Anonym (Snus) skrev 2013-01-14 17:38:27 följande:
Rekommenderar dig att läsa
krokodilmammas inlägg om genetik:)
För det finns faktiskt inte någon tillförlitlig forskning som påvisar att asperger är ärftligt.
Däremot finns det många, många människor som tror att deras egna erfarenheter kan fungera som någon slags bevis på arv. (Jag har till&med hört psykologer på vuxenhab säga "min erfarenhet är att det ofta förekommer aspergers patienters släkt". Det är dock skillnad på forskning och "personliga erfarenheter".)
Jag vet att man inte har kunnat bevisa det under kontrollerade former, men det är ungefär som att säga att vi inte kan bevisa att en sten är rund, om 900.000 människor föds med asperger och alla deras pappor har asperger så är det en 99.9999% säkerhet att asperger är ärftligt, så därför skrev jag att "forskarna vet att Aspergers är ärftligt, det råder inga tvivel om det."
För det råder inga tvivel om det som sagt, eller jo, det finns alltid forskare som kommer tvivla, men det finns oxå forskare som tror att jorden e platt. :)
Ingen forskning är 100% säker, vi upptäcker dagligen nya saker, som den nya kvarken man hittat, som förbryllar alla forskare och dem vet inte riktigt vad dem ska göra nu för att kvarken motsäger en hel del forskning och teorier. :)