Kvinnor och uppfostran
Provokativ rubrik kanske, men så här är det.
Jag är frånskild sedan några år med två barn, flicka 8 år och pojke 6 år. Den största anledningen till skilsmässan var att vi inte kom överrens om hur det skulle fungera i vardagen med uppförande, uppfostran och dylikt. Min uppfattning var (och är) att barn behöver ramar och regler och självklart en massa kärlek. Exfruns uppfattning var bara en massa kärlek (mycket bra) men inga gränser samt tillåtande av en massa trams som går bort helt för min del.
Har träffat en ny jättebra tjej på alla vis. MEN. Hon har ingen koll på sina två killar 6 och 8 år. Inte mycket gränser, ramar eller elementär uppfostran enligt min mening. Detta är det enda som ställer till det för oss även om vi inte bor ihop eller ses jättemycket med barnen. Jag kan inte låta bli att säga till hennes barn och hon blir sur för det. Det har varit nära att ta slut pga detta.
De flesta av hennes ensamstående tjejkompisar har inte heller koll på sina pojkar.
Vad är detta?
Vill mammor vara "snälla" genom att inte sätta gränser och tillrättavisa? I de här fallen handlar det om högutbildade kvinnor med bra jobb.
Jag kan tillägga att jag har ett arbete där jag alltför ofta stöter på ungdomar som det har gått snett för. Det är ofta pojkar till ensamstående mammor.
Jag behöver stöttning och kloka synpunkter i ämnet.
Tack!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-02 22:13
För er som inte orkar läsa allt i tråden kan jag sammanfatta analyserna här:
Långt ifrån alla kvinnor är så här. (Puuuh, vilken tur). När det gäller de kvinnor som trots allt är så här har jag i mina val av demm att skylla på
1. min egen mamma,
2. min borgerliga konservativa uppväxt och bakgrund samt sist men inte minst
3. mina uppenbart omedvetna mönster vid val av kvinnor.