Free Spirit Free Love skrev 2012-12-27 16:00:10 följande:
Blir så arg! Hade skrivit ett långt inlägg, men när jag postade så tyckte FL tydligen att jag tog för lång tid på mig!! Men jag ska försöka skriva om de :)
Tack för det, alltid lika jobbigt när något man knåpat länge försvinner ut i cyberrymden.
Sen så ska vi ju garanterat inte sätta betyg efter en viss elevs beteende, de betygen togs bort på 60-talet om jag inte minns fel!
Joråsåatte. Eller hur.
De ironiska internetglosorna man kan skriva om den meningen är många.
Jag tror att alla som gått i skolan under sjuttiotalet och åttiotalet, mina årtionden, vet att även om betygen i uppförande och ordning var borta fanns det ingen som helst möjlighet att nå toppbetyg om man inte fjäskade lagom för rätt individer. Jag tror inte att det förändrats sedan dess.
Och ja, de ska finnas resurser för dessa elever med "speciella behov" (hatar de uttrycket, vill hellre använda "mänskliga behov"). De saker som behövs mest för alla elever och lärare är tid och resurser, men tyvärr finns inget av de, och de är ett problem.
De andra barnen då, de som klarar av att sitta stilla och räkna sin matte, läsa sina böcker och göra sina läxor i tid. Har de omänskliga behov då?
Personligen tycker jag att vi idag gör samma fel som på åttiotalet. Vi fokuserar helt på eleverna med "särskilda behov" och glömmer helt bort alla duktiga elever som gör som det som förväntas av dem.
Det lönar sig att vara krånglig och det tror jag är helt fel väg att gå. Om vi ser på de länder som ligger före oss i listan, vilket tyvärr är rätt många, har de länderna då samma syn på vad de lägger resurserna på?
Personligen tycker jag att det skulle vara bra om skolan för en gångs skull faktiskt premierade de duktiga eleverna.
Nu har vi kört det här mänskliga experimentet i tjugo år och det har bevisligen inte fungerat. 25% av grabbarna i nian har läs och skrivproblem idag. Samtidigt har "toppeleverna" (om man med dem menar de som söker till de svåraste utbildningarna) även de blivit sämre sett mot på 80-talet.