• Anonym (suratanten)

Kvarg - usch, tipsa mej om vad ni blandar i för att få ner den?

Jag tränar mycket och ja, jag vet att kvarg är såå bra proteinkälla. Men gillar de inte ALLS, smakar hemskt oberoende av att jag sätter i bär eller saftsoppa. Ej testat med ananaskross, någon sa det är gott? ge era tips hur ni äter det - tack?

• Svar på tråden Kvarg - usch, tipsa mej om vad ni blandar i för att få ner den?
  • Maria1982

Fun light (saft) är gott att ha i också!
    Då tar man i en skvätt koncentrat och rör om och vips så har man jordgubbssmak (eller någon annan) på kvargen.

• Elin 885
    DetÄrBaraLillaJag skrev 2013-01-14 05:03:47 följande:
    Vet ej om någon skrivit det men blanda med fun light...
    Maria1982 skrev 2013-01-14 06:49:26 följande:
    Fun light (saft) är gott att ha i också!
    Då tar man i en skvätt koncentrat och rör om och vips så har man jordgubbssmak (eller någon annan) på kvargen.

det har redan tipsats om det, men om man inte vill ha sötningsmedel så är inte vanlig fun light ett alterantiv.
  • Millejor

Uh. Min mamma gjorde kvarg som "fredagsmys" under hela min uppväxt. Hon gjorde dippsås av den och vi åt den med grönsaksstavar. Det var inte supergott, men så är också min mamma mer intresserad av att maten ska vara nyttig än god;) 
    Det är ju jättelätt att göra egen kvarg, men det verkar som att folk har börjat köpa färdig? Det är verkligen ett mysterium för mig :) 

• Hannah76
    Millejor skrev 2013-01-14 09:05:49 följande:
    Uh. Min mamma gjorde kvarg som "fredagsmys" under hela min uppväxt. Hon gjorde dippsås av den och vi åt den med grönsaksstavar. Det var inte supergott, men så är också min mamma mer intresserad av att maten ska vara nyttig än god;) 
    Det är ju jättelätt att göra egen kvarg, men det verkar som att folk har börjat köpa färdig? Det är verkligen ett mysterium för mig :) 

Hur gör man en fettfri kvarg?
  • Millejor
    Hannah76 skrev 2013-01-14 09:34:52 följande:

av fettfri yoghurt :)
  • Elin 885
    Hannah76 skrev 2013-01-14 09:34:52 följande:

Millejor skrev 2013-01-14 15:40:10 följande:
    av fettfri yoghurt :)

kvarg är väl det som blir kvar när man t ex gör tzaiki. för då låter man ju yoghurten rinna genom ett melittafilter så att allt vatten försvinner.
  • Millejor

Ja. Fast jag är van med att man värmer upp yoghurten till 30 grader innan man filtrerar den.

• Elin 885
    Millejor skrev 2013-01-14 16:02:36 följande:
    Ja. Fast jag är van med att man värmer upp yoghurten till 30 grader innan man filtrerar den.
    ok i en gryta då eller vaddå?
  • MissNora

Jag kanske är lat i vissa avseenden. Men det känns som om det är smidigare att lägga 10 kr eller vad det nu på Willys, än att kladda med att göra egen. Kul ibland säkert, men finns det färdigt så gör det.

• Elin 885
    MissNora skrev 2013-01-14 18:34:20 följande:
    Jag kanske är lat i vissa avseenden. Men det känns som om det är smidigare att lägga 10 kr eller vad det nu på Willys, än att kladda med att göra egen. Kul ibland säkert, men finns det färdigt så gör det.
    beror nog på den kvargen som jag äter när jag äter kvarg kostar då inga 10kr snarare 15 eller 17kr.
  • Sazza01

Hej!

Om man vill ha lite sötare smak men inte vill ha vaniljkvarg som ju då har massa andra tillsatser vet jag att det är många som blandar i vaniljpulver (alltså inte vaniljsocker utan rent vaniljpulver) och lite sötningsmedel.
    Jag gillar att göra en liten fruktsallad och blanda i kvargen. Ananaskross har jag testat och tycker det är gott.

Svar på tråden Kvarg - usch, tipsa mej om vad ni blandar i för att få ner den?