig nu till att bli just lärare, och vi har nyligen haft en kurs i bedömning, och tänkte att jag kunde dela med mig av de vi har fått lära oss.
    Många är emot de nya systemet för att de anses vara "hårdare", men jag anser (efter den utbildning jag har fått) att den är mera rättvis. I den gamla betygsskalan (MVG-G) så var det ofta som eleverna fick - eller + på sina betyg, men dessa -/+ syntes ju inte på slutbetyget senare.. Och finns det verkligen någon kvalitativ skillnad mellan ett G++ och ett VG-?
    Därför behövde man en ny skala som hade flera nivåer för att fler elevers kunskapsnivå så kunna synliggöras, och för att få bort alla förbaskade + och -...

     


    Och varför man anser att den nya betygsskalan är hårdare är för att läraren inte får sätta ett betyg om eleven inte har uppnått ALLA kriterier för de betyget.
    Ifall en elev har en ojämn kunskapsnivå, de vill säga att den på vissa punkter är uppe på A nivå, men på andra bara är på C nivå och sen på vissa är på E nivå så ska den eleven endast kunna få ett E i betyg. Man måste ha klarat av alla kriterierna för att komma till nästa nivå. Detta är för att få bort "snäll" betygen, där man i de gamla systemet kunde ge ett MVG bara för att eleven var otroligt duktig på vissa delar, och kompenserade upp de för de mindre bra delarna. Detta ska alltså inte längre vara möjligt. Du måste vara lika bra på alla områden inom de ämnet för att kunna få högsta betyg.

    Här är 2 exempel från skolverket.

     


    Som ni ser är denna elev uppe å nosar på A nivå kunskap, men kommer ändå att få E i betyg, eftersom de är ganska mycket på C nivå som inte ännu är uppfyllt. Och då kanske ni undrar varför eleven inte får D.
    Jo för deras kunskapskarta måste se ut såhär :

     


    För att komma upp i D betyg.
    D och B är alltså mellan betyg, när eleven har nått NÄSTAN alla kraven på tex C, men inte riktigt där ännu, så kan eleven få ett D.
    Och som ni ser så finns de ju vissa kriterier som kommer upp till A nivå även här, men de hjälper inte för att eleven ska få ett högre betyg.

    Och TS, jag tycker absolut att ni ska vara glada över sonens betyg, han går bara i 6an än så länge och har absolut tid på sig att komma högre. Men det är inte katastrof ifall han får E i genomsnitt heller... Betygen från grundskolan har man ju endast för att komma till gymnasiet, och ifall han blir godkänd i alla grundämnen så finns det ingen anledning till att vara ledsen. De betyg som faktiskt spelar roll är de som han kommer få i gymnasiet, eftersom de är de betyg han ska söka in till universitet/ högskolan med. Ifall han inte väljer att göra högskoleprovet de vill säga Solig 

    Frågor på de?
    vart kommer den första uppskattningen ifrån, den med stolparna? för så har vi inte fått förklarat för oss, och jag går på universitet.
  • Elin 885
    duntäcke skrev 2012-12-26 23:21:32 följande:
    Du har helt fel.
    Vi var på utv för vår dotter (går i 8an) och fick det hela förklarat för oss.
    E motsvarar en 3a i det gamla 1-5 systemet eller i mvg systemet motsvarar det g.  Ganska bra alltså.
    Såhär ritade hennes mentor upp det:
    A-otroligt bra, bättre än förra MVG
    B-mycket väl godkännt, MVG
    C-Väl godkännt, VG
    D- mellan G och VG
    E-godkännt, G
    F-underkännt, IG 
    I skolan hon går på gav dom dessutom inte högre betyg än C till dom som inte går i nian, dom kan ju ha liknande på er skola. Men seriöst, det där är asbra betyg,  han förtjänar beröm. 
    (obs, detta är vad lärare har sagt till mig, jag har ingen källa eller så) 
    precis så jhar vi fått förklarat för oss, jag går på universitet.
  • Skepparen
    Free Spirit Free Love skrev 2012-12-27 16:00:10 följande:
    Blir så arg! Hade skrivit ett långt inlägg, men när jag postade så tyckte FL tydligen att jag tog för lång tid på mig!! Men jag ska försöka skriva om de :) 
    Tack för det, alltid lika jobbigt när något man knåpat länge försvinner ut i cyberrymden.
    Free Spirit Free Love skrev 2012-12-27 16:00:10 följande:
    Sen så ska vi ju garanterat inte sätta betyg efter en viss elevs beteende, de betygen togs bort på 60-talet om jag inte minns fel!
    Joråsåatte. Eller hur. 
    De ironiska internetglosorna man kan skriva om den meningen är många.

    Jag tror att alla som gått i skolan under sjuttiotalet och åttiotalet, mina årtionden, vet att även om betygen i uppförande och ordning var borta fanns det ingen som helst möjlighet att nå toppbetyg om man inte fjäskade lagom för rätt individer. Jag tror inte att det förändrats sedan dess.
    Free Spirit Free Love skrev 2012-12-27 16:00:10 följande:
    Och ja, de ska finnas resurser för dessa elever med "speciella behov" (hatar de uttrycket, vill hellre använda "mänskliga behov"). De saker som behövs mest för alla elever och lärare är tid och resurser, men tyvärr finns inget av de, och de är ett problem.
    De andra barnen då, de som klarar av att sitta stilla och räkna sin matte, läsa sina böcker och göra sina läxor i tid. Har de omänskliga behov då?

    Personligen tycker jag att vi idag gör samma fel som på åttiotalet. Vi fokuserar helt på eleverna med "särskilda behov" och glömmer helt bort alla duktiga elever som gör som det som förväntas av dem.
    Det lönar sig att vara krånglig och det tror jag är helt fel väg att gå. Om vi ser på de länder som ligger före oss i listan, vilket tyvärr är rätt många, har de länderna då samma syn på vad de lägger resurserna på?

    Personligen tycker jag att det skulle vara bra om skolan för en gångs skull faktiskt premierade de duktiga eleverna.

    Nu har vi kört det här mänskliga experimentet i tjugo år och det har bevisligen inte fungerat. 25% av grabbarna i nian har läs och skrivproblem idag. Samtidigt har "toppeleverna" (om man med dem menar de som söker till de svåraste utbildningarna) även de blivit sämre sett mot på 80-talet. 


  • Tuffen

    Be att få se sonens ämnesmatriser. Där ser du ju vad han kan respektive inte kan i de olika ämnena. 

  • Free Spirit Free Love
    Elin 885 skrev 2012-12-27 16:24:30 följande:
    vart kommer den första uppskattningen ifrån, den med stolparna? för så har vi inte fått förklarat för oss, och jag går på universitet.
    Den bilden är tagen från Christer Lundhals bok "bedömning för lärande" som är obligatorisk kursbok för oss på Södertörn.
  • Free Spirit Free Love
    Seven Costanza skrev 2012-12-27 16:21:02 följande:
    Free spirit: vi får väl se vad resultatet blir av det nya betygssystemet, det finns en hel del att kritisera. Ett råd i all välmening inför ditt kommande lärarjobb: lär dig använda ordet det istället för de när det passar, t ex i frasen "ska försöka skriva om deT". De betyder " dom" och har alltså en egen användning och är inte detsamma som det. Man hör ju alltid folk som klagar på att dagens lärare inte kan stava så det kan ju vara en god idé att försöka lära dig skillnaden på det/de/dem, eller om du redan kan det egentligen så att du blir mer noggrann med det. Och lär dig stava till diskussion, det ordet lär du också ha användning av . Du verkar engagerad och blir säkert en bra lärare!
    Sorry, jag har dyslexi och har inte mina hjälp program påkopplade ;)
  • Free Spirit Free Love
    Skepparen skrev 2012-12-27 16:30:36 följande:
    Tack för det, alltid lika jobbigt när något man knåpat länge försvinner ut i cyberrymden.

    Joråsåatte. Eller hur. 
    De ironiska internetglosorna man kan skriva om den meningen är många.

    Jag tror att alla som gått i skolan under sjuttiotalet och åttiotalet, mina årtionden, vet att även om betygen i uppförande och ordning var borta fanns det ingen som helst möjlighet att nå toppbetyg om man inte fjäskade lagom för rätt individer. Jag tror inte att det förändrats sedan dess.

    De andra barnen då, de som klarar av att sitta stilla och räkna sin matte, läsa sina böcker och göra sina läxor i tid. Har de omänskliga behov då?

    Personligen tycker jag att vi idag gör samma fel som på åttiotalet. Vi fokuserar helt på eleverna med "särskilda behov" och glömmer helt bort alla duktiga elever som gör som det som förväntas av dem.
    Det lönar sig att vara krånglig och det tror jag är helt fel väg att gå. Om vi ser på de länder som ligger före oss i listan, vilket tyvärr är rätt många, har de länderna då samma syn på vad de lägger resurserna på?

    Personligen tycker jag att det skulle vara bra om skolan för en gångs skull faktiskt premierade de duktiga eleverna.

    Nu har vi kört det här mänskliga experimentet i tjugo år och det har bevisligen inte fungerat. 25% av grabbarna i nian har läs och skrivproblem idag. Samtidigt har "toppeleverna" (om man med dem menar de som söker till de svåraste utbildningarna) även de blivit sämre sett mot på 80-talet. 


    Personligen så tycker jag att man ska fokusera på alla elever... de som är exceptionellt duktiga och de som behöver extra hjälp, alla ska utmanas efter sina behov, de mänskliga behoven de vill säga. Och  jag kan också lova att de inte hjälper att vara krånglig, de flesta elever väljer inte att vara krångliga. Utan är de ändå, alla med behov utöver de vanliga skulle med största sannolikhet bara vilja vara "som alla andra", men som sagt är de inget man väljer...

    Men för att kunna göra de så behöver lärarna tid, och de är en bristvara kan jag lova!
  • Free Spirit Free Love
    Elin 885 skrev 2012-12-27 16:25:36 följande:
    precis så jhar vi fått förklarat för oss, jag går på universitet.
    Men så kan man väl ändå läsa av stolparna också? att de som får A, är de som når de allra högsta på MVG skalan osv?
  • Elin 885
    Free Spirit Free Love skrev 2012-12-27 16:47:01 följande:
    Den bilden är tagen från Christer Lundhals bok "bedömning för lärande" som är obligatorisk kursbok för oss på Södertörn.
    aha, då är våra proffessorer lite virriga kanske....=).
Svar på tråden Det nya betygssystemet