Sweet life skrev 2013-01-10 12:03:08 följande:
Nej, jag anser att alla får göra som dom själva vill. Men själv har jag aldrig besvärats av det. Kanske kommer det av att nakenhet aldrig vart något pinsamt eller tabubelagt hemma. Min mamma sprang ganska ofta runt naken när hon duschat eller i bara underkläder medan hon gjorde sig i ordning innan hon skulle iväg..
"Kanske" har det ingenting med det att göra. Är uppvuxen med en mamma som oxå har visat sig naken hemma, inget konstigt alls med det. Men när jag kom i puberteten så blev det ändå jobbigt att visa sig naken, både hemma och i skolans omklädningsrum. Och vi var MÅNGA tjejer i högstadiet och gymnasiet som aldrig duschade om vi inte kunde gå in och duscha en och en där det fanns duschdraperi.
För att bemöta en del i mitt tycke väldigt konstiga kommentarer (från Tom Araya bl.a.)så vill jag också säga att det skulle inte kosta multum att sätta upp lite draperier i duscharna/bygga om duscharna lite grann i skolor, det är förresten fånigt att ens motsätta sig att vi ska kunna satsa pengar på att fler kan vara med och känna sig bekväma när det kommer till duschning efter
idrotten.Om det nu i vissa fall handlar om dåligt självförtroende så kan jag också upplysa om att skaffa bättre självförtroende är inte det enklaste och kan ta väldigt lång tid...
Vissa här inne måste verkligen lära sig att tänka utanför sig själv, ni är flera som inte i hela väääärlden kan förstå hur någon annan kan tycka det är jobbigt att visa sig naken för klasskompisar eller människor i simhallens duschrum. Har ni ingen som helst förmåga att sätta er in i andras situationer och känslor?
Jag är vuxen nu men vill gärna inte gå till badhuset då jag känner mig sjukt obekväm med att duscha inför andra. Efter gymmet duschar jag hemma. Så enkelt är det. Jag kommer inte "föra över" någon tabu-syn på nakenhet till mina barn för jag har helt enkelt inte någon sådan syn på nakenhet, jag bara föredrar att endast visa mig naken för min sambo...