• Anonym (Mamman)

Ärftlighet vid Aspergers?

Jag är mamma till en ung man med lätt variant av Aspergers syndrom. Inget som egentligen märks om man inte vet det. 

Han har nu träffat en tjej och de planerar barn. Men hennes storasyster har en son med just Asperger. Mer än vad min son har. Vad är sannolikheten att min son och hans tjej får ett gemensamt barn med Asperger?

Någon som har erfarenhet av detta?  

• Svar på tråden Ärftlighet vid Aspergers?
  • Anonym (As/adhd)

För mig skulle det vara grymt jobbigt om mina barn vore nerotypiska. Nu är de inte det utan tänker i samma hastighet som jag och i samma banor, tycker lite synd ibland om min neurotypiska man som inte alltid hänger med

• Anonym (Diagnos)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-01-15 08:36:46 följande:
    Ang empati eller ej så är min son den mest empatiska människa jag känner. Han bryr sig om allt och alla mer än någon av sina syskon (3 st utan "störningar"). Och han kan verkligen sätta sig in i hur andra känner. Så några typiska aspergerdrag vet jag inte om det finns egentligen. Det han haft problem med är mest depressioner.
    Men då kanske han har fått fel diagnos? Om det depressioner han lider av och har inga typiska aspergerdrag alls.
    I så fall borde din son få en ny utredning, på en gång.

Annars kanske det är så att du som mamma "inte ser" dom typiska aspergerdragen.

Jag jobbar inom detta område, med människor som har asperger och det är lätt för dom att verka ematiska, dom ser hur andra gör och gör likadant, det är inte alls svårt, men att verkligen känna empati, inombords, det är det ingen med asperger som gör, allt är inövat. 
    det är väl självklart en person med asperger gråter om mamma dör, men detär bara för sin egen skull, eller för att han vet att det hör till att gråta när någon dör.

• Anonym (As/adhd)
    Anonym (Diagnos) skrev 2013-01-15 11:09:08 följande:
    Men då kanske han har fått fel diagnos? Om det depressioner han lider av och har inga typiska aspergerdrag alls. I så fall borde din son få en ny utredning, på en gång. Annars kanske det är så att du som mamma "inte ser" dom typiska aspergerdragen. Jag jobbar inom detta område, med människor som har asperger och det är lätt för dom att verka ematiska, dom ser hur andra gör och gör likadant, det är inte alls svårt, men att verkligen känna empati, inombords, det är det ingen med asperger som gör, allt är inövat.  det är väl självklart en person med asperger gråter om mamma dör, men detär bara för sin egen skull, eller för att han vet att det hör till att gråta när någon dör.     

Jag håller ej med! Jag känner en SMÄRTSAMT stor empati för allt levande. Så stor att jag har svårt att fungera normalt om jag inte har chansen att "stänga av" ibland och vara själv. Jag har svårt att sortera ut om känslorna jag känner är mina egna eller någon annans, SÅ bra är min empati...
  • Anonym (Diagnos)
    Anonym (egen erfarenhet) skrev 2013-01-15 09:08:47 följande:
    Föräldrarna jag syftar på har ju inte aspergers. De har däremot barn med någon typ av autism, men de är inte själva autistiska. På något sätt verkar deras personligheter ligga nära autism.

"The heritability of autism is the proportion of autism that can be explained by genetic variation; if the heritability of a condition is high, then the condition is considered to be primarily genetic. Autism has a strong genetic basis, although the genetics of autism is complex and it is unclear whether autism spectrum disorder (ASD) is explained more by multigene interactions or by rare mutations with major effects.[1] Early studies of twins estimated the heritability of autism to be more than 90%; in other words, that 90% of the differences between autistic and non-autistic individuals is due to genetic effects.[2] This may be an overestimate; new twin data and models with structural genetic variation are needed.[
    Helt korrekt!
  • Anonym (Mamman)
    Men då kanske han har fått fel diagnos? Om det depressioner han lider av och har inga typiska aspergerdrag alls.

Jag jobbar inom detta område, med människor som har asperger och det är lätt för dom att verka ematiska, dom ser hur andra gör och gör likadant, det är inte alls svårt, men att verkligen känna empati, inombords, det är det ingen med asperger som gör, allt är inövat. 
    det är väl självklart en person med asperger gråter om mamma dör, men detär bara för sin egen skull, eller för att han vet att det hör till att gråta när någon dör.

Sista gången vi var hos den som gett honom diagnosen så erkände han/psykologen att han var osäker på om han gett honom rätt diagnos. Kanske det berodde på att han var och är deprimerad. Men andra bitar stämde tydligen. T ex bläckplumparna!
  • orolig2121
    Anonym (Mamman) skrev 2013-01-15 12:09:16 följande:
    Sista gången vi var hos den som gett honom diagnosen så erkände han/psykologen att han var osäker på om han gett honom rätt diagnos. Kanske det berodde på att han var och är deprimerad. Men andra bitar stämde tydligen. T ex bläckplumparna!
    VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ RORSCHACHTESTET?
    Av Lennart Sjöberg, professor
    www.nkmr.org/vad_ar_det_for_fel_pa_rorschachtestet.htm

"För det första finns inga tillförlitliga normer. Visserligen har Exner rapporterat data från 700 normala personer, men dessa har sedan visat sig vara betydligt färre (479). Dessutom, och det är värre, är Exners normgrupp betydligt mindre belastad med tecken på psykisk abnormitet än andra forskares normgrupper, som tillkommit först ganska nyligen. Det verkar som om praktikerna i decennier har kraftigt överskattat abnormiteten hos dem som de testat. Ca 80 % av fullt normala personer klassificeras enligt Exners system som psykiskt sjuka. Det är lätt att inse vilka allvarliga konsekvenser detta får och har fått. I boken beskrivs ett fall där en kvinna miste vårdnaden om sin lille son på grundval av en Rorschachtestning, som hon genomgått, utvärderad enligt Exners normer. Sonen hade utsatts för sexuella övergrepp av fadern, men denne fick ändå vårdnaden. Många domare och förvaltningstjänstemän tycks ha en fast och grundmurad tilltro till detta test."

"Att miljoner människor över hela världen varje år får sina livsöden påverkade av denna humbug är en tragedi." 
  • Anonym (Diagnos)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-01-15 12:09:16 följande:

Okej, då kanske det är fel diagnos och du behöver inte vara orolig för ev ärflighet av asperger från din sons sida, när han tänker skaffa barn.
    Men jag tycker ändå att du borde vara orolig om han är och brukar vara deprimerad och ändå försöker skaffa barn, jag som mamma skulle vara orolig för mitt eventuella barnbarn och om min son som är deprimerad verkligen ska ta på sig en sådan påfrestande roll som förälder är.

• Anonym (Snus)

Sympati och solidaritet är tyvärr inte lika trendigt som empati.
    Att utgå ifrån vad man själv skulle velat/gjort/känt är inte alltid optimalt, snarare lite egocentrerat. Det är troligtvis därför detta samhälle inte är särskilt sympatiskt eller solidariskt.
    Att inte bry sig om att "sätta sig in i andras situationer" utan att istället fråga den man vill hjälpa vad för slags hjälp den behöver är inget negativt.

I aspergerskriterierna står inget om bristande sympatiförmåga, eller bristande förmåga att visa solidaritet.
    Det är just empatin som nämns. 
    Att sen människor inte vet riktigt vad empati är och framställer aspergare som människor som inte kan känna något för andra än dem själva är bara okunskap. För är det något som också är klassiskt för aspergare så är det ett starkt rättvisetänk, och med ett starkt rättvisetänk och någon slags vilja att göra andra människor glada så kommer man långt längre än alla de som fokuserar på att vara empatiska.

• Elin 885

men shit debbaterar ni detta fortfarande?????

• orolig2121
    orolig2121 skrev 2013-01-15 12:35:59 följande:
    VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ RORSCHACHTESTET?
    Av Lennart Sjöberg, professor
    www.nkmr.org/vad_ar_det_for_fel_pa_rorschacht...

"För det första finns inga tillförlitliga normer. Visserligen har Exner rapporterat data från 700 normala personer, men dessa har sedan visat sig vara betydligt färre (479). Dessutom, och det är värre, är Exners normgrupp betydligt mindre belastad med tecken på psykisk abnormitet än andra forskares normgrupper, som tillkommit först ganska nyligen. Det verkar som om praktikerna i decennier har kraftigt överskattat abnormiteten hos dem som de testat. Ca 80 % av fullt normala personer klassificeras enligt Exners system som psykiskt sjuka. Det är lätt att inse vilka allvarliga konsekvenser detta får och har fått. I boken beskrivs ett fall där en kvinna miste vårdnaden om sin lille son på grundval av en Rorschachtestning, som hon genomgått, utvärderad enligt Exners normer. Sonen hade utsatts för sexuella övergrepp av fadern, men denne fick ändå vårdnaden. Många domare och förvaltningstjänstemän tycks ha en fast och grundmurad tilltro till detta test."

"Att miljoner människor över hela världen varje år får sina livsöden påverkade av denna humbug är en tragedi." 
    Kanske borde tillägga att Rorschachtest = bläckplumpstest.

Om jag var du skulle jag byta till en annan psykolog. Jag skulle inte våga lita på en psykolog som använder bläckplumpstest för att ställa diagnos. 
Svar på tråden Ärftlighet vid Aspergers?