• Anonym (Mamman)

Ärftlighet vid Aspergers?

Jag är mamma till en ung man med lätt variant av Aspergers syndrom. Inget som egentligen märks om man inte vet det. 

Han har nu träffat en tjej och de planerar barn. Men hennes storasyster har en son med just Asperger. Mer än vad min son har. Vad är sannolikheten att min son och hans tjej får ett gemensamt barn med Asperger?

Någon som har erfarenhet av detta?  

• Svar på tråden Ärftlighet vid Aspergers?
  • krokodilmamma
    Elin 885 skrev 2013-01-14 17:11:55 följande:
    det står att det KAN bero på det eftersom as och adhd sitter fysiologiskt under pannan och tinningen. det är neuropsykolog som gjort utredningen och jag har fullt förtroende för henne.
    Fast det var ju inte så du skrev i din förra post. :)
  • Elin 885
    krokodilmamma skrev 2013-01-14 18:11:14 följande:
    Fast det var ju inte så du skrev i din förra post. :)
    ok då måste ordet kan ha fallit bort, ord faller lätt bort när man har dyslexi som jag har.
  • Hypnotica
    Anonym (egen erfarenhet) skrev 2013-01-14 14:14:20 följande:
    Jag har slagits av hur jag tycker att minst en förälder alltid har karakterisktiska drag om det finns ett barn med autism. Autism är ju ganska vanligt så man stöter ju på många sådana föräldrar och jag tycker _nästan_ alltid att minst en förälder har karakteristiska drag. När båda har det så ser man nästan alltid dragen hos barnen, eller så har barnen diagnosen. Fysiskt aktiva, sociala, omtänksamma, energiska, otåliga, men saknar djupare självreflektion och empati. Jag har några nära vänner med de här dragen.

För mig ser autism väldigt ärftligt ut.

Inbillning? Kanske, men jag tror inte det. 
    Autister saknar inte förmågan till empati.
    Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • Anonym (atypisk autism)
    Hypnotica skrev 2013-01-14 19:00:34 följande:
    Autister saknar inte förmågan till empati.
    Sant!

Vilka fördomar det finns om autism. Säkert pga bristande kunskap. Folk på min arbetsplats skulle bli förvånad om det fick veta att jag har en diagnos inom autismspektrumet. Träffade min husläkare för några månader sedan och hans första reaktion var att jag kan inte ha Aspergers syndrom. Nu har jag för sig inte det. Men jag har en del av de svårigheter som har med autism att göra. Det kanske inte syns så dåligt på mig men pga mina svårigheter blir jag väldigt lätt utmattad.

Nu kom jag ifrån själva frågan. De jag har träffat inom psykiatrin säger att autism är väldigt ärftligt. Jag är säker på att min mamma har det men hon skulle aldrig i hela sitt liv erkänna något sådant. Jag kan se en del autistiska drag i min halvbror. Skulle inte vara förvånad om min mormor hade autistiska drag. Hon är död nu.
  • orolig2325
    Anonym (Snus) skrev 2013-01-14 17:38:27 följande:
    Rekommenderar dig att läsa krokodilmammas inlägg om genetik:)
    För det finns faktiskt inte någon tillförlitlig forskning som påvisar att asperger är ärftligt.
    Däremot finns det många, många människor som tror att deras egna erfarenheter kan fungera som någon slags bevis på arv. (Jag har till&med hört psykologer på vuxenhab säga "min erfarenhet är att det ofta förekommer aspergers patienters släkt". Det är dock skillnad på forskning och "personliga erfarenheter".) 
    Jag vet att man inte har kunnat bevisa det under kontrollerade former, men det är ungefär som att säga att vi inte kan bevisa att en sten är rund, om 900.000 människor föds med asperger och alla deras pappor har asperger så är det en 99.9999% säkerhet att asperger är ärftligt, så därför skrev jag att "forskarna vet att Aspergers är ärftligt, det råder inga tvivel om det."
    För det råder inga tvivel om det som sagt, eller jo, det finns alltid forskare som kommer tvivla, men det finns oxå forskare som tror att jorden e platt. :)

Ingen forskning är 100% säker, vi upptäcker dagligen nya saker, som den nya kvarken man hittat, som förbryllar alla forskare och dem vet inte riktigt vad dem ska göra nu för att kvarken motsäger en hel del forskning och teorier. :)
  • Emiliafrånlönneberga

Min sambo har AD/HD och en lättare variant av Aspergers syndrom. Han fick det troligtvis pga hjärnblödningen han fick när han föddes, han har INGEN i sin släkt mad Aspergers eller AD/HD.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Juliette) skrev 2013-01-14 16:35:21 följande:
    Det är ärftligt, så du får räkna med att barnet kan få det. Men spelar det någon roll?
    Nej, egentligen spelar det ingen roll. Min son är ju det finaste som finns. Men - han har det inte lika lätt i livet som andra "normala" och det gör mig ont. Därför skulle jag helst önska mina framtida barnbarn aspergerfria.
  • Hypnotica
    Anonym (Mamman) skrev 2013-01-14 21:34:33 följande:
    Nej, egentligen spelar det ingen roll. Min son är ju det finaste som finns. Men - han har det inte lika lätt i livet som andra "normala" och det gör mig ont. Därför skulle jag helst önska mina framtida barnbarn aspergerfria.
    Att vara neurotypisk är ingen garant för att man ska ha ett lätt liv dock.
    Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • Emiliafrånlönneberga

Det min sambo haft problem med var skolan. Han borde haft rätt till särklass men trots han föräldrars kämpande så blev han aldrig beviljad, han gick i skolan tills femman, sedan gick det inte något mer. Han ska nu plugga ordentligt när vi flyttar :) och jag säger så det får våra barn samma problem som han hade så ska jag kämpa ännu mer och se till att våra barn fr den hjälp dem behöver

• Litet My
    Anonym (egen erfarenhet) skrev 2013-01-14 14:14:20 följande:
    Jag har slagits av hur jag tycker att minst en förälder alltid har karakterisktiska drag om det finns ett barn med autism. Autism är ju ganska vanligt så man stöter ju på många sådana föräldrar och jag tycker _nästan_ alltid att minst en förälder har karakteristiska drag. När båda har det så ser man nästan alltid dragen hos barnen, eller så har barnen diagnosen. Fysiskt aktiva, sociala, omtänksamma, energiska, otåliga, men saknar djupare självreflektion och empati. Jag har några nära vänner med de här dragen.

För mig ser autism väldigt ärftligt ut.

Inbillning? Kanske, men jag tror inte det. 

Fast inget av det du tar upp är kriterier för specifikt Aspergers eller Autism.
Svar på tråden Ärftlighet vid Aspergers?